Araştırmanın amacı, sanat eğitimi alanında ilk kez kullanılacak yeni bir yöntem olan "Nesi Var, Nasıl?" Görsel Algı Eğitimi Yöntemi’nin okul öncesi çocukların resimlerine etkisini araştırmaktır. Çalışma örneklemi Ankara ili Çankaya ilçesinde bulunan bir devlet anaokulu, evreni Çankaya bölgesi anaokullarıdır. Araştırma, 51 çocuk ve “kuşlar” konusu ile sınırlandırılmıştır. Veri toplama aracı, çocukların resim çalışmaları olup veri toplama tekniği olarak dereceli puanlama anahtarı kullanılmıştır. Resimler, görsel algının ölçümüne yönelik ikinci yazar Yılmaz’ın geliştirdiği “Nesi Var, Nasıl?” Görsel Algı Eğitimi Yöntemi’ne uygun olarak “biçim”, “renk”, “doku”, “hareket” ve “çalışmanın tamamlanması” ölçütleri açısından uzmanlar tarafından puanlanmıştır. Araştırmada, “tek gruplu ön test-son test kontrollü deneysel desen” kullanılmıştır. Uygulama süresi ön test ve son test olmak üzere, 40’ar dakikalık dersler şeklinde 2 hafta olup toplam 80 dakikadır. Verilerin analizinde “Wilcoxon işaretli sıralar testi” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, kriterlerin tamamında son test lehine anlamlı bir fark tespit edilmiştir. En yüksek fark sırasıyla biçim, renk, hareket ve doku kriterlerinde belirlenmiştir. En düşük fark ise çalışmanın tamamlanması kriterinde ortaya çıkmıştır. Görsel algının geliştirilmesini amaçlayan “Nesi Var, Nasıl?” Görsel Algı Eğitimi Yöntemi’nin tüm kriterler açısından etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Görsel algı Taklit-kopya "Nesi Var, Nasıl?" Görsel Algı Eğitimi Yöntemi Okul öncesi
The aim of the study is to investigate the effect of “What has it got, How?” Visual Perception Training Method, which is a new method to be used for the first time in the field of art education, on the drawings of preschool children. The sample of the study is a state kindergarten in Çankaya district of Ankara province and the population is Çankaya region kindergartens. The study was limited to 51 children and the subject of ‘birds’. The data collection tool was the children's drawings and a graded scoring key was used as the data collection technique. The drawings were scored by experts in terms of ‘form’, ‘colour’, ‘texture’, ‘movement’ and ‘completion of the work’ criteria in accordance with the “What has it got, How?” Visual Perception Training Method developed by Yılmaz, the second author, for the measurement of visual perception. In the study, ‘one-group pre-test post-test controlled experimental design’ was used. The duration of the application was two weeks as pre-test and post-test, as 40-minute lessons for a total of 80 minutes. ‘Wilcoxon signed-rank test’ was used to analyse the data. At the end of the study, a significant difference was found in favour of the post-test in all of the criteria. The highest difference was determined in the form, colour, movement and texture criteria, respectively. The lowest difference was found in the criterion of completion of the study. It was concluded that the ‘What has it got, How?' Visual Perception Training Method, which aims to improve visual perception, is effective in terms of all criteria.
Visual perception Imitation-copy "What has it got, How?" Visual Perception Training Method Preschool
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Okul Öncesi Eğitim, Güzel Sanatlar Eğitimi, Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Ağustos 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 18 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 23 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 2 |