Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okulun Hazır Oluşu Üzerine Nitel Bir İnceleme (Öğretmen Görüşlerine Göre Durum Tespiti)

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 2, 244 - 259, 31.05.2019
https://doi.org/10.24315/tred.474315

Öz

Okula hazır oluşta
üzerinde durulması gereken boyutlardan biri de okulun hazır olması boyutudur.
Bu çalışmada ilkokulun, çocuk için hazırlıklı olma açısından incelenmesi
amaçlanmaktadır. Çalışma, nitel araştırma desenlerinden, “iç içe geçmiş tek
durum” deseni ile yürütülmüştür. Amaçsal örnekleme yöntemlerinden ölçüt
örnekleme yöntemi ile çalışma grubuna, 21 sınıf öğretmeni alınmıştır. Veriler,
2017-2018 eğitim-öğretim yılının ikinci yarısında, görüşme formu ile toplanmış
ve betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular
incelendiğinde, okulun fiziki açıdan hazır olması ile ilgili öğretmen
görüşlerinin, “sınıf düzenlemeleri”, “fiziki güvenlik önlemleri” ve “ortak
kullanım alanlarına ilişkin düzenlenmeler” isimli kategoriler altında toplandığı
görülmüştür. Çalışmada, öğretmenin hazır olması ilgili olarak, “mesleki
deneyim”, “kişisel özellikler”, “iletişim”, “program bilgisi”, “sınıf
yönetimi”, “materyal geliştirme ve teknoloji kullanımı” ve “kişisel ve mesleki
gelişim” başlıkları elde edilmiştir. Öğretmenler, “veli bilgilendirme
toplantısı”, “ev ziyaretleri”, “yakın çevre gezileri” ve “okul başlamadan önce
ailelerle görüşme” isimli etkinlikleri okullarda yürütülen etkili okula geçiş
uygulamaları olarak ifade etmişlerdir.

Kaynakça

  • Abazaoğlu, İ., Yıldırım, O., & Yıldızhan, Y. (2015). Okul öncesi öğretmenliğine ilişkin genel bir bakış. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 411-423.
  • Ackerman, D. J.,& Barnett, W. S. (2005). Prepared for kindergarten: What does “readiness” mean? Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Debra_Ackerman/publication/255617499_Prepared_for_Kindergarten_What_Does_Readiness_Mean/links/0f31753b2d9f34f6f5000000/Prepared-for-Kindergarten-What-Does-Readiness-Mean.pdf
  • Arı, A. (2014). İlkokul birinci sınıfa başlama yaşına ilişkin öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14 (3), 1031-1047.
  • Arnold, C., Bartlett, K., Gowani, S., & Merali, R. (2007). Is everybody ready? Readiness, transition and continuity: Lessons, reflections and moving forward. Retrieved from http://www.akdn.org/sites/akdn/files/media/documents/various_pdf_documents/2007_akf_edu_-_ecd_-_is_everybody_ready_0.pdf
  • Bağçeli Karaman, P., Şen, T., Alataş, S., & Tütüncü, B. (2018). Okul öncesi dönemde okula uyum sürecine ilişkin öğretmen görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 681-701.
  • Başaran, S., Gökmen, B.,& Akdağ, B. (2014). Okul öncesi öğrencilerinin okula uyum sürecinde öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 197-223.
  • Bay, D. N., & Şimşek, Ç. Ö. (2014). Anasınıfından ilkokula geçişte yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. The Journal of Academic Social Science Studies, 30, 163-190.
  • Bracey, G. W. (2005). Is your school ready? Principal, 85(1), 40-45.
  • Brandt, M. E., & Grace, D. (2005). Development, validation, and field testing of "readiness" instruments for the State of Hawai'i: Schools ready for children and children ready for school. Educational Perspectives, 38(1), 51-58.
  • Britto, P. R. (2012). School readiness and transitions. New York: Education Section Programme Division, UNICEF. Retrieved from https://www.unicef.org/publications/files/CFS_School_Readiness_E_web.pdf
  • Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments in nature and design. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Broström, S. (2002). Communication and continuity in the transition from kindergarten to school. In H. Fabian ve A.-W. Dunlop (Eds.), Transitions in the early years. Debating continuity and progression for children in early education (pp. 52-63). London: Falmer.
  • Buldu, M., & Er, S. (2016). Okula hazırbulunuşluk ve okula başlama yaşı: Türk öğretmen ve ailelerin yeni eğitim politikası üzerine görüş ve deneyimleri. Education and Science, 41(187), 97-114. doi: 10.15390/EB.2016.6292
  • Burke, C. J., & Burke, W. M. (2005). Student-ready schools. Childhood Education, 81(5), 281-285. doi: 10.1080/00094056.2005.10521307
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (Dördüncü Baskı). Ankara: Pegem A. Yayıncılık.
  • Cassidy, D. J., Mims, S., Rucker, L., & Boone, S. (2003). Emergent curriculum and kindergarten readiness. Childhood Education, 79(4), 194-199. doi:10.1080/00094056.2003.10521192
  • Cerit, Y., Akgün, N., Yıldız, K., & Soysal, M. R. (2014). Yeni eğitim sisteminin (4+4+4) uygulanmasında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri (Bolu il örneği). Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 59-82. doi: http://dx.doi.org/10.12973/jesr.2014.4os4a
  • Chan, W. L. (2010) The transition from kindergarten to primary school, as experienced by teachers, parents and children in Hong Kong. Early Child Development and Care, 180(7), 973-993. doi: 10.1080/03004430802586130
  • Correia, K., & Marques-Pinto, A. (2016). Adaptation in the transition to school: perspectives of parents, preschool and primary school teachers. Educational Research, 58(3), 247-264. doi: 10.1080/00131881.2016.1200255
  • Creswell, J. W. (2016). Araştırma deseni, nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S.B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Dockett, S., & Perry, B. (2009). Readiness for school: A relational construct. Australasian Journal of Early Childhood, 34(1), 20-26.
  • Early, D. (2004). Services and programs that influence young children’s school transitions. Encyclopedia on Early Childhood Development, 1-5. Retrieved from http://www.child-encyclopedia.com/documents/EarlyANGxp.pdf
  • Einarsdottir, J. (2003). Towards a smooth transition from preschool to primary school in Iceland. British Educational Research Association Annual Conference (11-13 September 2003) Heriot-Watt University, Edinburgh, Scotland. Retrieved from http://www.leeds.ac.uk/educol/documents/00003302.htm
  • Einarsdottir, J., Perry, B., & Dockett, S. (2008) Transition to school practices: comparisons from Iceland and Australia. Early Years, 28(1), 47-60. doi: 10.1080/09575140801924689
  • Emig, C. (2000). School readiness: Helping communities get children ready for school and schools ready for children. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED444712.pdf
  • Ertürk Kara, H. G., & Gözcü, S. (2015). Okula hazır olma konusunda öğretmen ve aile görüşleri: Bir olgu bilim çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 391-408.
  • Grace, D. J., & Brandt, M. E. (2006). Ready for success in kindergarten: A comparative analysis of teacher, parent, and administrator beliefs in Hawaii. Journal of Early Childhood Research, 4(3), 223-258.
  • Harman, G., & Çelikler, D. (2012). Eğitimde hazırbulunuşluğun önemi üzerine bir derleme çalışması, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 147-156.
  • Işıkoğlu Erdoğan, N., & Şimşek, Z. C. (2014). Birinci sınıfa başlayan çocukların, velilerin ve öğretmenlerin okula uyumlarının incelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 3(2), 62-70.
  • İlköğretim ve Eğitim Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (2012, 11 Nisan). Resmi Gazete (Sayı: 28261). Erişim adresi: http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/04/20120411-8.htm
  • Kartal, H., & Güner, F. (2018). A review of articles that include the schools’ readiness dimension. European Journal of Educational Research, 7(3), 431-443. doi: 10.12973/eu-jer.7.3.431
  • Kemp, C. (2003). Investigating the transition of young children with intellectual disabilities to mainstream classes: An Australian perspective. International Journal of Disability, Development and Education, 50(4), 403-433. doi: 10.1080/1034912032000155194
  • Koçyiğit, S. (2009). İlköğretim birinci sınıf öğretmenlerinin ve ebeveynlerin görüşleri ışığında okula hazır bulunuşluk olgusu ve okul öncesi eğitime ilişkin sonuçları. Yayınlanmamış doktora tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Koçyiğit, S. (2014). Okul öncesi dönem çocuklarının ilkokul hakkındaki görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(5), 1891-1874.
  • Kotaman, H. (2009). Okul öncesi eğitimde High Scope modeli. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 31-41.
  • Meisels, S. J. (1998). Assessing readiness. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED429272.pdf
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (Second Edition). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü. Ankara: Milli Eğitim Basımevi. Erişim adresi: http://www.onceokuloncesi.com/okuloncesi_egitimprogrami.pdf
  • Araştırma, Yarışma ve Sosyal Etkinlik İzinleri (2017, 22 Ağustos). (Sayı: 2017/25). Erişim adresi: http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_10/16171246_arastirma_yarisma_sosetkinlik_izinleri.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Türkçe Dersi Öğretim Programı (ilkokul ve ortaokul 1,2,3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar). Erişim adresi: http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=332
  • Murphey, D. A., & Burns, C. E. (2002). Development of a comprehensive community Assessment of School Readiness. Early Childhood Research & Practice, 4(2). Retrieved from http://ecrp.illinois.edu/v4n2/Murphey.html
  • Okul Planlamaları Konulu Resmi Yazı (2012, 5 Haziran). Milli Eğitim Bakanlığı. Erişim adresi: https://tegm.meb.gov.tr/dosya/OKUL%20PLANLAMALARI0001.pdf
  • Okula Uyum Haftası Konulu Resmi Yazı (2017, 7 Eylül). Milli Eğitim Bakanlığı. Erişim adresi https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/08101103_okula_uyum_81_il_valiliYi_onaylanan_resmi_Yst_yazY.pdf
  • Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Erişim adresi: http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_YYRETMENLYK_MESLEYY_GENEL_YETERLYKLERY.pdf
  • Pianta, R. C., Cox, M. J., Taylor, L., & Early, D. M. (1999). Kindergarten teachers' practices related to the transition to school: Results of a national survey. Elementary School Journal, 100(1), 71-86.
  • Scott-Little, C., & Maxwell, K. L. (2000). School readiness in North Carolina: Report of the ready for school goal team. Greensboro, NC: SERVE. Retrieved from http://fpg.unc.edu/sites/fpg.unc.edu/files/resources/reports-and-policy-briefs/Ready-for-School-Goal-Team_Full-Report.pdf
  • Seven, S. (2011). Okula Uyum Öğretmen Değerlendirmesi Ölçeği’nin geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 29-42.
  • Shore, R. (1998). Ready schools. A Report of the Goal 1 Ready Schools Resource Group. National Education Goals Panel, Washington, DC. Retrieved from http://govinfo.library.unt.edu/negp/reports/readysch.pdf
  • Snow, C.E., Burns, M. S., & Griffin, P. (Eds.). (1998). Preventing reading difficulties in young children. Washington, DC: National Academy Press.
  • Suzuki, M. J. (2012). Japanese children's transition between two worlds: Mapping how kindergarten and elementary-school teachers think about children and their activities. Doctoral dissertation, The University of Wisconsin, Madison, USA. Retrieved from Proquest database.
  • Tantekin Erden, F., & Altun, D. (2014). Sınıf öğretmenlerinin okul öncesi eğitim ve ilköğretime geçiş süreci hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 13(2), 481-502.
  • United Nations International Children's Emergency Fund. (2012). School readiness: A conceptual framework. Retrieved from https://www.unicef.org/education/files/Chil2Child_ConceptualFramework_FINAL(1).pdf
  • Uzun, E. M., & Alat, K. (2014). İlkokul birinci sınıf öğretmenlerinin 4+4+4 eğitim sistemi ve bu sistem sonrasında ilkokula başlayan öğrencilerin hazırbulunuşlıkları hakkındaki görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 15-44.
  • Yalman, D., & Ramazan, O. (Eylül, 2014). İlköğretime Geçiş Ölçeği’nin geçerlik ve güvenilirlik çalışması. International Conference on Educational Research and Social Studies, İstanbul. [kişisel iletişim (elektronik posta adresi)].
  • Yoleri, S. (2014). The relationship between temperament, gender, and behavioural problems in preschool children. South African Journal of Education, 34(2), 01-18. doi: http://dx.doi.org/10.15700/201412071206
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım Hacıibrahimoğlu, B. (2017). Erken çocukluk döneminde geçiş ve geçiş süreci. Hacettepe Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1). Erişim adresi: http://dergipark.gov.tr/huner/issue/36364/411258
  • Zelyurt, H., & Özel, E. (2015). İlkokul birinci sınıf okutan sınıf öğretmenlerinin eğitimde 4+4+4 düzenlemesine ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (3), 1-18.
Toplam 58 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Güner 0000-0003-4531-8445

Hülya Kartal 0000-0003-3732-7747

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güner, F., & Kartal, H. (2019). Okulun Hazır Oluşu Üzerine Nitel Bir İnceleme (Öğretmen Görüşlerine Göre Durum Tespiti). Trakya Eğitim Dergisi, 9(2), 244-259. https://doi.org/10.24315/tred.474315