The aim of this study is to examine the opinions of classroom teachers regarding the measurement and evaluation regulation published by the Ministry of National Education. A case study, one of the qualitative research methods, was used in the research. The study group of the research consists of 30 classroom teachers working in Van in the 2023-2024 academic year. Research data were collected with a semi-structured interview form developed by the researchers after taking expert opinion. Content analysis method was used to analyze the data. According to the research results, classroom teachers see the new regulation as an important development in reducing students' exam stress and anxiety. They think that the new regulation of the Ministry of National Education has made such a change in order to reduce exam anxiety at the primary school level, improve students' time management skills, motivate students more and evaluate students' behavior comprehensively. Classroom teachers state that the changes and innovations introduced with the new regulation will indicate a transformation to a process-oriented approach rather than an exam- and result-oriented approach in classroom teaching and evaluation processes. In addition, classroom teachers state that the new regulation will reduce exam anxiety and stress in students, and this will contribute positively to the academic and emotional development of students. Classroom teachers expect that the innovations brought by the new regulation will create a more in-depth and social learning environment in classrooms.
Ministry of National Education Assessment and Evaluation Classroom Teachers
Bu çalışmanın amacı Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yayımlamış olan ölçme ve değerlendirme yönetmeliğine yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerini incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2023-2024 eğitim öğretim yılında Van ilinde görev yapmakta olan 30 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma verileri uzman görüşü alınarak araştırmacılar tarafından geliştirilmiş olan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, sınıf öğretmenleri yeni yönetmeliği öğrencilerin sınav stresini ve kaygısını azaltma konusunda önemli bir gelişme olarak görmektedirler. Milli Eğitim Bakanlığı'nın yeni yönetmeliği, ilkokul düzeyinde sınav kaygısını azaltma, öğrencilerin zaman yönetim becerilerini geliştirme, öğrencileri daha fazla motive etme ve öğrencilerin davranışlarını kapsamlı bir şekilde değerlendirme amacıyla böyle bir değişikliğe gittiğini düşünmektedirler. Sınıf öğretmenleri, yeni yönetmelikle birlikte getirilen değişikliklerin ve yeniliklerin sınıf içi öğretim ve değerlendirme süreçlerinde sınav ve sonuç odaklı bir yaklaşımdan ziyade süreç odaklı bir yaklaşıma dönüşümü işaret edeceğini belirtmektedirler. Ayrıca, sınıf öğretmenleri yeni yönetmeliğin öğrencilerde sınav kaygısını ve stresini azaltacağını, bu durumun öğrencilerin akademik ve duygusal gelişimlerine olumlu katkı sağlayacağını ifade etmektedirler. Sınıf öğretmenleri, yeni yönetmelikle getirilen yeniliklerin sınıflarda daha derinlemesine ve sosyal bir öğrenme ortamı oluşturacağını beklemektedirler.
Milli Eğitim Bakanlığı Ölçme ve Değerlendirme Sınıf Öğretmenleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Temel Eğitim (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Eylül 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 3 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 25 |