Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bilim ve Sanat Merkezlerinde Uygulanan Türkçe Derslerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 263 - 286, 31.07.2024

Öz

Bu araştırmada bilim ve sanat merkezlerinde uygulanan Türkçe derslerinin incelenmesini amaçlanmaktadır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması türündedir. Bu araştırmanın çalışma grubunu Yozgat ilindeki iki adet bilim ve sanat merkezinde görev yapan 4 Türkçe öğretmeni ve 59 öğrenci oluşturmaktadır. Bu araştırmada nitel veri toplama yöntemlerinden görüşme ve gözlem yöntemleri kullanılmıştır. Türkçe öğretmenleriyle görüşmeler yapılmıştır. Bilim ve sanat merkezlerindeki Türkçe dersleri gözlem formuyla izlenmiştir. Bilim ve sanat merkezlerinde dersler, hafta içi beş gün yapılmaktadır. Bilim ve sanat merkezlerinde Türkçe derslerinin genel amacı, öğrencilerin sahip oldukları becerileri fark etmelerini ve geliştirmelerini sağlayacak etkinliklerin uygulanmasıdır. Bilim ve sanat merkezlerinde Türkçe derslerinde kullanılan materyaller şu şekildedir: etkinlik kitapları, Türkçe yardımcı ders materyalleri, etkileşimli tahta, bilgisayar ve kitaplar. Bilim ve sanat merkezindeki sekizinci sınıf öğrencileri merkezi sınavlar nedeniyle devamsızlık yapabilmektedir. Bu devamsızlığı azaltmak gerekmektedir. Bilim ve sanat merkezlerinde görev yapan Türkçe öğretmenlerinin yüksek lisans ve doktora derecesine sahip öğretmenler arasından seçilmesi önerilmektedir. Bilim ve sanat merkezi uygulama sınavlarına girmek isteyen tüm öğrencilerin katılabilmesi önerilmektedir.

Etik Beyan

Yozgat Bozok Üniversitesi Etik Komisyonundan 25.08.2021 tarih ve Karar no:24/09 kararı ile etik kurul izni alınmıştır.

Destekleyen Kurum

Yozgat Bozok Üniversitesi Proje Koordinasyon Uygulama ve Araştırma Merkezi

Proje Numarası

SGA-2021-869

Kaynakça

  • Alevli, O. (2019). Özel yetenekli öğrencilere bilim ve sanat merkezlerinde uygulanan Türkçe eğitimi: Bir durum çalışması [Turkish education applied in science and art centers to gifted students: A case study]. (Publication No. 583373) [Doctoral dissertation, Sakarya University]. National Thesis Center.
  • Bilgili, A. (2000). Üstün yetenekli çocukların eğitimi sorunu-sosyal sorumluluk yaklaşımı [The problem of education of gifted children-social responsibility approach]. Marmara University Atatürk Education Faculty Journal of Educational Sciences, 12(12), 59-74.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Sage.
  • Çelik-Şahin, Ç. (2014). Bilim ve sanat merkezi öğrencilerinin bu kurumlara ilişkin görüşlerinin incelenmesi [Investigating science and arts center students’ opinions on these organizations]. HAYEF Journal of Education, 11(1), 101-117.
  • Davis, G., & Rimm, S. (2004). Education of the gifted and talented (5th ed.). Pearson Education.
  • Eryılmaz, R. (2021). Bilim sanat merkezleri Türkçe dersi öğretim programının özel yetenekli öğrencilerin Türkçe dersi yetkinliklerine göre incelenmesi [Examination of the science and art centers Turkish course curricilum according to the Turkish competencies framawork of gifted students]. Adnan Menderes University Faculty of Education Journal of Education Science, 12(2), 34-48.
  • Ford, D. (1998). The under-representation of minority students in gifted education: Problems and promises in recruitment and retention. The Journal of Special Education, 32(4), 4-14.
  • Fraser-Seeto, K. T., Howard, S. J., & Woodcock, S. (2015). An investigation of teachers’ awareness and willingness to engage with a self-directed professional development package on gifted and talented education. Australian Journal of Teacher Education, 40(1), 1-14.
  • Gagne, F. (2007). Ten commandments for academic talent development. Gifted Child Quarterly, 51(2), 93-118.
  • Gunter, G. A., & Kenny, R. F. (2012). UB the director: Utilizing digital book trailers to engage gifted and twice exceptional students in reading. Journal of Gifted Education International, 28(2), 146-160.
  • Henderson, L., & Jarvis, J. (2016). The gifted dimension of the Australian professional standards for teachers: Implications for professional learning. Australian Journal of Teacher Education, 41(8), 60-83.
  • Kanlı, E. (2008). Fen ve teknoloji öğretiminde probleme dayalı öğrenmenin üstün ve normal zihin düzeyindeki öğrencilerin erişi, yaratıcı düşünme ve motivasyon düzeylerine etkisi [The effect of problem based learning in science and technology instruction on gifted and normal students' achievement, creative thinking and motivation levels]. (Publication No. 261852) [Master thesis, İstanbul University]. National Thesis Center.   Karakuş, F. (2010). Üstün yetenekli çocukların anne babalarının karsılastıkları güçlükler [Difficulties faced by parents of gifted children]. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 6(1), 127-144.
  • Karnes, F. A., & Stephens, R. K. (2005). Using media & technology with gifted learners. Profrock.
  • Kılıç, V. C. (2015). Türkiye’de üstün ve özel yetenekli çocuklara yönelik bir eğitim politikası oluşturulamaması sorunu üzerine bir değerlendirme [An evaluation over unavailable education programme policy for gifted and talented children in Türkiye]. Education and Society in the 21st Century, 4(12), 145-154.
  • Kirk, S., A., & Gallagher, J. (1989). Educating exceptional children. Haughton Mifflin Company.
  • Koçak, E. (2020). Eğitim fakültesi öğrencilerinin eleştirel okuma becerilerinin incelenmesi [Investigation of critical reading skills of education faculty students]. TAY Journal, 4(1), 17-30.
  • Mete, G. (2021). BİLSEM Türkçe öğretmenlerinin oyun temelli öğretim yöntemine yönelik görüşleri [Turkish teachers’ views on game-based teaching method in BILSEM]. Journal of Social Sciences of Kahramanmaraş Sütçü İmam University, 18(1), 106-130.
  • Miles, B., & Huberman, M. (2015). Genişletilmiş bir kaynak kitap: Nitel veri analizi [Qualitative data analysis: An expanded sourcebook] (S. Akbaba Altun & A. Ersoy, Trans. Ed.). Pegem.
  • Ministry of National Education, Strategy Development Directorate. (2020). Resmi istatistikler [Official statistics]. Retrieved October 15, 2023, from https://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64
  • Okur, A., & Özsoy, Y. (2013). Üstün zekalı öğrencilerin Türkçe dersine yönelik tutumlarının incelenmesi: Bartın BİLSEM örneği [A research for the attitudes of gifted students' towards Turkish lesson: A sample of Bartın BILSEM]. Journal of Theory and Practice in Education, 9(3), 254-264.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri [Qualitative research and evaluation methods] (2nd ed.). (M. Bütün & S. B. Demir, Trans.). Pegem.
  • Peterson, J., Duncan, N., & Canady, K. (2009). Longitudinal study of negative life events, stress, and school experiences of gifted youth. Gifted Child Quarterly, 53(1), 34-49.
  • Reid, E., & Horváthová, B. (2016). Teacher training programs for gifted education with focus on sustainability. Journal of Teacher Education for Sustainability, 18(2) 66-74.
  • Rogers, K. B. (2007). Lessons learned about educating the gifted and talented: A synthesis of the research on educational practice. Gifted Child Quarterly, 51(4), 382-396.
  • Saranlı, A. G., & Metin, N. (2012). Üstün yetenekli çocuklarda gözlenen sosyal-duyusal sorunlar [Social-emotional problems observed in gifted children]. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 45(1), 139-163.   Science and Art Centers Directive. (2023). Millî Eğitim Bakanlığı bilim ve sanat merkezleri yönergesi [Ministry of National Education science and art centers directive]. Retrieved September 22, 2023 from https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_12/06214921_BIYLIYM_VE_SANAT_MERKEZLERIY_YOYNERGESIY.pdf
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri [Illustrated scientific research methods]. Anı.
  • Special Education Services Regulation. (2018). Resmî gazete [Official newspaper]. Issue: 30471, Saturday, July 7, 2018. Retrieved September 20, 2023 from https://resmigazete.gov.tr/fihrist?tarih=2018-07-07
  • Su, Ş., Sağlam, A., & Mutlu, Y. (2017). Bilim ve sanat merkezi öğrencilerinin “BİLSEM” ve “okul” kavramlarına ilişkin algı düzeylerinin metaforlarla karşılaştırılması [Comparison of science and art center students' perception levels regarding the concepts "BILSEM" and "school" with metaphors]. Journal of Gifted Education and Creativity, 4(3), 91-108.
  • Tallent-Runnels, M. K., Tirri, K. A., & Adams, A. M. (2000). A cross-cultural study of teacher’s attitudes toward gifted children and programs for gifted children. Gifted and Talented International, 15(2), 103-115.
  • Vuran, S., & Ünlü, E. (2013). Türkiye’de özel gereksinimli çocukların eğitimi ile ilgili örgütlenme ve mevzuat [Organization and legislation regarding the education of children with special needs in Türkiye]. In S. Vuran (Ed.), Özel eğitim [Special education]. (pp. 57-79). Maya Akademi.
  • Weber, C. L., & Cavanaugh, T. W. (2006). Promoting reading: Using ebooks with gifted and advanced readers. Gifted Child Today, 29(4), 56-63.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in the social sciences] (6th ed.). Seçkin.
  • Yıldız, N. (2018). Bilim ve sanat merkezlerinde görev yapan Türkçe öğretmenlerinin ders materyali geliştirme/kullanma durumlarının incelenmesi [The investigation of the course material development/use of Turkish teachers working in science and art centers]. (Publication No. 506263) [Master thesis, Necmettin Erbakan University]. National Thesis Center.
  • Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods (4th ed.). Sage.
  • Yumuş, A., & Toptaş, V. (2011). Bilim ve sanat merkezlerinin amacına uygun işleyişinin değerlendirilmesi [Evaluation of the proper functioning of science and art centers]. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 7(2), 80-88.

Examination of Turkish Lessons Applied in Science and Art Centers

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 263 - 286, 31.07.2024

Öz

This research aims to examine Turkish lessons implemented in science and art centers. The research is in the case study type, one of the qualitative research methods. The study group of this research consists of 4 Turkish teachers and 59 students working at the science and art center in the Yozgat province. In this research, interview and observation methods, which are qualitative data collection methods, were used. Interviews were held with Turkish teachers. Turkish lessons in science and art centers were monitored with an observation form. Classes are held five days a week in science and art centers. The general aim of Turkish lessons in science and art centers is to implement activities that will enable students to realize and develop the skills they have. The materials used in Turkish lessons in science and art centers are as follows: activity books, Turkish supplementary course materials, interactive board, computer, and books. Teachers must be creative. Teachers must be well-equipped and researchers. Turkish support book should be developed. Twenty percent of the students in the class can participate in the science and art center exams. Eighth grade students at the science and arts center may be absent due to central exams. It is necessary to reduce this absenteeism. It is recommended that Turkish teachers working in science and art centers be selected among teachers with master's and doctoral degrees. All students who want to take the science and art center application exams should be able to participate.

Etik Beyan

In this study, all the rules specified to be followed within the scope of "Higher Education Institutions Scientific Research and Publication Ethics Directive" were complied with. None of the actions specified under the heading "Actions Contrary to Scientific Research and Publication Ethics", which is the second part of the directive, has been taken.

Destekleyen Kurum

Yozgat Bozok University Scientific Research Projects Coordination Unit

Proje Numarası

SGA-2021-869

Kaynakça

  • Alevli, O. (2019). Özel yetenekli öğrencilere bilim ve sanat merkezlerinde uygulanan Türkçe eğitimi: Bir durum çalışması [Turkish education applied in science and art centers to gifted students: A case study]. (Publication No. 583373) [Doctoral dissertation, Sakarya University]. National Thesis Center.
  • Bilgili, A. (2000). Üstün yetenekli çocukların eğitimi sorunu-sosyal sorumluluk yaklaşımı [The problem of education of gifted children-social responsibility approach]. Marmara University Atatürk Education Faculty Journal of Educational Sciences, 12(12), 59-74.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Sage.
  • Çelik-Şahin, Ç. (2014). Bilim ve sanat merkezi öğrencilerinin bu kurumlara ilişkin görüşlerinin incelenmesi [Investigating science and arts center students’ opinions on these organizations]. HAYEF Journal of Education, 11(1), 101-117.
  • Davis, G., & Rimm, S. (2004). Education of the gifted and talented (5th ed.). Pearson Education.
  • Eryılmaz, R. (2021). Bilim sanat merkezleri Türkçe dersi öğretim programının özel yetenekli öğrencilerin Türkçe dersi yetkinliklerine göre incelenmesi [Examination of the science and art centers Turkish course curricilum according to the Turkish competencies framawork of gifted students]. Adnan Menderes University Faculty of Education Journal of Education Science, 12(2), 34-48.
  • Ford, D. (1998). The under-representation of minority students in gifted education: Problems and promises in recruitment and retention. The Journal of Special Education, 32(4), 4-14.
  • Fraser-Seeto, K. T., Howard, S. J., & Woodcock, S. (2015). An investigation of teachers’ awareness and willingness to engage with a self-directed professional development package on gifted and talented education. Australian Journal of Teacher Education, 40(1), 1-14.
  • Gagne, F. (2007). Ten commandments for academic talent development. Gifted Child Quarterly, 51(2), 93-118.
  • Gunter, G. A., & Kenny, R. F. (2012). UB the director: Utilizing digital book trailers to engage gifted and twice exceptional students in reading. Journal of Gifted Education International, 28(2), 146-160.
  • Henderson, L., & Jarvis, J. (2016). The gifted dimension of the Australian professional standards for teachers: Implications for professional learning. Australian Journal of Teacher Education, 41(8), 60-83.
  • Kanlı, E. (2008). Fen ve teknoloji öğretiminde probleme dayalı öğrenmenin üstün ve normal zihin düzeyindeki öğrencilerin erişi, yaratıcı düşünme ve motivasyon düzeylerine etkisi [The effect of problem based learning in science and technology instruction on gifted and normal students' achievement, creative thinking and motivation levels]. (Publication No. 261852) [Master thesis, İstanbul University]. National Thesis Center.   Karakuş, F. (2010). Üstün yetenekli çocukların anne babalarının karsılastıkları güçlükler [Difficulties faced by parents of gifted children]. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 6(1), 127-144.
  • Karnes, F. A., & Stephens, R. K. (2005). Using media & technology with gifted learners. Profrock.
  • Kılıç, V. C. (2015). Türkiye’de üstün ve özel yetenekli çocuklara yönelik bir eğitim politikası oluşturulamaması sorunu üzerine bir değerlendirme [An evaluation over unavailable education programme policy for gifted and talented children in Türkiye]. Education and Society in the 21st Century, 4(12), 145-154.
  • Kirk, S., A., & Gallagher, J. (1989). Educating exceptional children. Haughton Mifflin Company.
  • Koçak, E. (2020). Eğitim fakültesi öğrencilerinin eleştirel okuma becerilerinin incelenmesi [Investigation of critical reading skills of education faculty students]. TAY Journal, 4(1), 17-30.
  • Mete, G. (2021). BİLSEM Türkçe öğretmenlerinin oyun temelli öğretim yöntemine yönelik görüşleri [Turkish teachers’ views on game-based teaching method in BILSEM]. Journal of Social Sciences of Kahramanmaraş Sütçü İmam University, 18(1), 106-130.
  • Miles, B., & Huberman, M. (2015). Genişletilmiş bir kaynak kitap: Nitel veri analizi [Qualitative data analysis: An expanded sourcebook] (S. Akbaba Altun & A. Ersoy, Trans. Ed.). Pegem.
  • Ministry of National Education, Strategy Development Directorate. (2020). Resmi istatistikler [Official statistics]. Retrieved October 15, 2023, from https://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64
  • Okur, A., & Özsoy, Y. (2013). Üstün zekalı öğrencilerin Türkçe dersine yönelik tutumlarının incelenmesi: Bartın BİLSEM örneği [A research for the attitudes of gifted students' towards Turkish lesson: A sample of Bartın BILSEM]. Journal of Theory and Practice in Education, 9(3), 254-264.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri [Qualitative research and evaluation methods] (2nd ed.). (M. Bütün & S. B. Demir, Trans.). Pegem.
  • Peterson, J., Duncan, N., & Canady, K. (2009). Longitudinal study of negative life events, stress, and school experiences of gifted youth. Gifted Child Quarterly, 53(1), 34-49.
  • Reid, E., & Horváthová, B. (2016). Teacher training programs for gifted education with focus on sustainability. Journal of Teacher Education for Sustainability, 18(2) 66-74.
  • Rogers, K. B. (2007). Lessons learned about educating the gifted and talented: A synthesis of the research on educational practice. Gifted Child Quarterly, 51(4), 382-396.
  • Saranlı, A. G., & Metin, N. (2012). Üstün yetenekli çocuklarda gözlenen sosyal-duyusal sorunlar [Social-emotional problems observed in gifted children]. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 45(1), 139-163.   Science and Art Centers Directive. (2023). Millî Eğitim Bakanlığı bilim ve sanat merkezleri yönergesi [Ministry of National Education science and art centers directive]. Retrieved September 22, 2023 from https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_12/06214921_BIYLIYM_VE_SANAT_MERKEZLERIY_YOYNERGESIY.pdf
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri [Illustrated scientific research methods]. Anı.
  • Special Education Services Regulation. (2018). Resmî gazete [Official newspaper]. Issue: 30471, Saturday, July 7, 2018. Retrieved September 20, 2023 from https://resmigazete.gov.tr/fihrist?tarih=2018-07-07
  • Su, Ş., Sağlam, A., & Mutlu, Y. (2017). Bilim ve sanat merkezi öğrencilerinin “BİLSEM” ve “okul” kavramlarına ilişkin algı düzeylerinin metaforlarla karşılaştırılması [Comparison of science and art center students' perception levels regarding the concepts "BILSEM" and "school" with metaphors]. Journal of Gifted Education and Creativity, 4(3), 91-108.
  • Tallent-Runnels, M. K., Tirri, K. A., & Adams, A. M. (2000). A cross-cultural study of teacher’s attitudes toward gifted children and programs for gifted children. Gifted and Talented International, 15(2), 103-115.
  • Vuran, S., & Ünlü, E. (2013). Türkiye’de özel gereksinimli çocukların eğitimi ile ilgili örgütlenme ve mevzuat [Organization and legislation regarding the education of children with special needs in Türkiye]. In S. Vuran (Ed.), Özel eğitim [Special education]. (pp. 57-79). Maya Akademi.
  • Weber, C. L., & Cavanaugh, T. W. (2006). Promoting reading: Using ebooks with gifted and advanced readers. Gifted Child Today, 29(4), 56-63.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in the social sciences] (6th ed.). Seçkin.
  • Yıldız, N. (2018). Bilim ve sanat merkezlerinde görev yapan Türkçe öğretmenlerinin ders materyali geliştirme/kullanma durumlarının incelenmesi [The investigation of the course material development/use of Turkish teachers working in science and art centers]. (Publication No. 506263) [Master thesis, Necmettin Erbakan University]. National Thesis Center.
  • Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods (4th ed.). Sage.
  • Yumuş, A., & Toptaş, V. (2011). Bilim ve sanat merkezlerinin amacına uygun işleyişinin değerlendirilmesi [Evaluation of the proper functioning of science and art centers]. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 7(2), 80-88.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer)
Bölüm Research Article
Yazarlar

Özgür Babayiğit 0000-0001-6123-0609

Zeynep Koyunlu Ünlü 0000-0003-3627-1809

Uğur Gezer 0000-0001-6752-7526

Proje Numarası SGA-2021-869
Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 22 Kasım 2023
Kabul Tarihi 30 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Babayiğit, Ö., Koyunlu Ünlü, Z., & Gezer, U. (2024). Examination of Turkish Lessons Applied in Science and Art Centers. Türk Akademik Yayınlar Dergisi (TAY Journal), 8(2), 263-286.

2613928412   28976  19030            19029       19031  logo1.jpg27281     27280  27284  27285   27290  27291 2729227294          27937   28409