Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE KAVRAM KARİKATÜRLERİYLE DESTEKLENMİŞ ÖRNEK OLAY YÖNTEMİNİN İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN FİNANSAL OKURYAZARLIK BECERİLERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: Özel Sayı, 413 - 426, 29.10.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1521016

Öz

Bu çalışmanın amacı, kavram karikatürleriyle desteklenmiş örnek olay yönteminin öğrencilerin finansal okuryazarlık becerilerine etkisini araştırmaktır. Bu araştırma ön test-son test kontrol gruplu yarı-deneysel desene göre tasarlanmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak, öğrencilerin finansal okuryazarlık tutum ve davranışlarındaki değişimi incelemek amacıyla "Marmara Finansal Okuryazarlık Tutum ve Davranış Ölçeği" kullanılmıştır. Çalışma grubu, kavram karikatürleriyle desteklenmiş örnek olay yöntemini uygulayan deney grubu ve MEB Sosyal Bilgiler programının "Üretim, Dağıtım ve Tüketim" öğrenme alanını işleyen kontrol grubundan oluşmaktadır. Deneysel uygulamalar, nicel verilerin toplanmasıyla birlikte 8 hafta sürmüştür. Çalışmadan elde edilen veriler, SPSS 22.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın verilerinden elde edilen sonuçlara göre, deney grubu öğrencilerinin finansal okuryazarlık tutum ve davranışlarına ilişkin son test puanlarının kontrol gruplarına göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Buna göre, kavram karikatürleriyle desteklenmiş örnek olay yönteminin öğrencilerin finansal bilgilerini artırma ve olumlu finansal tutum ve davranış kazandırma açısından MEB Sosyal Bilgiler öğretim programına kıyasla daha yüksek bir etkiye sahip olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Alkan, G. (2010). Sosyal Bilgiler öğretiminde kavram karikatürlerinin öğrenci başarısına etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Amagir, A., Groot, W., Maassen van den Brink, H., & Wilschut, A. (2018). A review of financial-literacy education programs for children and adolescents. Citizenship, Social and Economics Education, 17(1), 56–80. https://doi.org/10.1177/2047173417719555
  • Arıkan, İ., & Çakmak, Z. (2023). Sosyal bilgiler dersinde bağlam temelli öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarısına, finansal okuryazarlık becerilerine ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 59, 153–183.
  • Atkinson, A., & Messy, F. A. (2012). Measuring financial literacy: Results of the OECD / International Network on Financial Education (INFE) pilot study. OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, No. 15. https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/5k9csfs90fr4-en.pdf
  • Aydın, M. Z. (2011). Okulda Ahlak Eğitimi ve Ahlak Öğretiminde Örnek Olay İncelemesi Yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Batty, M., Collins, J. M., O’Rourke, C., & Odders-White, E. (2020). Experiential financial education: A field study of my classroom economy in elementary schools. Economics of Education Review, 78, 1-11.
  • Berry, J., Karlan, D., & Pradhan, M. (2018). The impact of financial education for youth in Ghana. World Development, 102, 71-89. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2017.09.011
  • Bhandare, P. V., Guha, S., Chaudhury, R. H., & Ghosh, C. (2021). Impact of financial literacy models on the financial behavior of individuals: An empirical study on the Indian context. Strategic Change, 30(4), 377-387. https://doi.org/10.1002/jsc.2431
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Deneysel desenler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sınıf Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tolga Topcubaşı 0000-0003-4660-8903

Lütfullah Çelikten 0000-0002-5300-9936

Erken Görünüm Tarihi 25 Ekim 2024
Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 23 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 2 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Topcubaşı, T., & Çelikten, L. (2024). SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE KAVRAM KARİKATÜRLERİYLE DESTEKLENMİŞ ÖRNEK OLAY YÖNTEMİNİN İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN FİNANSAL OKURYAZARLIK BECERİLERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 14(Özel Sayı), 413-426. https://doi.org/10.24315/tred.1521016