With the development of technology, there have been developments in the field of education as in every field. Among these developments, it can be said that the most important developments regarding educational environments are reality technologies. These technologies can be divided into three categories as virtual reality, augmented reality and mixed reality. Since mixed reality, one of these technologies, is a combination of virtual and augmented reality, it is thought that studies in this field will contribute to studies in other realities. In this study, the articles using mixed reality technologies were systematically examined. After the examination, the articles were evaluated and classified according to the criteria determined. With the study, the distributions of the articles on mixed reality in the field of education between years 2016-2020 in the Web of Science database were found according to the determined criteria and inferences were made about these distributions. As a result of the study, it was concluded that most of the articles were published in 2020 and 2018. In addition to this result, it was determined that quantitative articles were much more than qualitative articles. It was seen that experimental-applied study was mainly chosen as the type of article. Science was found to be the most preferred learning area. It was seen that the undergraduate level was the most chosen sample level. It was determined that the questionnaire was the most chosen data collection tool. Finally, it was concluded that “50-99” and “0-24” are the most selected sample ranges in mixed reality research in education.
Teknolojinin gelişmesiyle birlikte her alanda olduğu gibi eğitim alanında da gelişmeler olmuştur. Bu gelişmeler arasında eğitim ortamlarına ilişkin en önemli gelişmelerin gerçeklik teknolojileri olduğu söylenebilir. Bu teknolojiler sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik ve karma gerçeklik olarak üç kategoriye ayrılabilir. Bu teknolojilerden biri olan karma gerçeklik, sanal gerçeklik ile artırılmış gerçekliğin birleşimi olduğu için bu alandaki çalışmaların diğer gerçekliklerdeki çalışmalara katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Bu çalışmada karma gerçeklik teknolojilerini kullanan makaleler sistematik olarak incelenmiştir. İnceleme sonrasında makaleler değerlendirilip belirlenen kriterlere göre sınıflandırılmıştır. Yapılan çalışma ile Web of Science veritabanında bulunan 2016-2019 yılları arasında yayımlanan eğitim alanında karma gerçeklik ile ilgili makalelerin dağılımları, belirlenen kriterlere göre bulunmuş ve bu dağılımlar hakkında çıkarımlar yapılmıştır. Araştırma sonucunda makalelerin çoğunun 2020 ve 2018 yıllarında yayınlandığı sonucuna varılmıştır. Bu sonuca ek olarak nicel makalelerin nitel makalelerden çok daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Makale türü olarak ağırlıklı olarak deneysel uygulamalı çalışmanın seçildiği görülmüştür. En çok tercih edilen öğrenme alanı fen bilimleri olarak görülmüştür. Lisans düzeyinin en çok seçilen örneklem düzeyi olduğu görülmüştür. Anketin en çok tercih edilen veri toplama aracı olduğu belirlenmiştir. Son olarak eğitimde karma gerçeklik araştırmalarında en çok seçilen örneklem aralıklarının “50-99” ve “0-24” olduğu sonucuna varılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Derleme |
Authors | |
Publication Date | June 24, 2021 |
Acceptance Date | June 24, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 3 Issue: 1 |