Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OPINIONS OF PROSPECTIVE CLASSROOM TEACHERS REGARDING CURSIVE AND MANUSCRIPT HANDWRITING STYLES AND THE LEGIBILITY OF THEIR WRITING

Yıl 2022, , 453 - 475, 06.06.2022
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.857648

Öz

The aim of this study is to investigate the opinions of the prospective classroom teachers who learned to read and write with different types of writing methods, and the legibility levels of their writing. One of the qualitative research methods, phenomenology method was used in the study. The study group of the research consists of the teacher candidates studying in the 3rd and 4th grade in the Classroom Education Department of the Faculty of Education at Çanakkale Onsekiz Mart University in the academic year of 2018-2019. In order to evaluate the legibility of the writings of the prospective teachers participating in the study, the data were collected with the "Multi-Dimensional Legibility Scale" developed by Yıldız and Ateş (2007), and to evaluate their views about manuscript and cursive handwriting styles, the "Teacher Candidate Interview Form" was used. The data were collected with a semi-structured interview form, and NVIVO 12 Plus program was used in the modeling of the data. According to the analysis of the data obtained from the "Multidimensional Legibility Scale" using the "Dictation Studies Form", it was observed that the writings of the most of the participants were not legible, and they wrote more understandable and legible with manuscript writing style than cursive handwriting style. When the type of writing they learned to read and write for the first time was examined, it was concluded that the writings of those who first learned to read and write with manuscript writing style were more legible in texts written both in manuscript writing and in cursive handwriting compared to those who learned with cursive handwriting style. In the analysis of the findings obtained from the interview questions, when the opinions of the classroom teacher candidates participating in the study on the both writing types were compared, the students who learned the manuscript writing type with both writing types expressed more positive opinions.

Proje Numarası

2968

Kaynakça

  • Akman, E. ve Aşkın, İ. (2012). Ses temelli cümle yöntemine eleştirel bir bakış. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 1-18.
  • Akyol, H. (2005). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Pegem A.
  • Artut, K. ve Demir, H. (2004). Güzel yazı teknikleri öğretimi. Anı Yayıncılık.
  • Aydın, S. (2016). İlk okuma yazma öğrenimine doğrudan bitişik eğik yazı ile başlayan 9. Sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazıyı kullanma durumlarının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Aypay, A. (2020). Araştırma Yöntemleri Desen ve Analiz (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Başaran, M. ve Karatay, H. (2005). Eğik el yazısı öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, 168.https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/168/index3-karatay.htm
  • Bayraktar, Ö. (2006). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazıda yaptıkları hatalar (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Beyazıt, N. (2007). İlk okuma yazma öğretiminin kazandırılmasında çözümleme yöntemi ve ses temelli cümle yönteminin farklı bakış açılarıyla değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mustafa Kemal Üniversitesi.
  • Bezirci, B. ve Yılmaz, A. E. (2010). Metinlerin okunabilirliğinin ölçülmesi üzerine bir yazılım kütüphanesi ve Türkçe için yeni bir okunabilirlik ölçütü. DEÜ Mühendislik Fakültesi Fen Bilimleri Dergisi, 12(3), 49-62.
  • Bulut, P., Kuşdemir, Y. ve Şahin, D. (2016). İlkokul ve ortaokulda yazı tercihi: Öğrenci ve öğretmenler hangi yazı türünü kullanıyor? Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34), 98-115.
  • Coşkun, E. ve Coşkun, H. (2014). İlkokul ve ortaokullardaki bitişik eğik yazı uygulamalarına ilişkin öğretmen, öğrenci ve veli görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(26), 209-223.
  • Coşkun, İ. (2013). Türkiye ve Bulgaristan’da ilkokuma yazma sürecinde öğrencilerin ürettikleri yazıların okunaklılık bakımından incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 8(8), 357-378.
  • Çelenk, S. (2007). İlk okuma yazma programı ve öğretimi. Maya Akademi.
  • Duran, E. (2009). Bitişik eğik yazı öğretimi çalışmalarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Durukan, E. ve Alver, M. (2008). Ses temelli cümle yönteminin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(5), 275-289.
  • Erişen, Y. ve Çeliköz, N. (2003). Öğretmen adaylarının genel öğretmenlik davranışları açısından kendilerine yönelik yeterlilik algıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(4), 427-439.
  • Güneş, F. (2007). Ses temelli cümle yöntemi ve zihinsel yapılandırma. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güyer, T., Temur, T. ve Solmaz, E. (2009). Bilgisayar destekli metin okunabilirliği analizi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(4), 751-766.
  • Kabaş, İ. (2020). Sınıf öğretmenlerinin ilk okuma yazma öğretimi öz yeterlik algıları ile ilk okuma yazma öğretim programına bağlılıkları (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Kuşdemir, Y., Şahin, D. ve Bulut, P. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının yazma kaygılarının incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(7), 101-109.
  • Malkoç, S. ve Kaya, E. (2015). Sosyal bilgiler öğretiminde sınıf dışı okul ortamlarının kullanımı. İlköğretim Online, 14(3), 1079-1095. DOI: 10.17051/io.2015.40410
  • MEB (2019). Türkçe dersi öğretim programı (1-8. Sınıflar).Erişim: http://mufredat.meb.gov.tr/
  • Onat Kocabıyık, O. (2016). Olgubilim ve gömülü kuram: bazı özellikler açısından karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55-66.
  • Özdemir, H. (2019). Temel eğitimde (1-2-3-4. Sınıflar) bitişik eğik yazı ve dik temel yazı uygulamaları konusunda öğretmen görüşleri (Meram ilçesi örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Temur, T. (2003). Okunabilirlik (readability) kavramı. TÜBAR, 13, 170-180.
  • Teymur, İ. (2007). Ses temelli cümle yöntemi ile okuma yazma öğretimini nasıl yürütmeliyim. a1 Yayıncılık.
  • Tosunoğlu, M., Tosunoğlu, N. ve Arslan, F. (2008). 2005 İlköğretim Türkçe dersi öğretim programına göre yapılan ilk okuma ve yazma öğretiminin okuma becerisi açısından değerlendirilmesi. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 117-133.
  • Yaşar, E. (2016). Bireyselleştirilmiş portfolyo uygulamasının bitişik eğik yazı becerilerine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi.
  • Yıldız, M. ve Ateş, S. (2010). İlk okuma yazmayı farklı yöntemlerle öğrenen ilköğretim 3.sınıf öğrencilerinin yazılarının okunaklılık ve yazım hataları bakımından karşılaştırılması. TSA, 14(1), 12-30.
  • Yıldız, M. (2019). Türkiye’de bitişik eğik yazı reformu ve sonrası: İlköğretim öğrencileri (4-8.sınıf) hangi el yazısı stiliyle yazıyor? Eğitim ve Bilim Dergisi, 44(197), 209-222. https://doi.org/10.15390/EB.2019.7931
  • Yılmaz, F. ve Cımbız, A.T. (2016). Sınıf öğretmenlerinin bitişik eğik yazı hakkındaki görüşleri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 567-592.

SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BİTİŞİK EĞİK YAZI VE DİK TEMEL YAZIYA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ VE YAZILARININ OKUNAKLILIK DÜZEYİ

Yıl 2022, , 453 - 475, 06.06.2022
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.857648

Öz

Bu çalışmada, farklı yazı türleriyle ilk okuma yazma öğrenen sınıf öğretmeni adaylarının her iki yazı türüne yönelik görüşlerini ve yazılarının okunaklılık düzeylerini araştırmak amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgubilim (fenomenoloji) yöntemi kullanılmıştır. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Sınıf Eğitimi Anabilim Dalı’nda 2018-2019 öğretim yılı içerisinde 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören öğretmen adayları araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarının yazılarının okunaklılığını değerlendirmek için Yıldız ve Ateş (2007) tarafından geliştirilen “Çok Boyutlu Okunaklılık Ölçeği”, her iki yazı türüne ilişkin görüşlerini değerlendirmek için de “Öğretmen Adayı Görüşme Formu” ile veriler elde edilmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış, verilerin modelleştirilmesinde NVIVO 12 Plus programı kullanılmıştır. “Dikte Çalışmaları Formu” kullanılarak “Çok Boyutlu Okunaklılık Ölçeği”nden elde edilen verilerin analizlerine göre katılımcıların çoğunun yazılarının okunaklı olmadığı, bitişik eğik yazıya göre dik temel yazıyla daha anlaşılır ve okunaklı yazdıkları görülmüştür. Öğrendikleri yazı türüne göre incelendiğinde ise ilk okuma yazmayı dik temel yazı ile öğrenenlerin, bitişik eğik yazı ile öğrenenlerle kıyaslandığında hem dik temel yazıyla hem de bitişik eğik yazıyla yazılan metinlerde yazılarının daha okunaklı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Görüşme sorularından elde edilen bulguların analizinde ise araştırmaya katılan sınıf öğretmeni adaylarının iki yazı türüne ilişkin görüşleri kıyaslandığında dik temel yazı türüne her iki yazı türüyle öğrenen öğrenciler de daha olumlu yönde görüşler ifade etmişlerdir.

Destekleyen Kurum

Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi

Proje Numarası

2968

Kaynakça

  • Akman, E. ve Aşkın, İ. (2012). Ses temelli cümle yöntemine eleştirel bir bakış. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 1-18.
  • Akyol, H. (2005). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Pegem A.
  • Artut, K. ve Demir, H. (2004). Güzel yazı teknikleri öğretimi. Anı Yayıncılık.
  • Aydın, S. (2016). İlk okuma yazma öğrenimine doğrudan bitişik eğik yazı ile başlayan 9. Sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazıyı kullanma durumlarının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Aypay, A. (2020). Araştırma Yöntemleri Desen ve Analiz (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Başaran, M. ve Karatay, H. (2005). Eğik el yazısı öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, 168.https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/168/index3-karatay.htm
  • Bayraktar, Ö. (2006). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazıda yaptıkları hatalar (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Beyazıt, N. (2007). İlk okuma yazma öğretiminin kazandırılmasında çözümleme yöntemi ve ses temelli cümle yönteminin farklı bakış açılarıyla değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mustafa Kemal Üniversitesi.
  • Bezirci, B. ve Yılmaz, A. E. (2010). Metinlerin okunabilirliğinin ölçülmesi üzerine bir yazılım kütüphanesi ve Türkçe için yeni bir okunabilirlik ölçütü. DEÜ Mühendislik Fakültesi Fen Bilimleri Dergisi, 12(3), 49-62.
  • Bulut, P., Kuşdemir, Y. ve Şahin, D. (2016). İlkokul ve ortaokulda yazı tercihi: Öğrenci ve öğretmenler hangi yazı türünü kullanıyor? Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34), 98-115.
  • Coşkun, E. ve Coşkun, H. (2014). İlkokul ve ortaokullardaki bitişik eğik yazı uygulamalarına ilişkin öğretmen, öğrenci ve veli görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(26), 209-223.
  • Coşkun, İ. (2013). Türkiye ve Bulgaristan’da ilkokuma yazma sürecinde öğrencilerin ürettikleri yazıların okunaklılık bakımından incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 8(8), 357-378.
  • Çelenk, S. (2007). İlk okuma yazma programı ve öğretimi. Maya Akademi.
  • Duran, E. (2009). Bitişik eğik yazı öğretimi çalışmalarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Durukan, E. ve Alver, M. (2008). Ses temelli cümle yönteminin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(5), 275-289.
  • Erişen, Y. ve Çeliköz, N. (2003). Öğretmen adaylarının genel öğretmenlik davranışları açısından kendilerine yönelik yeterlilik algıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(4), 427-439.
  • Güneş, F. (2007). Ses temelli cümle yöntemi ve zihinsel yapılandırma. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güyer, T., Temur, T. ve Solmaz, E. (2009). Bilgisayar destekli metin okunabilirliği analizi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(4), 751-766.
  • Kabaş, İ. (2020). Sınıf öğretmenlerinin ilk okuma yazma öğretimi öz yeterlik algıları ile ilk okuma yazma öğretim programına bağlılıkları (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Kuşdemir, Y., Şahin, D. ve Bulut, P. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının yazma kaygılarının incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(7), 101-109.
  • Malkoç, S. ve Kaya, E. (2015). Sosyal bilgiler öğretiminde sınıf dışı okul ortamlarının kullanımı. İlköğretim Online, 14(3), 1079-1095. DOI: 10.17051/io.2015.40410
  • MEB (2019). Türkçe dersi öğretim programı (1-8. Sınıflar).Erişim: http://mufredat.meb.gov.tr/
  • Onat Kocabıyık, O. (2016). Olgubilim ve gömülü kuram: bazı özellikler açısından karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55-66.
  • Özdemir, H. (2019). Temel eğitimde (1-2-3-4. Sınıflar) bitişik eğik yazı ve dik temel yazı uygulamaları konusunda öğretmen görüşleri (Meram ilçesi örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Temur, T. (2003). Okunabilirlik (readability) kavramı. TÜBAR, 13, 170-180.
  • Teymur, İ. (2007). Ses temelli cümle yöntemi ile okuma yazma öğretimini nasıl yürütmeliyim. a1 Yayıncılık.
  • Tosunoğlu, M., Tosunoğlu, N. ve Arslan, F. (2008). 2005 İlköğretim Türkçe dersi öğretim programına göre yapılan ilk okuma ve yazma öğretiminin okuma becerisi açısından değerlendirilmesi. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 117-133.
  • Yaşar, E. (2016). Bireyselleştirilmiş portfolyo uygulamasının bitişik eğik yazı becerilerine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi.
  • Yıldız, M. ve Ateş, S. (2010). İlk okuma yazmayı farklı yöntemlerle öğrenen ilköğretim 3.sınıf öğrencilerinin yazılarının okunaklılık ve yazım hataları bakımından karşılaştırılması. TSA, 14(1), 12-30.
  • Yıldız, M. (2019). Türkiye’de bitişik eğik yazı reformu ve sonrası: İlköğretim öğrencileri (4-8.sınıf) hangi el yazısı stiliyle yazıyor? Eğitim ve Bilim Dergisi, 44(197), 209-222. https://doi.org/10.15390/EB.2019.7931
  • Yılmaz, F. ve Cımbız, A.T. (2016). Sınıf öğretmenlerinin bitişik eğik yazı hakkındaki görüşleri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 567-592.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gözde Güneş 0000-0002-3410-8998

Mehmet Kaan Demir 0000-0001-8797-0410

Proje Numarası 2968
Yayımlanma Tarihi 6 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Güneş, G., & Demir, M. K. (2022). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BİTİŞİK EĞİK YAZI VE DİK TEMEL YAZIYA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ VE YAZILARININ OKUNAKLILIK DÜZEYİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(1), 453-475. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.857648
AMA Güneş G, Demir MK. SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BİTİŞİK EĞİK YAZI VE DİK TEMEL YAZIYA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ VE YAZILARININ OKUNAKLILIK DÜZEYİ. Trakya University Journal of Social Science. Haziran 2022;24(1):453-475. doi:10.26468/trakyasobed.857648
Chicago Güneş, Gözde, ve Mehmet Kaan Demir. “SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BİTİŞİK EĞİK YAZI VE DİK TEMEL YAZIYA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ VE YAZILARININ OKUNAKLILIK DÜZEYİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 24, sy. 1 (Haziran 2022): 453-75. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.857648.
EndNote Güneş G, Demir MK (01 Haziran 2022) SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BİTİŞİK EĞİK YAZI VE DİK TEMEL YAZIYA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ VE YAZILARININ OKUNAKLILIK DÜZEYİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 24 1 453–475.
IEEE G. Güneş ve M. K. Demir, “SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BİTİŞİK EĞİK YAZI VE DİK TEMEL YAZIYA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ VE YAZILARININ OKUNAKLILIK DÜZEYİ”, Trakya University Journal of Social Science, c. 24, sy. 1, ss. 453–475, 2022, doi: 10.26468/trakyasobed.857648.
ISNAD Güneş, Gözde - Demir, Mehmet Kaan. “SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BİTİŞİK EĞİK YAZI VE DİK TEMEL YAZIYA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ VE YAZILARININ OKUNAKLILIK DÜZEYİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 24/1 (Haziran 2022), 453-475. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.857648.
JAMA Güneş G, Demir MK. SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BİTİŞİK EĞİK YAZI VE DİK TEMEL YAZIYA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ VE YAZILARININ OKUNAKLILIK DÜZEYİ. Trakya University Journal of Social Science. 2022;24:453–475.
MLA Güneş, Gözde ve Mehmet Kaan Demir. “SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BİTİŞİK EĞİK YAZI VE DİK TEMEL YAZIYA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ VE YAZILARININ OKUNAKLILIK DÜZEYİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 24, sy. 1, 2022, ss. 453-75, doi:10.26468/trakyasobed.857648.
Vancouver Güneş G, Demir MK. SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BİTİŞİK EĞİK YAZI VE DİK TEMEL YAZIYA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ VE YAZILARININ OKUNAKLILIK DÜZEYİ. Trakya University Journal of Social Science. 2022;24(1):453-75.
Resim

Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.