Çalışmada,ilkokul
sınıf öğretmenlerinin yapılandırmacı öğrenme ortamına ilişkin görüşleri
incelenmiştir. Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Araştırma, İstanbul ili
Bağcılar ilçesinde MEB (Milli Eğitim Bakanlığı)’na bağlı ilkokullarda görev
yapmakta olan ve random yoluyla seçilen 127 sınıf öğretmeni ile yapılmıştır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak Tenenbaum vd. (2001) tarafından
geliştirilen ve Fer ve Cırık (2006) tarafından Türkçe’ye uyarlanan
“Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Ölçeği, bilgi toplama formu ve araştırmacılar
tarafından hazırlanan 6 açık uçlu soru kullanılmıştır. Veri analizleri için
SPSS programı ve NVivo 11 programı ve içerik analizi yöntemi kullanılmıştır.
Elde edilen bulgulara göre, sınıf öğretmenlerinin yapılandırmacı öğrenme
ortamına yönelik görüşleri cinsiyete, üniversiteden mezun oldukları yıla, görev
yaptıkları okulun sosyal- ekonomik çevre koşullarına ve yapılandırmacı öğrenme
yaklaşımları ile ilgili hizmet içi eğitim programlarından yararlanma
düzeylerine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Öğretmenlik mesleği
deneyimleri ve okuttukları sınıf düzeylerine göre ise farklılık göstermektedir.
Öğretmenlerin mesleki deneyimleri sınıflarındaki “öğrenen (öğrencilerinin)
ihtiyaçlarını fark etme” ve onlara uygun öğretme-öğrenme tasarımları oluşturma
sürecinde etkili olmaktadır. Sınıf öğretmenlerinin okuttukları sınıf
düzeylerine göre yapılandırmacı öğrenme ortamlarını düzenlemede ve uygulamada 4.
Sınıf öğretmenlerinin “ tartışmalara ve görüşmelere, düşüncelerin diğerleriyle
paylaşılmasına” sınıflarında daha çok yer verdikleri anlaşılmaktadır. Sınıf öğretmenleriyle yüz yüze yapılan
görüşmelerde ise mesleki yeterliliklerinin istedikleri düzeyde olmadığı ve bu
nedenle yapılandırmacı öğrenme yaklaşımlarını uygulamada zorlandıkları,
katıldıkları hizmet içi eğitim programlarından istedikleri gibi
faydalanamadıkları anlaşılmaktadır. Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına uyum
sağlayan öğretmenlerin düzenledikleri yapılandırmacı öğrenme sınıfları önem
kazanmaktadır.
Yapılandırmacılık yapılandırmacı öğrenme ortamı sınıf öğretmeni hizmet-içi eğitim öğretmen yeterlikleri
The
current study investigated the elementary school classroom teachers’ opinions
about constructivist learning environments. The current study employed the
mixed method. The study was conducted with the participation of randomly
selected classroom teachers working in state elementary schools in the district
of Bagcılar in İstanbul. As the data collection tools in the study,
“Constructivist Learning Environment Scale” developed by Tenenbaum et al.
(2001) and adapted to Turkish by Fer and Cırık (2006), a personal information
form and 6 open-ended questions developed by the researchers were used. In the
analysis of the collected data, SPSS program package, NVivo 11 and content analysis method were
used. The findings of the analyses revealed that the classroom teachers’
opinions about constructivist learning environment do not significantly vary
depending on gender, year of graduation from university, socio-economic
conditions of the environment where their school is located, whether they have
undergone in-service training about constructivist learning approaches; yet,
they vary significantly depending on professional experience and the grade
levels in which they are teaching. Teachers’ professional experiences are
effective in the process of recognizing the learners’ needs in their classrooms
and constructing teaching-learning designs suitable for these needs. It was understood
that the fourth year students attach more importance to discussions and negotiations
and sharing of opinions in terms of establishing constructivist environments in
their classes. It was concluded from the face-to-face interviews conducted with
the classroom teachers that their professional competencies are at the desired
level; therefore, they experience difficulties in implementing constructivist
approaches and they cannot take their desired benefits from in-service training
programs they have participated in. The
constructivist learning classrooms organized by teachers adapting to
constructivist learning approach are gaining greater importance.
Constructivism constructivist learning environment classroom teacher in-service training teacher competencies
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 2 |