Kadının toplumda ve ekonomik hayatta var
olma çabası geçmişten bugüne devam etmektedir. Osmanlı’da kadınlar, özellikle
20. yüzyıl başlarındaki özgürleşme hareketleriyle birlikte eğitim ve çalışma
hayatı gibi birçok alanda hak taleplerinde bulunmuşlardır. Osmanlı’da kadınlar
yasal olarak bu hakları elde etmişler fakat bu haklarına uygulama alanında da
sahip olmak için mücadele etmişlerdir. Osmanlı’da kadınlar İkinci Meşrutiyet
döneminde ilk kez yükseköğretime adım atmış; eğitimlerini tamamlayan kadınlar
çalışma hayatına dahil olmuşlardır. Özellikle İkinci Meşrutiyet Dönemi’nde,
Osmanlı kadınlarına eğitim ve var olma haklarını kazanan birer sosyal girişimci
olarak bakmak önemlidir.
Bu araştırma sosyal
girişimciliklerinin de katkısıyla eğitim haklarını kazanan son dönem Osmanlı
kadınlarına yükseköğretimde verilen eğitimin içeriğine odaklanmaktadır.
Araştırmada Osmanlı İmparatorluğu’nun son döneminde kadına yönelik
yükseköğretim kurumlarının formal eğitimlerindeki “girişimcilik kodları” tespit
edilmiştir. Kadınlar için önemli üç Osmanlı yükseköğretim kurumu olan; “Ticaret
Mekteb-i Âlîsi Amelî Ticaret İnas Şubesi”, “İnas Dârülfünûnu” ve “Dârülmuallimât”
ders programları incelenmiştir. Bu kurumlarda uygulanan ders programlarına
nitel çözümleme yapılarak son dönem Osmanlı İmparatorluğu’nda kadın girişimciliğinin
yükseköğretim boyutu ile ilgili ipuçları aranmıştır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 41 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi