Çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerini saptamak ve bazı değişkenlere göre incelemektir. Araştırma betimsel tarama modelinde hazırlanmıştır. Araştırmaya, Kayseri İli Kocasinan, Melikgazi ve Talas merkez ilçelerindeki ortaöğretim kurumundaki 1058 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin kişisel bilgilerini öğrenebilmek için kişisel bilgi formu, benlik saygısı özelliklerini değerlendirebilmek amacıyla “Benlik Saygısı Ölçeği”nden yararlanılmıştır. Araştırmada kullanılan ölçeğe ait güvenirlik ve geçerlik analizleri yapılarak, elde edilen verilerin analizinde, “frekans”, “yüzde”, “tek yönlü varyans analizi (Anova)”, “bağımsız örneklemler için t testi”, “Tukey testi (HSD)” analizlerinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda öğrencilerin benlik saygısı düzeyleri incelendiğinde, Güzel Sanatlar Lisesi öğrencilerinin benlik saygıları, Meslek Lisesi öğrencilerine göre daha yüksektir. Öğrencilerin kardeş sayısı arttıkça benlik saygısı düzeyleri azalmaktadır. Buna karşın, öğrencilerin cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi, sosyoekonomik durum, anne ve babanın öğrenim durumu değişkenleri ile benlik saygısı arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır. Ulaşılan sonuçlara bağlı olarak lise öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerinin iyileştirilmesine yönelik öneriler sunulmuştur.
The purpose of this study was to investigate high school students’ levels of self-esteem and analyze these in terms of some variables. This study was prepared in the descriptive survey model. 1058 students from secondary education institutions in the central districts of Kayseri, Kocasinan, Melikgazi and Talas participated in the research. A personal information form was used to collect the personal information of the students, the “The Self-Esteem Scale” was used to assess self-esteem traits. Reliability and validity analysis related to the scale used in this study have been conducted, and “frequency”, “percentage”, “one -way (Anova) analysis”, “independent simple t-test”, “Tukey (HSD) test” analysis were used to analyze the data obtained in this research. As a result of the study, when the students' self-esteem levels were examined, Fine Arts High School students' self-esteem had higher than Vocational High School stuents. As the number of siblings increases, students’ decreased self-esteem levels. On the other hand, no significant difference was found between the variables of gender, age, class level, socioeconomic status, educational status of parents and self-esteem. Based on the results that were reached, suggestions were made improve high school students' self-esteem levels.
Self-Esteem High School Students School Type Number of Siblings
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2021 |
Gönderilme Tarihi | 1 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 12 |