Sign language is one of the methods
the hearing impaired individuals use to communicate. The teachers have a great
responsibility in the use of sign language as a communication tool in educational
environments. Thus, it is important to train teachers
who know sign language and can actively use it in education. This study aims to
examine the opinions of the faculty of education students who take elective
sign language course related to Turkish Sign Language education. In this study,
which has been performed in descriptive design, semi-structured interview
technique from among qualitative research methods was used. For this purpose, a semi-structured interview
form was prepared and an expert's opinion was received. 62 preservice teachers
from four different departments (Guidance and Counseling, Primary Science
Teaching, Computer Education and Instructional Technologies, Primary School
Teaching) who had completed sign language education were interviewed
face-to-face. NVivo
program was used for the detailed and holistic analysis of the findings which
reflected the opinions of the preservice teachers. The
data were divided into four main themes: "Effectiveness of Turkish Sign
Language in daily communication", "Having hearing impaired family
members, relatives or friends", "Necessity (interest) for the Turkish
Sign Language", "Academic Efficacy of the Turkish Sign
Language". The findings of this study are thought to be able to
contribute to the sign language course programs and professional competency of
the teachers who will serve in the field of special education.
Turkish Sign Language Turkish Sign Language course hearing impaired communication awareness
İşaret dili, işitme engelli
bireylerin iletişim kurmak için kullandıkları yöntemlerden birisidir. Eğitim
ortamlarında işaret dilinin bir iletişim aracı olarak kullanımında, öğretmenlere
büyük sorumluluk düşmektedir. Bu nedenle işaret dilini bilen, öğretimde aktif
olarak kullanabilen öğretmenler yetiştirilmesi önemli görülmektedir. Bu
çalışmada,
seçmeli işaret dili dersi alan eğitim fakültesi öğrencilerinin Türk İşaret Dili
dili eğitimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Betimsel
desende gerçekleştirilen çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden yarı
yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Bu amaçla uzman görüşü alınarak
yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Seçmeli işaret dili
eğitimini tamamlamış dört farklı bölümden (Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık,
Fen Bilgisi Öğretmenliği, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi, Sınıf
Öğretmenliği) 62 öğretmen adayı ile yüzyüze görüşülmüştür. Öğretmen
adaylarının görüşlerini yansıtan bulguların, ayrıntılı ve bütünsel biçimde
analiz edilmesi amacıyla NVivo programı
kullanılmıştır. Veriler ''Türk İşaret Dilinin Günlük iletişimde etkililiğine ilişkin görüşler'', ''Katılımcının
ailesi, yakını ya da arkadaşının işitme engelli olmasına ilişkin görüşler'', ''Türk İşaret Dilinin Gerekliliğine (merak)
ilişkin görüşler'' ve '' Türk İşaret Dilinin Akademik yeterliliğine ilişkin görüşler'' şeklinde dört ana temada
özetlenmiştir. Dört ana temadan oluşan seçmeli işaret dili dersine katılan öğretmen adaylarının
görüşleri, işaret dili dersini tercih etme nedenleri, işaret dilinin iletişim
sürecine etkisi, eğitim ortamlarında kullanılması, mesleki kariyerlerine
etkisi, akademik ve günlük yaşamlarında işaret dilini kullanabilme
yeterliklerine ilişkin toplam 98 alt
kategoride betimlenmiştir. Bu çalışma bulgularının, işaret dili ders
programlarına ve özel eğitim alanında görev alacak öğretmenlerin mesleki
yeterliklerine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Türk İşaret Dili Türk İşaret Dili dersi işitme engelli iletişim farkındalık
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2017 |
Gönderilme Tarihi | 22 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 1 |