TÜKETİCİLERİN İNTERNET BAĞIMLILIĞININ SOSYAL MEDYA REKLAMLARINA YÖNELİK GENEL ALGI ve TUTUMLARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Yıl 2017,
Sayı: 29, 287 - 310, 31.12.2017
Selda Başaran Alagöz
,
Ayşe Elif Yazgan
,
Kyial Baiturova
Öz
İnternet bağımlılığı, internetin aşırı, kontrol dışı ve zararlı kullanımını ifade eden bir terimdir. Toplum için büyük bir sorun haline gelmesine rağmen, firmalar açısından bakıldığında internet ve sosyal medya bilgi paylaşımı için oldukça etkili bir ortamdır. Bu çalışmanın amacı, Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi ve Selçuk Üniversitesi öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin sosyal medya reklamlarına yönelik genel algı ve tutumları üzerindeki etkisini karşılaştırmalı olarak incelemektir. Online anket aracılığıyla toplam 405 öğrencinin katılımı sağlanarak elde edilen veriler SPSS 22 programı ile analiz edilmiştir. Karşılaştırma yapılmak istenen iki üniversitede genel olarak aynı sonuçlar çıkmıştır. Her iki üniversite için sosyal medya reklamlarının bilgi verici olup olmadığına, toplumun ve gençliğin değerlerini deforme edip etmediğine yönelik algıların sosyal medya reklamlarına yönelik tutum üzerinde pozitif etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Manas Üniversitesi öğrencilerinin internet bağımlılığının sosyal izolasyon boyutunun sosyal medya reklamlarına yönelik tutum üzerinde pozitif etkisinin olduğu, ancak Selçuk Üniversitesi öğrencileri için ise söz konusu boyutun herhangi bir etkisinin olmadığı görülmüştür.
Kaynakça
- Akgül, Aziz ve Çevik, Osman. (2003). İstatiksel Analiz Teknikleri, Emek
Ofset, Ankara.
- Akin, Ahmet ve İskender, Murat. (2011). Internet Addiction and Depression,
Anxiety and Stress. International Online Journal of
EducationalSciences, 3(1), 138-148.
- Akin, Murat. (2017). A Research on the Impacts of the Young People’sInternet
Addiction Levels and Their Social Media Preferences. International
Review of Management and Marketing, 7(2), 256-262.
- Aktaş, Hasret. (2010). İnternet Reklam Türlerinde Uygulayıcılardan
Kaynaklanan Sorunlar Ve Bir Sınıflandırma Önerisi. Selçuk İletişim,
(6)3, 147-166.
- Bajpai, Vivek, Pandey, Sanjay ve Shriwas, Shweta. (2012). Social Media
Marketing: Strategies and Its Impact. International Journal of Social
Science&Interdisciplinary Research, 1(7), 214-223.
- Başer, Ayşegül. (2014). Sosyal Medya Kullanıcılarının Kişilik Özellikleri,
Kullanım Ve Motivasyonlarının Sosyal Medya Reklamlarına Yönelik
Genel Tutumları Üzerindeki Rolü: Facebook Üzerine Bir Uygulama.
Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi,
İstanbul.
- Çokluk, Ömay, Şekercioğlu, Güçlü ve Büyüköztürk, Şener. (2012). Sosyal
Bilimler İçin Çok Değişkenli SPSS ve LİSREL Uygulamaları. Pegem
Akademi Yayıncılık, 2. Baskı, Ankara.
Goldberg, Ivan. (1996). Internet Addiction Disorder. http://users.rider.edu/~suler/psycyber/supportgp.html, Erişim Tarihi:
02.11.2017
- Günüç, Selim ve Kayri, Murat. (2010). Türkiye’de İnternet Bağımlılık Profili
Ve İnternet Bağımlılık Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik-Güvenirlik
Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 220-
232.
- Hajli, Nick M. (2014). A Study Of The Impact Of Social Media On Consumers.
International Journal Of Market Research, 56(3), 387-404.
Haida, Amilia ve Rahim, Hardy L. (2015). Social Media Advertising Value: A
Study on Consumer’s Perception. International Academic Research
Journal of Business andTechnology, 1(1), 1-8.
- Kandell, Jonathan J. (1998). Internet Addiction on Campus: The Vulnerability
of College Students. Cyber Psychology and Behavior, 1(1), 11-17.
- Kazançoğlu, İpek, Üstündağlı, Elif ve Baybars, Miray. (2012). Tüketicilerin
Sosyal Ağ Sitelerindeki Reklamlara Yönelik Tutumlarının Satınalma
Davranışları Üzerine Etkisi: Facebook Örneği. International Journal
of Economic and Administrative Studies, 4(8), 159-182.
- Kutlu, Mustafa vd. (2016). Young İnternet Bağımlılığı Testi Kısa Formunun
Türkçe Uyarlanması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 17(1), 69-76.
- Otugo, Nkiru E.,Uzuegbunam, Chikezie E. Ve Obikeze, Chinedu O. (2015).
Social Media Advertising/Marketing: A Study of Awareness, Attitude
and Responsiveness by Nigerian Youths. International Conference on
Communication, Media, Technologyand Design, 435-451.
- Patwardhan, Padmini ve Yang, Jin. (2014). Internet Dependency Relations
and Online Consumer Behavior. Journal of Interactive Advertising,
3(2), 57-69.
- Shaw, Martha ve Black, Donald W. (2008). Internet Addiction: Definition,
Assessment, Epidemiology and Clinical Management. CNS Drugs,
22(5), 353-365.
- Stone, Brad. (2010). Ads Posted on Facebook Strike Some as Off-Key.
http://www.nytimes.com/2010/03/04/technology/04facebook.html,
Erişim Tarihi: 02.11.2017.
- Trusov, Michael, Bucklin, Randolph E. Ve Pauwels, Koen. (2009). Effects of
Word-of-Mouth Versus Traditional Marketing: Findings from an
Internet Social Networking Site. Journal of Marketing, 73(22), 90–
102.
- Uddin, Md. Sahab vd. (2016). Internet Addiction Disorder and Its
Pathogenicity to Psychological Distress and Depression Among
University Students: A Cross-Sectional Pilot Study in Bangladesh. Psychology, 7, 1126-1137.
- Uğur, Uğur ve Sayılı, Murat. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağları
Kullanım Alışkanlıklarının Viral Pazarlama Kapsamında
Değerlendirilmesi: Cumhuriyet Üniversitesi’nde Bir Araştırma. The
Journal of International SocialResearch, 9(44), 1241-1249.
- Vural, Beril A. ve Bat, Mikail. (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal
Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma.
Journal of YasarUniversity, 20(5), 3348‐3382.
- Wallace, Patricia. (2014). Internet Addiction Disorder And Youth. EMBO
reports, 15(1), 12-26.
- Wang, Ying vd. (2009). Examining Beliefs And Attitudes Toward Online
Advertising Among Chinese Consumers. Direct Marketing: An
International Journal, 3(1), 52-66.
- Wolin, Lori D., Korgaonkar, Pradeep ve Lund, Daulatram. (2002). Beliefs,
Attitudes And Behaviour Towards: Web Advertising. International
Journal of Advertising: The Review of Marketing Communications,
21(1), 87-113.
- Young, Kimberly S. (1998). Internet Addiction: The Emergence Of A New
Clinical Disorder. Cyber Psychology and Behavior, 1(3), 237-244.
- Young, Kimberly S. (2004). Internet Addiction: A New Clinical Phenomenon
and Its Consequences. American Behavioral Scientist, 48(4), 402-4