Doğu Akdeniz Bölgesi Dört ve Beş Yıldızlı Şehir Otellerinde İşgören Devir Hızı Üzerine Bir Araştırma
Yıl 2019,
, 319 - 339, 30.08.2019
Kamil Unur
Mehmet Günay
A. Celil Çakıcı
Öz
Turizm Sektöründe
işgören devrinin yüksek olduğuna ilişkin genel bir kabul olmasına karşın
Türkiye’de konuyla ilgili yapılan araştırmalar genellikle yalnızca bir
destinasyonu ya da bir ili kapsamaktadır. Bu konuda kapsamlı bilimsel veriler
elde edebilmek için daha geniş alanları kapsayan çalışmalar yapılması
gerekmektedir. Bu ihtiyaçtan hareketle turizm sektörünün bir parçası olan
konaklama işletmelerinde yaşanan işgören devir oranı ve bu işgören devrinin
nedenleri bölgesel düzeyde araştırılmıştır. Araştırma, Doğu Akdeniz
Bölgesi’ndeki 4 ve 5 yıldızlı şehir otellerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışma
nicel bir araştırma olup veriler anket aracılığı ile toplanmıştır. Elde edilen
veriler, analiz edilerek yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarında Doğu Akdeniz
Bölgesi işgören devir hızının yüksek olduğu, kendi isteği ile ayrılanların
ayrılma sebeplerinin ücreti yetersiz bulma ve zorunlu nedenler olduğu; yönetim
tarafından çıkarılma nedenlerinin ise, işgörenin işinin gerektirdiği
performansı gösterememesi ve işletme kurallarına uyulmaması olduğu
belirlenmiştir. İşletmelerin işgören devrinden gördükleri zararı en aza
indirmek amacıyla, işletmenin idari bölümlerine daha deneyimli işgörenleri
istihdam etmeleri gerekmektedir.
Kaynakça
- Akbulut, M. T., (2008), Özel Sağlık Kuruluşlarının işgücü Hareketliliği ve İşgücü Devir Oranını Etkileyen Faktörler,Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Akova, O., Tanrıverdi, H., ve Kahraman, O. C., (2015). Otel İşletmelerinde İşgören Devir Hızına Etki Eden Risk Faktörlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 6(12), ss. 87-107.
- Aksu, A. (1995). Otel İşletmelerinde İşgören Devir Hızının Verimlilikle Olan İlişkisinin Değerlendirilmesi ve Antalya Yöresi’nde Bir Uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
Bozkurt H., (2010), Konaklama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi Kapsamında İşgören Devrinin ve işgören Devir maliyetlerinin Hesaplanması: Antalya Yöresinde Beş Yıldızlı Otellerde Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
Chalkiti, K., ve Sigala, M, (2010), Staff Turnover İn The Greek Tourism İndustry: A Comparison Between İnsular And Peninsular Regions, International journal of contemporary hospitality management, 22(3), pp. 335-359.
- Choi, Y., ve Dickson, D.R, (2009), A Case Study İnto The Benefits Of Management Training Programs: Impacts On Hotel Employee Turnover And Satisfaction Level, Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 9(1), pp. 103-116.
- Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, 2016 Ocak Ayı İstatistikleri, (2019), https://www.ailevecalisma.gov.tr/media/1241/2016-ocak-ayi-is-kolu-istatistikleri.pdf (09-04-2019).
- Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı (CSGB), (2017), https://www.csgb.gov.tr/home/contents/sendikalar/isciisveren/ (04-04-2017).
Çakınberk, A., Derin, N., ve Gün, G. (2010). Otel İşletmelerinde İnsan Kaynakları Açısından İşgören Devir Hızının Analizi: Kapadokya Bölgesi Örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10,ss. 252-272.
Davidson, M. C., Timo, N., ve Wang, Y. (2010). How much does labour turnover cost? A case study of Australian four-and five-star hotels. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 22(4), 451-466.
- DeMarco, T., ve Lister, T. (1987). Peopleware. Productive Projects and Teams. New York: Dorset House Publishing Co.
- Demir, M., (2002), Konaklama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Kapsamında İşgücü Devir Hızının Analizi; Muğla Bölgesi Örneği, Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
- Duman, T., Tepeci, M. ve Unur, K., (2006), Mersin'de Yükseköğretim Ve Orta Öğretim Düzeyinde Turizm Eğitimi Almakta Olan Öğrencilerin Sektörün Çalışma Koşullarını Algılamaları Ve Sektördeçalışma İsteklerinin Karşılaştırmalı Analizi, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 17(1), ss. 51-69.
- Dusek, G. A., Clarke, R., Yurova, Y., ve Ruppel, C. P., (2016), Employee Turnover İn İnternational Brand Hotels İn Russia: A Comparison Of Nationals And Foreign Nationals, Journal of East-West Business, 22(1), pp. 51-75.
- Erbil, S., (2013), Otel İşletmelerinde Çalışanların Örgütsel Sinizm Algılarının İşten Ayrılma Niyetine Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
- Ezeuduji, I. O., ve Mbane, T. L., (2017), Length of Service versus Employee Retention Factors: Hotels in Cape Town, South Africa, Acta Universitatis Danubius. Economica, 13(2).
- Gün, G., (2008), Konaklama İşletmelerinde İşgören Devir Hızının Personel Motivasyonuna Etkisini Belirlemeye Yönelik Kapadokya Bölgesinde Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Düzce Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
- Güzel, B., (2002), Otel İşletmelerinde İşgören Devrinin Nedenleri: Kuşadası ve İzmir’deki Dört ve Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Alan Araştırması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
- Halis, M., ve Çamlıbel, Z., (2011), Algılanan iş güçlüğü iş değiştirme niyeti üzerindeki etkisi ve otel işletmelerinde bir araştırma. Reforma, 4(52), 75-84.
- İŞKUR,2003,http://www.iskur.gov.tr./0/dokumanlar/kurumsal%20bilgi/mevzuat/kanunlar/%C4%B0%C5%9F%20Kanunu.pdf (15-04-2018).
- Kaynak, T. (1990). Personel Planlaması. İstanbul: İşletme İktisadi Enstitü Yayınları.
- Kazak, P., (2012), İşletmelerde Personel Devrinin Nedenleri ve işgörenlerin Eğitim Düzeyi ile İlişkisi: Denizli’deki Bir İşletmede Ampirik Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
- Kılıç, Y. (2014). Turizm Sektörü İstihdamının Eğitim Durumu Ve İnsan Gücü Planlaması, Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4, ss. 419-436.
- Korkusuz, B. ve Halıcı, A., (2008), İşgücü Devir Hızını Etkileyen Etmenler: Sekreterlik Mesleğinde Bir Araştırma. 7. Ulusal Büro Yönetimi ve Sekreterlik Kongresi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon, 291-301.
- Köşker, H., ve Unur, K. (2017). Turizm Lisans Öğrencilerinin Turizm Sektöründe Çalışma Eğilimleri Üzerine Bir Araştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(2), ss.126-141.
- Ongori, H. (2007). A review of the literature on employee turnover. 25 Şubat 2018 tarihinde
http://www.academicjournals.org/AJBM/PDF/Pdf2007/Jun/Ongori.pdf adresinden ulaşılmıştır.
Örücü, E. ve Şahin, O. (2001). Otel İşletmelerinde İnsan Kaynaklarına Yönelik Uygulamalar; Marmaris ve İçmeler Örneği. İktisat, İşletme ve Finans Dergisi, Temmuz 2001, ss. 18 – 24.
- Özler, H., Özler, N. D. E., ve Gümüştekin, G. E., (2007), Aile işletmelerinde nepotizmin gelişme evreleri ve kurumsallaşma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (17), 437 – 450.
- Pearson, R., (1991), The Human Resource, England: Mcgraw Hill Inc.
- Pizam, A., ve Thornburg, S. W., (2000), Absenteeism And Voluntary Turnover İn Central Florida Hotels: A Pilot Study, International Journal of Hospitality Management, 19(2), pp. 211-217.
- Salha, H., (2012), İş Güçlüklerinin İşgören Devir Hızına Etkisi: Yiyecek İçecek İşletmeleri Üzerine Bir Araştırmaa. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
- Sarıoğlan, M., (2007), Dört ve Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinin Yiyecek İçecek Departmanlarında İşgören Devir Hızı: Çeşme Yöresinde Bir Uygulama, Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi, Balıkesir üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
- Saltık, Z., (2016), Stresin İşgören Performansına ve İşten Ayrılma Niyetine Etkisi: Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacı Bektaşi Veli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
- Tiritoğlu, E., (2006), Konaklama İşletmelerinde Stres Faktörlerinin İşgören Devir Hızına Etkisi Üzerine Bir Alan Araştırması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
- Tuna, M., (2007), Personel Devir Oranı Analizi: Ankara'da Yer Alan Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Uygulama. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 18(1), 45-52.
- Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu. (2017), 2015 Yılı Çalışma İstatistikleri Ve İşgücü Maliyetinin TİSK Araştırma Servisince Değerlendirilmesi, http://tisk.org.tr/project/2015-calisma-istatistikleri-ve-isgucu-maliyeti/ (16-07-2018).
- Türker, N., Uçar, M. ve Ateş, M.A., (2016). Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Turizm Sektörü Algıları: Karabük Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), ss. 311-333.
- Yang, J. T., Wan, C. S., ve Fu, Y. J. (2012). Qualitative examination of employee turnover and retention strategies in international tourist hotels in Taiwan. International Journal of Hospitality Management, 31(3), pp. 837-848.
- Walmsley, A. (2004), Assessing Staff Turnover: A View From The English Riviera,
International Journal of Tourism Research, 6(4), pp. 275-287.