Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

STEM EĞİTİMİNDE OKUL DIŞI ÖĞRENME ORTAMLARI: Kastamonu Bilim Kampı

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 39 - 51, 20.08.2019

Öz

Değişen dünya, okul dışı öğrenmeyi ve günlük
yaşam problemlerinin çözümünü çok önemli bir konuma getirmiştir. Bu çalışmanın
amacı TÜBİTAK 4004 Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları kapsamında gerçekleştirilen “Geleceğin
Mühendisleri İş Başında!-2” projesinin sonuçlarını sunmaktır. Çalışma
kapsamında mühendislik, bilim,  astronomi
ve sanat alanlarında uygulamalı olarak gerçekleştirilen etkinliklerin
öğrencilerin bilimsel süreç becerileri, eleştirel düşünme, problem çözme
becerileri ve astronomiye yönelik ilgileri üzerindeki etkisi ortaya
konulmuştur. Projede Kastamonu’da 7 ve 8. sınıfta öğrenim gören gönüllü 45
öğrenci bir haftalık kampa alınmıştır. Öğrencilere ön test - son test olarak
ölçekler uygulanmış ve değişimler incelenmiştir. Öğrencilerin kamp sonunda
bilimsel süreç becerilerini kullanma düzeyleri, eleştirel düşünme ve problem
çözme becerileri ve astronomiye karşı ilgileri anlamlı olarak son test lehine
değişmiştir.    

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK

Proje Numarası

218B223

Teşekkür

Bu çalışma TÜBİTAK 4004 Doğa Eğitimleri ve Bilim Okulları Programı Kapsamında 218B223 nolu “Geleceğin Mühendisleri İş Başında!-2” projesinden üretilmiştir.

Kaynakça

  • Akay, C . (2013). Ortaokul Öğrencilerinin TÜBİTAK “4004 Yapıyorum Öğreniyorum Yaz Bilim Okulu” Projesi Sonrası Bilim Kavramına Yönelik Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (2), . Retrieved from http://dergipark.org.tr/mersinefd/issue/17383/181626
  • Arslan, A. (2007). Fen eğitiminde araştırmaya dayalı öğretim yönteminin kavramsal öğrenmeye etkisi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Aydınlı, B., & Avan, Ç. (2017). Yeni Eğitim Yaklaşımlarına Öğretmen Adaylarının Başlangıç Algıları: Ters-Yüz Yöntemi. Route Educational and Social Science Journal 4(7), 465-474.
  • Aydoğdu, B., Tatar, N., Yıldız, E., & Buldur, S. (2012). The science process skills scale development for elementary school students. Journal of Theoretical Educational Science, 5(3), 292-311.
  • Birinci Konur, K., Şeyihoğlu, A., Sezen, G., & Tekbıyık, A. (2011). “Bir Bilim Kampı Uygulamasının Değerlendirilmesi: Gizemli Dünyanın Eğlenceli Keşfi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3), 1589-1608.
  • Buluş Kırıkkaya, E., Bozkurt, E., & İmalı, B. (2011). “Örnek Bir Öğrenme Ortamı: Tübitak Destekli İlköğretim Öğrencileri Bilim Yaz Okulu [özet]”. I. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi: 05-08 Ekim 2011. Eskişehir.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods]. Ankara: PegemA.
  • Çorlu, M. A., Adıgüzel, T., Ayar, M. C., Çorlu, M. S., & Özel, S. (2012). Bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik (BTMM) eğitimi: Disiplinler arası çalışmalar ve etkileşimler. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulmuş bildiri. Niğde.
  • Çorlu, M. S., Capraro, R. M., & Capraro, M. M. (2014). Introducing STEM education: implications for educating our teachers for the age of innovation. Eğitim ve Bilim, 39 (171), 74-85
  • Çorlu, M.,& Aydın, E. (2016). Evaluation of learning gains through integrated STEM projects. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 4(1), 20-29.
  • Ekiz, S.O. (2008). Fen ve teknoloji laboratuvarının proje tabanlı öğrenme yaklaşımı ile desteklenerek öğretimin öğrenci başarısına, hatırda tutma seviyesine ve duyuşsal özelliklerine etkisinin araştırılması. Yüksek lisans tezi, Muğla Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Muğla.Ertaş Kılıç, H. & Keleş, Ö. (2017). Development Of The Scale Of Interest In Astronomy: Validity And Reliability Studies. Journal of Theory and Practice in Education, 13(1), 35-55.
  • Fairweather, J. (2008). Linking evidence and promising practices in science, technology, engineering, and mathematics (STEM) undergraduate education. Board of Science Education, National Research Council, The National Academies, Washington, DC.
  • Gülgün, C., Yılmaz, A., & Doğanay, K. (2017) Efect of problem based STEM applications on academic achievement, problem solving skills and science education attitudes tıwards of 7th grade students. 26. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulmuş bildiri, Antalya.
  • Hobbs, L., Clark, J. C., & Plant, B. (2018). Successful students–STEM program: Teacher learning through a multifaceted vision for stem education. In STEM education in the junior secondary(pp. 133-168). Springer, Singapore.
  • Kim, N. J., Belland, B. R., & Walker, A. E. (2018). Effectiveness of computer-based scaffolding in the context of problem-based learning for STEM education: Bayesian meta-analysis.
  • Koçoğlu, A. (2017). Fen Bilimleri ve Matematik Öğretmenlerinin Özerklik Desteğinin Ortaokul Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimi ve Problem Çözme Becerileri Algısına Katkısının İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Mersin.
  • Markowıtz, D.G. (2004). “Evaluation of The Long-Term Impact of a University High School Summer Science Program on Students' Interest and Perceived Abilities In Science”, Journal of Science Education and Technology, 13, 395-407.
  • Marulcu, İ , Saylan, A , Güven, E . (2014). 6. ve 7. Sınıf Öğrenciler İçin Gerçekleştirilen “Küçük Bilginler Bilim Okulu” nun Değerlendirilmesi/Evaluation of the Little Scientists' Science School Which Was Organized for 6th and 7th Graders. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (25), 341-352. Retrieved from http://dergipark.org.tr/mkusbed/issue/19562/208454
  • National Research Council. (2011). Successful K-12 STEM education: Identifying effective approaches in science, technology, engineering, and mathematics. National Academies Press.
  • Öztürk, N , Bozkurt Altan, E . (2019). Bir Okul Dışı Öğrenme Ortamı: Sinop Çocuk Üniversitesi. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 5 (10), 370-381. Retrieved from http://dergipark.org.tr/ijhe/issue/44916/557145
  • Sezen Vekli, G. (2013). “Summer Science Camp for Middle School Students: A Turkish Experience”, Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 14(1)
  • Taner, M . (2018). TÜBİTAK bilim toplum programları ve astronomi içerikli 4004 projelerinin eğitsel ve bilimsel değeri. Anadolu Öğretmen Dergisi, 2 (1), 63-67. Retrieved from http://dergipark.org.tr/aod/issue/37865/429342
  • Taner, M.S., Manap, Ö., Yetkiner, R. (2017). Ülkemizdeki astronomi etkinliklerinin Fen Bilimleri Programı üzerine olası etkileri, Anadolu Öğretmen Dergisi, 1(2), 83-87.
  • Tatar, N.(2006). İlköğretim fen eğitiminde araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımının bilimsel süreç becerilerine, akademik başarıya ve tutuma etkisi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Tekbıyık, A., Şeyihoğlu, A., Sezen, V.G. & Konur, B.K. (2013). Aktif öğrenmeye dayalı bir yaz bilim kampının öğrenciler üzerindeki etkilerinin incelenmesi. The Journal of Academic Social Studies, 6(1), 1383-1406.
  • Xie, Y., Fang, M., & Shauman, K. (2015). STEM education. Annual review of sociology, 41, 331-357.
  • Vural, B. (2004). Eğitim-öğretimde planlama-ölçme ve stratejiler. İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Yıldırım, M , Atila, M , Doğar, Ç . (2016). 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimleri Etkinliklerine Yönelik Düşünceleri: Küçük Bilim Adamları Keşifte Projesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (1), 194-212. Retrieved from http://dergipark.org.tr/yyuefd/issue/25853/272545
  • Yıldız, N. (2010). Fen eğitiminde probleme dayalı öğrenme senaryolarının çözümünde deney uygulamalarının öğrencilerin başarısına, tutumuna ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Yılmaz, A. (2012). Öğretmen adaylarının elektrokimya konusunda anlayışlarının belirlenmesi. Yayınlanmış Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Erzurum.
  • Yoloğlu, A. C., & Uçar, M. (2015). Kültür Varlıkları ve Koruma Konusunda Aktif Öğrenme Temelli Tasarlanan Bir TÜBİTAK-4004 Projesi Değerlendirmesi. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 11(3).

OUT OF SCHOOL LEARNING ENVIRONMENT IN STEM EDUCATION: Kastamonu Science Camp

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 39 - 51, 20.08.2019

Öz

The Changing World has made it a very important
position for out-of-school learning and the solution of everyday life problems.
The aim of this study is to present the results of “Future Engineers at Work!
-2” project within the scope of TUBITAK 4004 Nature Education and Science
Schools. Within the scope of the study, the scientific process skills, critical
thinking and problem solving skills and the changes in the interests of
astronomy in the fields of engineering, science, astronomy and art are
presented. In the project, 45 volunteer students in 7th and 8th grade in
Kastamonu were taken to a one-week camp. Scales were applied to students as pre
- post - test and changes were examined. The students' level of using
scientific process skills, critical thinking and problem solving skills and
their interest towards astronomy at the end of the camp significantly changed
in favor of the post-test.

Proje Numarası

218B223

Kaynakça

  • Akay, C . (2013). Ortaokul Öğrencilerinin TÜBİTAK “4004 Yapıyorum Öğreniyorum Yaz Bilim Okulu” Projesi Sonrası Bilim Kavramına Yönelik Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (2), . Retrieved from http://dergipark.org.tr/mersinefd/issue/17383/181626
  • Arslan, A. (2007). Fen eğitiminde araştırmaya dayalı öğretim yönteminin kavramsal öğrenmeye etkisi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Aydınlı, B., & Avan, Ç. (2017). Yeni Eğitim Yaklaşımlarına Öğretmen Adaylarının Başlangıç Algıları: Ters-Yüz Yöntemi. Route Educational and Social Science Journal 4(7), 465-474.
  • Aydoğdu, B., Tatar, N., Yıldız, E., & Buldur, S. (2012). The science process skills scale development for elementary school students. Journal of Theoretical Educational Science, 5(3), 292-311.
  • Birinci Konur, K., Şeyihoğlu, A., Sezen, G., & Tekbıyık, A. (2011). “Bir Bilim Kampı Uygulamasının Değerlendirilmesi: Gizemli Dünyanın Eğlenceli Keşfi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3), 1589-1608.
  • Buluş Kırıkkaya, E., Bozkurt, E., & İmalı, B. (2011). “Örnek Bir Öğrenme Ortamı: Tübitak Destekli İlköğretim Öğrencileri Bilim Yaz Okulu [özet]”. I. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi: 05-08 Ekim 2011. Eskişehir.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods]. Ankara: PegemA.
  • Çorlu, M. A., Adıgüzel, T., Ayar, M. C., Çorlu, M. S., & Özel, S. (2012). Bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik (BTMM) eğitimi: Disiplinler arası çalışmalar ve etkileşimler. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulmuş bildiri. Niğde.
  • Çorlu, M. S., Capraro, R. M., & Capraro, M. M. (2014). Introducing STEM education: implications for educating our teachers for the age of innovation. Eğitim ve Bilim, 39 (171), 74-85
  • Çorlu, M.,& Aydın, E. (2016). Evaluation of learning gains through integrated STEM projects. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 4(1), 20-29.
  • Ekiz, S.O. (2008). Fen ve teknoloji laboratuvarının proje tabanlı öğrenme yaklaşımı ile desteklenerek öğretimin öğrenci başarısına, hatırda tutma seviyesine ve duyuşsal özelliklerine etkisinin araştırılması. Yüksek lisans tezi, Muğla Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Muğla.Ertaş Kılıç, H. & Keleş, Ö. (2017). Development Of The Scale Of Interest In Astronomy: Validity And Reliability Studies. Journal of Theory and Practice in Education, 13(1), 35-55.
  • Fairweather, J. (2008). Linking evidence and promising practices in science, technology, engineering, and mathematics (STEM) undergraduate education. Board of Science Education, National Research Council, The National Academies, Washington, DC.
  • Gülgün, C., Yılmaz, A., & Doğanay, K. (2017) Efect of problem based STEM applications on academic achievement, problem solving skills and science education attitudes tıwards of 7th grade students. 26. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulmuş bildiri, Antalya.
  • Hobbs, L., Clark, J. C., & Plant, B. (2018). Successful students–STEM program: Teacher learning through a multifaceted vision for stem education. In STEM education in the junior secondary(pp. 133-168). Springer, Singapore.
  • Kim, N. J., Belland, B. R., & Walker, A. E. (2018). Effectiveness of computer-based scaffolding in the context of problem-based learning for STEM education: Bayesian meta-analysis.
  • Koçoğlu, A. (2017). Fen Bilimleri ve Matematik Öğretmenlerinin Özerklik Desteğinin Ortaokul Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimi ve Problem Çözme Becerileri Algısına Katkısının İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Mersin.
  • Markowıtz, D.G. (2004). “Evaluation of The Long-Term Impact of a University High School Summer Science Program on Students' Interest and Perceived Abilities In Science”, Journal of Science Education and Technology, 13, 395-407.
  • Marulcu, İ , Saylan, A , Güven, E . (2014). 6. ve 7. Sınıf Öğrenciler İçin Gerçekleştirilen “Küçük Bilginler Bilim Okulu” nun Değerlendirilmesi/Evaluation of the Little Scientists' Science School Which Was Organized for 6th and 7th Graders. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (25), 341-352. Retrieved from http://dergipark.org.tr/mkusbed/issue/19562/208454
  • National Research Council. (2011). Successful K-12 STEM education: Identifying effective approaches in science, technology, engineering, and mathematics. National Academies Press.
  • Öztürk, N , Bozkurt Altan, E . (2019). Bir Okul Dışı Öğrenme Ortamı: Sinop Çocuk Üniversitesi. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 5 (10), 370-381. Retrieved from http://dergipark.org.tr/ijhe/issue/44916/557145
  • Sezen Vekli, G. (2013). “Summer Science Camp for Middle School Students: A Turkish Experience”, Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 14(1)
  • Taner, M . (2018). TÜBİTAK bilim toplum programları ve astronomi içerikli 4004 projelerinin eğitsel ve bilimsel değeri. Anadolu Öğretmen Dergisi, 2 (1), 63-67. Retrieved from http://dergipark.org.tr/aod/issue/37865/429342
  • Taner, M.S., Manap, Ö., Yetkiner, R. (2017). Ülkemizdeki astronomi etkinliklerinin Fen Bilimleri Programı üzerine olası etkileri, Anadolu Öğretmen Dergisi, 1(2), 83-87.
  • Tatar, N.(2006). İlköğretim fen eğitiminde araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımının bilimsel süreç becerilerine, akademik başarıya ve tutuma etkisi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Tekbıyık, A., Şeyihoğlu, A., Sezen, V.G. & Konur, B.K. (2013). Aktif öğrenmeye dayalı bir yaz bilim kampının öğrenciler üzerindeki etkilerinin incelenmesi. The Journal of Academic Social Studies, 6(1), 1383-1406.
  • Xie, Y., Fang, M., & Shauman, K. (2015). STEM education. Annual review of sociology, 41, 331-357.
  • Vural, B. (2004). Eğitim-öğretimde planlama-ölçme ve stratejiler. İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Yıldırım, M , Atila, M , Doğar, Ç . (2016). 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimleri Etkinliklerine Yönelik Düşünceleri: Küçük Bilim Adamları Keşifte Projesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (1), 194-212. Retrieved from http://dergipark.org.tr/yyuefd/issue/25853/272545
  • Yıldız, N. (2010). Fen eğitiminde probleme dayalı öğrenme senaryolarının çözümünde deney uygulamalarının öğrencilerin başarısına, tutumuna ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Yılmaz, A. (2012). Öğretmen adaylarının elektrokimya konusunda anlayışlarının belirlenmesi. Yayınlanmış Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Erzurum.
  • Yoloğlu, A. C., & Uçar, M. (2015). Kültür Varlıkları ve Koruma Konusunda Aktif Öğrenme Temelli Tasarlanan Bir TÜBİTAK-4004 Projesi Değerlendirmesi. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 11(3).
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çağrı Avan

Cihan Gülgün

Adem Yılmaz

Kamil Doğanay Bu kişi benim

Proje Numarası 218B223
Yayımlanma Tarihi 20 Ağustos 2019
Gönderilme Tarihi 5 Ağustos 2019
Kabul Tarihi 20 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Avan, Ç., Gülgün, C., Yılmaz, A., Doğanay, K. (2019). STEM EĞİTİMİNDE OKUL DIŞI ÖĞRENME ORTAMLARI: Kastamonu Bilim Kampı. Journal of STEAM Education, 2(1), 39-51.

The content in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License 30516