Bu çalışmanın amacı, 2018
yılında değişen üniversite sınav sisteminin, üniversitelerin özel yetenek
sınavı ile öğrenci alan Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulları ile Spor Bilimleri
Fakülteleri’ne başvuru için gerekli olan taban puanlarını etkileyip
etkilemediğinin incelenmesi ve adayların özel yetenek sınavlarına başvuru,
katılım, başarı ve kaydolma durumlarının değerlendirilmesidir. Bu amaçla, 2017
ve 2018 yıllarına ait Özel Yetenek Sınavı kitapçıklarına ulaşılmış olan 51
üniversite çalışmaya dahil edilmiştir. Verilerin incelenmesi için, yüzde ve
frekans tabloları ile bağımsız örneklem t testi ve ANOVA testleri
kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, üniversite giriş sınav sistemindeki
değişikliğin, özel yetenek sınavlarına başvuru taban puanlarını oldukça
etkilediği ancak üniversiteler tarafından başvuru puanlarında yapılan
değişikliklerin benzer yönde olmadığı görülmüştür. Beden Eğitimi ve Spor
Öğretmenliği bölümleri incelemeye dahil edilen 50 üniversitenin (incelenen
üniversitelerden bir tanesi, 2018 yılında puan açıklamamış, başarı sıra
numarası kullanmıştır) yalnızca 19’unda başvuru taban puanları değişmezken,
19’unun puanında artış ve 12’sinin puanında ise azalma meydana gelmiştir.
Değişen sınav sisteminin, özel yetenek sınavlarına başvuran öğrenci sayısında
azalmaya ve adayların bölüm tercihlerinde değişikliğe neden olduğu ortaya
konmuştur. Yıllar arasında, adayların diploma notlarında 2018 yılı lehine
istatistiksel olarak anlamlı (p<0,01) bir fark olduğu görülmüştür. 2018
yılında, özel yetenek sınavı sonucunda yerleştirilen asil adayların, kayıt
yaptırma oranlarının önceki yıla göre azalarak, %37 civarında kaldığı tespit
edilmiştir. Üniversitelerin özel yetenek sınavlarını ve/veya öğrenci
kayıtlarını aynı tarihlerde yapmalarının bu durumun önüne geçeceği
değerlendirilmektedir.
The aim of this
study is to evaluate the application, examination, success and registration statuses
of those who applied for the Faculty of Sports Sciences and Physical Education
and Sports High Schools, by taking the changes in the higher education
examination system into account. To this purpose, 2017 and 2018 application
guidelines of 51 universities were perused. Participation, success and registration
statutes of the candidates were analyzed. In order to do this, percent and
frequency tables, independent samples t-test and ANOVA were used. According to
the results, it was found that the changes in the higher education examination
system affected the application limit scores of the talent-based selection exams,
but the direction of the changes was unpredictable. While only 19 out of 50 universities, included in the study
(except one), did not change the application limit scores, 19 universities increased
and 12 universities decreased the scores. It was understood from the results
that the new examination system leads to a decrease in the number of students
applying for talent-based selection exams and changed the candidates’ way of preferring
the programs. When 2017 and 2018 data were compared, there was a statistically
significant difference (p<0.01) between the candidates' graduation grade
point average in favor of 2018. It was determined that the registration rate of
the candidates in 2018 was as low as 37% and it was lower than the previous
year. It is considered that if universities conduct the talent-based selection
exams and/or student registrations on the same dates, this will prevent the
loss of registered students.
field proficiency test basic proficiency test physical education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 3 |