Çocukların okul öncesi dönemde cinsiyet farklılıklarının farkına varmalarının kolaylaştırılması ve kendi cinsiyetlerine uygun rolleri benimseyebilmeleri için; önce çocukların mevcut cinsiyet algılarının ortaya koyulması, sonrasında ise yaşlarına uygun cinsel eğitimin bu yaşlardan itibaren ele alınması önemlidir. Ancak Milli Eğitim Bakanlığı’nın okul öncesi eğitim programları incelendiğinde "cinsel eğitim" kavramına yeterince yer verilmediği ve okul öncesi dönemde bu alanda yapılan akademik çalışmaların sınırlı sayıda olduğu görülmektedir. Bu nedenle bu araştırmada, 3-6 yaş dönemindeki çocukların cinsiyetlerine ilişkin algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya 2015-2016 akademik yılında Kastamonu Üniversitesi Uygulama Anaokuluna devam eden ve 3-6 yaş döneminde bulunan 42 çocuk katılmıştır. Veriler “3-6 Yaş Çocuklarının Cinsiyet Algıları Görüşme Formu” ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde hem nicel hem de nitel yöntemlerden faydalanılmıştır. 42 çocuk tarafından verilen yanıtlar başlangıçta içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiş, böylece çeşitli temalar oluşturulmuştur. Daha sonra veriler yüzde ve frekans tablolarına sahip olmak için SPSS programına aktarılmıştır. Sonraki bölümde, çocukların cevaplarının demografik özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediği araştırılmıştır. Yine bu soru SPSS üzerinden ki-kare testi ile cevaplanmıştır. Araştırma bulguları 3-6 yaş dönemindeki çocukların cinsiyet algılarının, kılık-kıyafet ve oyun-oyuncak seçimi ile fiziksel görünüş üzerine odaklı olduğunu ortaya koymuştur. Demografik açıdan incelendiğinde sadece anne ve baba eğitim düzeyi açısından anlamlı bir farklılığın olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 26 Sayı: 3 |