Bu araştırmada, okul
yöneticilerinin üst-bilişsel farkındalık durumlarını incelenmesi ve farkındalık
düzeylerinin cinsiyet, eğitim durumu, mesleki kıdem ve yaş bakımından
karşılaştırılması amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modelinde tasarlanan bu
araştırmanın örneklem grubu, Ankara ilinde çalışmakta olan 453 okul
yöneticisidir. Örneklem grubuna, Schraw and Dennison (1994) tarafından geliştirilen Üst-bilişsel Farkındalık Envanteri
uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, okul yöneticilerinin orta düzeyde
üst-bilişsel farkındalığa sahip oldukları belirlenmiştir. Eğitim durumu,
mesleki kıdem ve yaş değişkenleri üst-bilişsel farkındalık ile anlamlı bir
şekilde değişmekteyken, cinsiyet değişkeni üst-bilişsel farkındalığı
yordamamaktadır. Ayrıca eğitim durumu, mesleki kıdem ve yaş üst-biliş
farkındalık düzeyleri üzerinde etkili iken; cinsiyetin böylesi bir etkisi
bulunmamaktadır. Bu çalışma okul yöneticileri örneklemi üzerinde üst-biliş
kavramını inceleyen Türk eğitim bilimleri alanyazınındaki öncü çalışma olması
bakımından önem taşımaktadır. Araştırmada elde edilen sonuçların, okul
yöneticilerinin üst-bilişsel farkındalık düzeylerinin tespit edilmesi ile daha
nitelikli yönetici yetiştirme çabalarına katkı sağlaması ve ileride yapılacak
araştırmalar için yol gösterici olması ümit edilmektedir.
The purpose of this research is to analyze school
administrators’ metacognitive awareness and to find out whether a significant
difference exists according to gender, education level, professional tenure,
and age. The sample group of
this research which designed by correlational survey model is the 453 school
administrators working in Ankara. For the sample group, the Metacognitive Awareness
Inventory developed by Schraw and Dennison (1994) was applied. According to the results of
the research, school administrators were found to have moderate cognitive
awareness. While educational
level, professional tenure and age variables were changing significantly with
metacognitive awareness, gender was not. Also, whereas education
status, professional tenure, and age were found to have an important effect on
metacognitive awareness levels, gender does not have such an effect. This study
is important in that the Turkish educational sciences studying the concept of
metacognition on the sample of school administrators is a pioneering work in
the literature. It is hoped that the
results obtained in the research will contribute to the efforts of more
qualified administrators by establishing the levels of cognitive awareness of
school administrators and to provide guidance for future research.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 4 |