Amaç: Çalışmanın temel amacı, üçüncü yaş turizmine yönelik beşli likert tipi bir algı ölçeği geliştirmektir.
Yöntem: Geliştirilmesi planlanan ölçek için ilk olarak alanyazın taraması yapılmış ve daha sonra uzman görüşüne başvurularak 30 maddelik bir ölçek formu oluşturulmuştur. Türkiye’de yaşayan 65 yaş ve üzeri 314 kişiden çevrimiçi anket tekniği ile veriler elde edilmiştir. Katılımcılardan elde edilen veriler SPSS ve AMOS programları aracılığıyla analize tabi tutulmuştur. Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri, güvenilirlik ve geçerlilik analizleri yapılmıştır.
Bulgular: Açımlayıcı faktör analizi sonucunda faktör yükleri 0.45’in altında kalan ve çift yükleme yapılan ifadeler çıkarılmış ve 21 ifadeden oluşan dört boyutlu bir ölçek elde edilmiştir. Boyutlar; tercih, teşvik, tesis imkanları ve nitelik olarak adlandırılmıştır. Ölçeğin KMO değeri 0.870 olarak hesaplanmış ve ortaya çıkan boyutların toplam varyansın %56.387’sini açıkladığı görülmüştür. Ardından doğrulayıcı faktör analizi yapılarak uyum indeksi değerlerine bakılmış ve değerlerin iyi uyum sağladıkları belirlenmiştir. Daha sonra geçerliliği test edilen ölçeğin güvenirlik analizi yapılmış ve Cronbach Alfa değeri 0.866 olarak bulunmuştur.
Tartışma: Geliştirilen üçüncü yaş turizmine yönelik algı ölçeğinin geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu sonucuna varılmıştır. Daha önce üçüncü yaş turizmine yönelik bir algı ölçeğinin geliştirilmemiş olmasından dolayı yapılan bu çalışmanın literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Üçüncü Yaş Üçüncü Yaş Turizmi 65 yaş ve üzeri Ölçek Geliştirme Açımlayıcı Faktör Analizi Doğrulayıcı Faktör Analizi
Purpose: The main purpose of the study is to develop a five-point Likert-type perception scale for third age tourism.
Methodology: For the scale planned to be developed, a literature review was made first, and then a 30-item scale form was created by consulting the expert opinion. Data were obtained from 314 people aged 65 and over living in Turkey by online survey technique. The data obtained from the participants were analyzed through SPSS and AMOS programs. Exploratory and confirmatory factor analyses, reliability and validity analyzes were performed.
Results: As a result of the exploratory factor analysis, expressions with factor loadings below 0.45 and with double loading were removed and a four-dimensional scale consisting of 21 expressions was obtained. Dimensions; preferences, incentives, facilities and qualifications. The KMO value of the scale was calculated as 0.870 and it was seen that the resulting dimensions explained 56,387% of the total variance. Then, confirmatory factor analysis was performed and the fit index values were examined and it was determined that the values provided good satisfaction. Afterwards, the reliability analysis of the scale whose validity was tested was performed and the Cronbach Alpha value was found to be 0.866.
Discussion: Therefore, it was concluded that the developed perception scale for third age tourism is a valid and reliable scale. Since a perception scale for third age tourism has not been developed before, it is thought that this study will contribute to the literature.
Third Age Third Age Tourism 65 years and older Scale Development Exploratory Factor Analysis Confirmatory Factor Analysis
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 30 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 2 |