Eğitim sisteminin en temel unsurlarından birisi olan öğrenciler, akademik ve sosyal performansları yanında birçok özellikler açısından birbirinden farklılık göstermektedir. Özellikle, üstün yetenekli öğrencilerin erken dönemlerde tanılanması ve öğrencilerin eğitim ve gelişim ihtiyaçlarının belirlenmesi, onlara yönelik geliştirilecek eğitim programlarının hazırlanması ve uygulanması için önemlidir. Bunun yanında, sınıf öğretmenleri formal eğitimin ilk yıllarından itibaren bu öğrencilerle karşılaşmaktadır. Bu yönüyle sınıf öğretmenlerinin bu öğrencileri tanılama sürecindeki rolü hayati derecede önemlidir. Bu araştırmada sınıf öğretmenlerinin üstün yeteneklilerin eğitimine ile ilgili algılarının ve bu öğrencilerle eğitim yapabilmeye olan özyeterliklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bunun yanında öğretmenlerinin üstün yeteneklilerin eğitimi ile ilgili algılarının özyeterliklerini yordama durumu incelenmiştir. Araştırma da nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırma ulaşılabilen evrenini, İç Anadolu bölgesinde yer alan bir ildeki devlet okullarında görev yapan sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Çalışma örneklemi ise bu ulaşılabilir evrenden rastgele yolla seçilen 508 sınıf öğretmenidir. Araştırmada veri toplama sürecinde kişisel bilgi formu, üstün yeteneklilerin eğitimine ilişkin özyeterlik ve algı ölçeği kullanımıştır. Nicel verilerin analizinde betimsel ve ilişkisel veri analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçları; üstün yeteneklilerin eğitimine yönelik sınıf öğretmenlerinin algılarının ve bu öğrencilerle öğretim yapabilmeye olan özyeterliklerinin karasızım düzeyinde oluştuğunu göstermiştir. Sınıf öğretmenlerinin algı ölçeğinin alt boyutlarında en yüksek ortalamalar sırasıyla üstün yetenekliliğin tanılanması ve eğitim programı alt boyutlarında oluşurken, üstün yeteneklilik kavramı ve üstün yetenekli öğrencilerin özelliklerine ilişkin algının düşük düzeyde oluştuğu belirlenmiştir. Bunun yanında araştırmada üstün yeteneklilerin eğitimine ilişkin algıların öğretmenlerin üstün yeteneklilerin eğitimine ilişkin özyeterliği üzerinde pozitif yordayıcı bir değişken olduğu tespit edilmiştir.
Üstün yetenekli öğrenciler algı özyeterlik sınıf öğretmenleri
Students, one of the most basic elements of the education system, differ from each other in terms of many characteristics as well as their academic and social performances. In particular, the early identification of gifted students and the determination of their educational and developmental needs are important for the preparation and implementation of educational programs to be developed for them. In addition, primary school teachers encounter these students from the first years of formal education. In this respect, the role of primary school teachers in the process of identifying these students is vitally important. In this study, it is aimed to determine the perceptions of primary school teachers about the education of gifted students and their self efficacy to teach with these students. In addition, the perceptions of teachers about the education of gifted students predict their self efficacy were examined. Relational survey method, one of the quantitative research methods, was used in the research. The population of the research consists of primary school teachers working in public schools in a city in the Central Anatolian region. The study sample is 508 primary school teachers randomly selected from this accessible universe. In the research, three different measurement tools were used in the data collection process. These; personal information form, self efficacy scale regarding the education of the gifted and perception scale for gifted education. Descriptive and relational data analysis techniques were used in the analysis of quantitative data. Research results were showed that the perceptions of primary school teachers about the education of gifted students and their self-efficacy to teach with these students were at a moderate level. In the sub-dimensions of the primary school teachers' perception scale, the highest averages were observed in the sub-dimensions of the diagnosis of giftedness and education program, respectively, while the perception of the concept of giftedness and the characteristics of gifted students was formed at a low level. In addition, in the study, it was determined that the perceptions regarding the education of the gifted were a positive predictor variable on the self efficacy of the teachers regarding the education of the gifted.
Gifted student perception self efficacy primary school teachers
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 3 Temmuz 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 23 Şubat 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 21 |