In this study, it is aimed to determine the practices of preschool teachers regarding authentic learning in science education. The research was carried out with 24 preschool teachers working in different provinces. Convenience sampling method was used to determine the study group, and a semi-structured interview form developed by the researchers was used to collect data. Descriptive analysis technique was used to analyze the data. As a result of the research, it was determined that preschool teachers associated authentic contextual issues with real life, included authentic activities to a large extent, were supportive to make children think in the learning process, were guides and made children active, and tried to provide students with multiple perspectives and roles. On the other hand, it has been determined that teachers have deficiencies in making cooperative learning in accordance with authentic learning, enabling students to transfer what they have learned to other situations (reflecting) and making authentic assessments. Within the scope of authentic learning practices in science activities in preschool education, it can be suggested that teachers present authentic tasks to children by including problem solving, project, case study and cooperative learning activities in activities involving real life problems. In activities involving real-life situations, it can be suggested that teachers organize educational environments that motivate children and include performance-based authentic assessments in order to make the learning process more effective.
Bu çalışmada, okul öncesi öğretmenlerinin fen eğitiminde otantik öğrenmeye ilişkin uygulamalarının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma, farklı illerde görev yapan 24 okul öncesi öğretmeniyle gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunun belirlenmesinde uygun örnekleme yöntemi ve veri toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verileri analiz etmek için betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, okul öncesi öğretmenlerinin fen eğitiminde otantik bağlama yönelik konuları gerçek yaşamla ilişkilendirdikleri, otantik etkinliklere büyük ölçüde yer verdikleri, öğrenme sürecinde çocukları düşündürmek için destekleyici oldukları, rehber oldukları ve çocukları aktif kıldıkları, öğrencilere çoklu bakış açısı ve roller kazandırmaya çalıştıkları belirlenmiştir. Öte yandan öğretmenlerin otantik öğrenemeye uygun olarak işbirlikli öğrenme yapmada, öğrencilerin öğrendiklerini özellikle başka durumlara transfer etmelerini sağlamada (yansıtma) ve otantik değerlendirme yapmada eksikliklerinin olduğu belirlenmiştir. Okul öncesi eğitimde fen etkinliklerinde otantik öğrenme uygulamaları kapsamında öğretmenlerin, gerçek yaşam sorunlarını içeren etkinliklerde problem çözmeye, projeye, örnek olaya ve işbirliğine dayalı öğrenme etkinliklere yer vererek çocuklara otantik görevler sunmaları önerilebilir. Gerçek yaşam durumlarını içeren etkinliklerde öğretmenlerin, çocukları motive edici eğitim ortamları düzenlemeleri ve öğrenme sürecinin daha etkili olması için performansa dayalı otantik değerlendirmelere yer vermeleri önerilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Kasım 2023 |
Gönderilme Tarihi | 10 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 20 |