Atatürk’ün Cumhuriyetle birlikte tüm topluma kazandırmaya çalıştığı meraklı, özgün, yaratıcı bir çocuk ruhudur. Bu nedenle milli egemenlik kavramı ile bilimsel düşünmeyi birbirine bağlayan Atatürk’ün eleştirel pedagoji ile öngördüğü çoğulcu, eleştirel, özgürleştirici, demokratik, adil, dönüştürücü rollerdir. Bu noktada Atatürk’ün çocuk eğitimi ile ilgili yaklaşımlarına sadece öznel/kişisel bir yaklaşım olarak değil, toplumun öğretmeni olan öğretici bir lider olarak yaklaşmak ve bu görüşler doğrultusunda çocuk algısının ve eğitiminin yeniden gözden geçirilmesi gerekmektedir. Çalışma nitel araştırmalardan tarihsel araştırma deseninde hazırlanmıştır. Konuyla ilgili doküman analizi yöntemi kullanılarak Atatürk’ün çocuk eğitimine ilişkin görüşleri alınarak eleştirel pedagojinin temelleri açısından incelenmiş ve hedef çocuk algısı Atatürk’ün söylev, demeç ve diyaloglarından yola çıkılarak tartışılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; Atatürk’ün çocukları öncelikle samimi bir sevgi timsali sonrasında ise demokratik ideallerin eşsiz temsilcisi ve savunucusu olarak gördüğüdür. Atatürk, çocuklarla ilgili görüşlerinde; onların bilinçli yurttaş olmaları, özgür düşünmeleri, Cumhuriyeti her koşulda korumaları ve yaşatmaları, bilimsel ve eleştirel düşünerek bilgiyi sorgulayıp her zaman toplum yararına kullanmaları gerektiği mesajını vermiştir. Türkiye Cumhuriyeti olarak beklentilerini, isteklerini ve uymaları gereken sorumlulukları sıralamış, milli birlik, beraberlik, işbirliği ve demokrasi ruhunu sürdürmeleri için teşvik etmiştir. Atatürk’ün çocuklarla ilgili görüşleri, söylev, demeç ve diyalogları sadece söylenmiş duygusal ifadeler değil, onlar için çizilen yol ve onlara ve topluma verilen bir ödevdir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2023 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 2 |