Giriş: Bir kültür üretimi ve ideolojik yeniden üretim alanı olarak sinemanın endüstrileşmesi filmsel üretim, dağıtım ve tüketim süreçlerinin karmaşık ve girift ilişkilerini ortaya koymayı gerektirmektedir. Bu, çalışma, Türkiye sinema endüstrisinin ekonomi politiğini tartışmaya açarak sinema endüstrisindeki tekelleşme eğilimlerini üretim, dağıtım ve tüketim bağlamında sorunsallaştırmaktadır. Bu amaçla, 2016 yılında üretilmiş olan film içeriklerine kısaca değinilmiş; bu filmlerin dağıtım ve tüketim süreçlerine ilişkin veriler, çalışmada ele alınan kuramsal çerçeve ışığında irdelenmiştir.
Gereç ve Yöntemler: Çalışmada nitel çözümleme yöntemi çerçevesinde doküman analizi tekniğinden yararlanılmıştır.
Sonuç: Çalışmada elde edilen bulgular, 2005-2016 yılları arasında yılın en çok izlenen filmlerin yerli yapımlar olmasına rağmen, söz konusu filmlerin tektipleşmiş, popüler/tecimsel sinema örnekleri olduğunu; dolayısıyla içeriğin endüstrileştiğini göstermektedir. Bununla birlikte Hollywood sinemasının, yıllık üretilen film sayısı bakımından niceliksel üstünlüğünü korumakta olduğu saptanmıştır. Sinema endüstrisinin özellikle dağıtım ve gösterim süreçlerinde, belirli şirketlerin tekelleşme eğilimi gösterdiği yorumunu yapmak mümkündür.
Tartışma:
Eleştirel ekonomi politik sinema endüstrisi üretim dağıtım tüketim
Industrialization of cinema as a field of cultural production and ideological reproduction necessitates revealing complicated and intricate relations of processes of movie production, distribution and consumption. This study problematizes tendencies of monopolization in cinema industry in the context of production, distribution and consumption, opening up a discussion on the political economy of Turkish cinema industry. For this purpose, contents of movies are briefly mentioned, and the data related to the production, distribution and consumption processes of these movies produced in 2016 are examined in the light of the theoretical framework of the study. In the study, document analysis technique is utilized in the context of qualitative analysis method. The findings show that despite the fact that the most watched films of the year are local productions from 2005 to 2016, the movies are standardized popular/ commercial films, which thus stands for the industrialization of the content. Especially in the distribution and screening process, it is possible to make a comment that certain companies tend to monopolize in Turkish cinema industry.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2018 |
Gönderilme Tarihi | 21 Kasım 2017 |
Kabul Tarihi | 21 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 5 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International