This study sets out to develop the “Attitudes towards Westernization Scale”. The sample of the study was 300 students who were selected randomly and were enrolled in three departments of Education Faculty at a State University. The study utilized exploratory and confirmatory factor analyses for the data obtained, and the internal consistency coefficients were analyzed for the items (Cronbach’s Alpha) within the scope of reliability analyses. The analysis results indicated a 27-item measurement tool including the “social environment”, “adoption” and “democracy” factors. Cronbach’s Alpha internal consistency coefficients that explained 54.127% of the total variance were .87 for the total variance, .93 for social environment, .88 for adoption, and .67 for democracy. Values of the Guttman Split Half, which was calculated to have an idea about the stability of the scale or consistency between the two halves, were found .90 for “social environment”, .90 for “adoption”, and .75 for “democracy”. Fit statistics of the last modification of the model through confirmatory factor analysis were found χ2=666,87, sd=289, p<.01, (χ2/sd) =2,30, Some of the fit statistics performed using the same analysis were found RMSEA=0.066, RMR=0.064, GFI=0.85, AGFI=0.82, NNFI=0.96, NFI=0.94, CFI=0.96, RFI= 0.93.These results indicate that the scale developed for determining prospective teachers’ attitudes towards Westernization is valid and reliable.
Likert-type scales Westernization Attitude Scale Validity Reliability History Education.
Bu çalışma “Batılılaşmaya Yönelik tutum Ölçeği” geliştirmek için yapılmıştır. Çalışmanın örneklemini bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesi’nde farklı üç bölümde okuyan yansız olarak belirlenen 300 öğrenci oluşturmuştur. Veriler üzerinde yapı geçerliği için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmış, güvenirlik çalışmaları kapsamında maddelerin iç tutarlık (Cronbach Alpha) katsayıları incelenmiştir. Analizler sonucunda “sosyal çevre”, “benimseme” ve “ demokrasi” alt boyutlarından oluşan 27 maddelik bir ölçme aracı elde edilmiştir. Toplam varyansın %54.127’sini açıklayan boyutlara ilişkin Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayılarının toplam da .87, birinci faktörde .93, ikinci faktörde .88 ve üçüncü faktörde ise .67 olduğu görülmüştür. Doğrulayıcı faktör analizi ile modelin son modifikasyonunda uyum istatistikleriyse χ2=666,87, sd=289, p<.01, (χ2/sd)=2,30 şeklinde bulunmuştur. Aynı analiz ile hesaplanan bazı uyum istatistikleri; (χ2/sd)=2,30, RMSEA=0.066, RMR=0.064, GFI=0.85, AGFI=0.82, NNFI=0.96, NFI=0.94, CFI=0.96, RFI= 0.93 şeklinde bulunmuştur. Buradan hareketle öğretmen adaylarının Batılılaşmaya yönelik tutumlarını belirlemek için geliştirilen ölçeğin geçerli ve güvenilir olduğu söylenebilir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Avrupa Birliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 29 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 3 |