Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTİMDE İNTERAKTİF İNFOGRAFİK KULLANIMININ ÖĞRENCİ BAŞARI, TUTUM VE MOTİVASYONUNA ETKİSİ

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 3, 449 - 463, 25.06.2019

Öz

Bu çalışmanın amacı; interaktif infografiklerin öğretim faaliyetleri kapsamında kullanımının öğrenci
akademik başarısı, derse karşı tutumu ve motivasyonu üzerindeki etkisini incelemektir. Bu bağlamda
araştırmanın yöntemi ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen olarak belirlenmiştir. Araştırmanın
çalışma grubu 2016-2017 öğretim yılı İstanbul, Maltepe ilçesindeki Feyzullah Turgay Ciner Ortaokulu
iki 5. sınıf şubesinde öğrenim gören 20 deney ve 20 kontrol olmak üzere belirlenmiş toplam 40
öğrenciden oluşmaktadır. Şubelerin ve öğrencilerin seçiminde yansız atama yöntemi esas alınmıştır.
Çalışma için 5. sınıf Sosyal Bilgiler dersinin “Bölgemizi Tanıyalım” ünitesi ile ilgili ders amaç ve
kazanımlarına uygun olarak altı adet interaktif infografik tasarlanmıştır. Öğretim, deney grubuna
tasarlanan bu interaktif infografikler aracılığıyla gerçekleştirilirken, kontrol grubuna ise aynı konunun
öğretiminde geleneksel yöntem kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Bölgemizi
Tanıyalım” konusuna yönelik geliştirilen 20 soruluk başarı testi, motivasyon ölçeği ve Sosyal Bilgiler
dersi tutum ölçeğinden faydalanılmıştır. Veri toplama araçları, uygulamanın başında gruplara ön test
ve uygulama sonrasında ise son test olarak uygulanmıştır. Araştırma sonunda interaktif infografiklerin,
geleneksel öğrenme yönteminin kullanıldığı ortamlara göre derse karşı başarı tutum ve motivasyonu
artırmada daha etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. ve Yılmaz, M. (2005). Türetimci Çoklu Ortam Kuramı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 9-18. Alshehri, A. M. & Ebaid, M. (2016). The Effectiveness Of Using İnteractive İnfographic At Teaching Mathematics İn Elementary School, British Journal Of Education, 4(3),1-8. Altınışık, S., ve Orhan, F. (2002). Sosyal bilgiler dersinde çoklu ortamın öğrencilerin akademik başarıları ve derse karşı tutumları üzerindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23). Aslan, Z. ve Doğdu, S. (1993). Eğitim Teknolojisi Uygulamaları ve Eğitim Araç- Gereçleri. Ankara: Tekışık Ofset. Aytaş, G. (2013). Eğitim ve Öğretimde Alternatif Bir Yöntem: Yaratıcı Drama. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(12) http://dergipark.ulakbim.gov.tr/adyusbd/article/view/5000041641/5000039169 adresinden erişilmiştir. Başgün, F. (2013). İnfografiklerin (Bilgi Grafiklerinin) İletişimdeki Önemi, İletişimde Tasarım – Tasarımda İletişim Konulu Uluslararası Sempozyum ve Sergi. Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. (18. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Beegel, J. (2014). Infographics for dummies. https://ebookcentral.proquest.com. Erişim tarihi: 22.06.207 Can, A. (2017). Spssile Bilimsel Araştırma Sürecinde Veri Analizi. (5.Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Çifçi, T. (2016). Effects of infographics on students achievement and attitude towards geography lessons. Journal of Education and Learning, 5(1), 154-166. Demiralp, N. (2007). Coğrafya Eğitiminde Materyaller ve 2005 Coğrafya Dersi Öğretim Programı. Kastamonu Eğitim Dergisi,15(1), 373-384. Dur, İ. (2014). Data Visualization and İnfographics in Visual Communication Design Education at the Age of Information. Journal of Arts and Humanities (JAH), 3(5), 39-50. doi: http://dx.doi.org/10.18533/journal.v3i5.460 Emir, S. (2001). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yaratıcı Düşünmenin Erişiye ve Kalıcılığa Etkisi. (Doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Erden M. (1998). Sosyal Bilgiler Öğretimi. İstanbul: Alkım Yayınevi. Harrison, L., Reinecke, K. & Chang R. (2015). Infographic aesthetics: Designing for the first impression, Proceedings of the 33rd Annual ACM Conference on Human Factors in Computing Systems. İslamoğlu, H., Ay, O., Mercimek, B., Donmez, P., Kuzu, A. & Odabasi, F. (2015). Infographics: A new competency area for teacher candidates, Cypriot Journal of Educational Sciences, 10(1), 32-39. Retrieved from http://www.ingentaconnect.com Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (25. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık. Kaya, Z. (2006). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. (2. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık. Krum, R. (2013). Cool Infographics: Effective Communication with Data Visualization and Design. USA: John Wiley&Sons. Lankow, J. Crooks, R. & Ritchie, J. (2012). Infographics: the power of visual storytelling. Retrieved from https://ebookcentral.proquest.com. Özerbaş, M. A. (2003). Bilgisayar Destekli Bağlaşık Öğretimin Öğrenci Başarısı, Motivasyon ve Transfer Becerilerine Etkisi. (Doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Paivio, Allan (1986). Mental representations: A dual coding approach. Oxford University Press. New York. Seferoğlu, S. (2015). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. (9.Baskı). Ankara: Pegem Akademi. Smiciklas, M. (2012). The Power of Infographics: Using Pictures to Communicate and Connect With Your Audiences. Indiana: Que Publishing. Sudakov, I., Bellsky, T., Usenyuk, S. & Polyakova, V. (2016). Infographics and mathematics: A mechanism for effective learning in the classroom. Primus: Problems, Resources, and Issues in Mathematics Undergraduate Studies, 26(2), 158-167. doi:http://dx.doi.org/10.1080/10511970.2015.1072607 Tan, Ş. (2011). Öğretimde Ölçme ve Değerlendirme Kpss El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi. Uyanık, İ., Coşkun, H. & Uğur, Y. (2017). Resim, Yazı ve Resim İle Birlikte Yazıyla Sunulan Nesnelerin Almanca ve Türkçe Hatırlamadaki Etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (1), 476-486. Yalın, H. İ. (2010). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. (22.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Yeşiltaş, E. ve Toros, S. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretiminde İnteraktif İnfografik Kullanımının Etkililiği, 2nd International Congress on Education, Distance Education and Educational Technology, Antalya. Yeşilyaprak, B. (Ed.).(2011). Eğitim Psikolojisi Gelişim-Öğrenme-Öğretim. Ankara: Pegem Akademi. Yıldırım, S., Yıldırım, G., Çelik, E. ve Aydın M. (2014). Bilgi Grafiği (İnfografik) Oluşturma Süreci Üzerine Yönelik Öğrenci Görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 247-255. http://jret.org/FileUpload/ks281142/File/24.yildirim.pdf adresinden erişilmiştir.
Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 3, 449 - 463, 25.06.2019

Öz

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. ve Yılmaz, M. (2005). Türetimci Çoklu Ortam Kuramı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 9-18. Alshehri, A. M. & Ebaid, M. (2016). The Effectiveness Of Using İnteractive İnfographic At Teaching Mathematics İn Elementary School, British Journal Of Education, 4(3),1-8. Altınışık, S., ve Orhan, F. (2002). Sosyal bilgiler dersinde çoklu ortamın öğrencilerin akademik başarıları ve derse karşı tutumları üzerindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23). Aslan, Z. ve Doğdu, S. (1993). Eğitim Teknolojisi Uygulamaları ve Eğitim Araç- Gereçleri. Ankara: Tekışık Ofset. Aytaş, G. (2013). Eğitim ve Öğretimde Alternatif Bir Yöntem: Yaratıcı Drama. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(12) http://dergipark.ulakbim.gov.tr/adyusbd/article/view/5000041641/5000039169 adresinden erişilmiştir. Başgün, F. (2013). İnfografiklerin (Bilgi Grafiklerinin) İletişimdeki Önemi, İletişimde Tasarım – Tasarımda İletişim Konulu Uluslararası Sempozyum ve Sergi. Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. (18. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Beegel, J. (2014). Infographics for dummies. https://ebookcentral.proquest.com. Erişim tarihi: 22.06.207 Can, A. (2017). Spssile Bilimsel Araştırma Sürecinde Veri Analizi. (5.Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Çifçi, T. (2016). Effects of infographics on students achievement and attitude towards geography lessons. Journal of Education and Learning, 5(1), 154-166. Demiralp, N. (2007). Coğrafya Eğitiminde Materyaller ve 2005 Coğrafya Dersi Öğretim Programı. Kastamonu Eğitim Dergisi,15(1), 373-384. Dur, İ. (2014). Data Visualization and İnfographics in Visual Communication Design Education at the Age of Information. Journal of Arts and Humanities (JAH), 3(5), 39-50. doi: http://dx.doi.org/10.18533/journal.v3i5.460 Emir, S. (2001). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yaratıcı Düşünmenin Erişiye ve Kalıcılığa Etkisi. (Doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Erden M. (1998). Sosyal Bilgiler Öğretimi. İstanbul: Alkım Yayınevi. Harrison, L., Reinecke, K. & Chang R. (2015). Infographic aesthetics: Designing for the first impression, Proceedings of the 33rd Annual ACM Conference on Human Factors in Computing Systems. İslamoğlu, H., Ay, O., Mercimek, B., Donmez, P., Kuzu, A. & Odabasi, F. (2015). Infographics: A new competency area for teacher candidates, Cypriot Journal of Educational Sciences, 10(1), 32-39. Retrieved from http://www.ingentaconnect.com Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (25. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık. Kaya, Z. (2006). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. (2. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık. Krum, R. (2013). Cool Infographics: Effective Communication with Data Visualization and Design. USA: John Wiley&Sons. Lankow, J. Crooks, R. & Ritchie, J. (2012). Infographics: the power of visual storytelling. Retrieved from https://ebookcentral.proquest.com. Özerbaş, M. A. (2003). Bilgisayar Destekli Bağlaşık Öğretimin Öğrenci Başarısı, Motivasyon ve Transfer Becerilerine Etkisi. (Doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Paivio, Allan (1986). Mental representations: A dual coding approach. Oxford University Press. New York. Seferoğlu, S. (2015). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. (9.Baskı). Ankara: Pegem Akademi. Smiciklas, M. (2012). The Power of Infographics: Using Pictures to Communicate and Connect With Your Audiences. Indiana: Que Publishing. Sudakov, I., Bellsky, T., Usenyuk, S. & Polyakova, V. (2016). Infographics and mathematics: A mechanism for effective learning in the classroom. Primus: Problems, Resources, and Issues in Mathematics Undergraduate Studies, 26(2), 158-167. doi:http://dx.doi.org/10.1080/10511970.2015.1072607 Tan, Ş. (2011). Öğretimde Ölçme ve Değerlendirme Kpss El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi. Uyanık, İ., Coşkun, H. & Uğur, Y. (2017). Resim, Yazı ve Resim İle Birlikte Yazıyla Sunulan Nesnelerin Almanca ve Türkçe Hatırlamadaki Etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (1), 476-486. Yalın, H. İ. (2010). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. (22.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Yeşiltaş, E. ve Toros, S. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretiminde İnteraktif İnfografik Kullanımının Etkililiği, 2nd International Congress on Education, Distance Education and Educational Technology, Antalya. Yeşilyaprak, B. (Ed.).(2011). Eğitim Psikolojisi Gelişim-Öğrenme-Öğretim. Ankara: Pegem Akademi. Yıldırım, S., Yıldırım, G., Çelik, E. ve Aydın M. (2014). Bilgi Grafiği (İnfografik) Oluşturma Süreci Üzerine Yönelik Öğrenci Görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 247-255. http://jret.org/FileUpload/ks281142/File/24.yildirim.pdf adresinden erişilmiştir.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yakup Selçuk Yıldırım Bu kişi benim 0000-0001-6621-3293

Ziya Nazım Perdahçı 0000-0002-1210-2448

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 9 Şubat 2019
Kabul Tarihi 18 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yıldırım, Y. S., & Perdahçı, Z. N. (2019). EĞİTİMDE İNTERAKTİF İNFOGRAFİK KULLANIMININ ÖĞRENCİ BAŞARI, TUTUM VE MOTİVASYONUNA ETKİSİ. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 9(3), 449-463.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png