Amaç: Ülke kültürlerinin en önemli öğelerinden biri olan gastronomi alanındaki yeni gelişmeler geleneksel gıdalara olan ilgiyi artırmış olup bunların arasında geleneksel Türk içeceği olan boza da yer almaktadır. Bu çalışmada geleneksel boza üreticilerinin boza ile ilgili gastronomik değer algılarının ve böylece Türk gastronomisinde bozanın öneminin, sürdürülebilirliğinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Nitel araştırma yöntemlerinden olan bireysel görüşme tekniği ile beş geleneksel boza üreticisi ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen verilerin analizinde içerik analiz yöntemi kullanılmış ve uzman görüşü ile desteklenmiştir.
Bulgular: Görüşmelerden elde edilen verilere içerik analizi uygulanmış ve geleneksel boza üreticilerinin gastronomik değer algıları açısından bozayı (1) fermente bir içecek ve (2) kadim ve yeni nesillere aktarılan bir kültür olmak üzere iki ana temaya ayırdıkları belirlenmiştir.
Tartışma ve Sonuç: Sonuç olarak geleneksel boza üreticilerinin bozanın Türk gastronomisi açısından çok önemli bir unsur olduğunun yeterince farkında olmadıkları belirlenmiştir. Gastronomik açıdan farkındalık yaratmak adına yeni bir yaklaşımla sektör ve akademi işbirliğinin katkısıyla bilgi ve deneyim aktarımının ve etkileşiminin başlatılmasının yararlı olacağını düşünüyoruz.
Boza gastronomi Türk gastronomisi gastronomik değer algısı gastronomic value perception Turkish gastronomic culture
Aim: New developments in the gastronomy field, which is one of the most significant elements of the culture of countries, have increased interest in traditional foods, among them the traditional Turkish drink, boza. This study aims to determine the gastronomic value perceptions of traditional boza producers and thus the importance and sustainability of boza in Turkish gastronomy.
Method: Interviews were conducted with five traditional boza producers using the individual interview technique, which is one of the qualitative research methods. In the analysis of the data obtained from the interviews, the content analysis method was used and supported by expert opinion.
Results: The content analysis applied to the data obtained from the interviews determined that traditional boza producers divided the boza into two main themes according to their perception of gastronomic value: (1) a fermented beverage and (2) an ancient tradition passed on to new generations.
Discussion and Conclusion: Overall, it was determined that traditional boza producers are not sufficiently aware of the fact that boza is a very important element in terms of Turkish gastronomy. We think that it would be beneficial to start the transfer and interaction of knowledge and experience with the contribution of the sector and academic cooperation with a new approach to raise awareness in gastronomic terms.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 19 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 2 |