Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of the Opinions of Social Studies Teachers about Outdoor History Teaching

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 1, 89 - 121, 26.02.2015
https://doi.org/10.17497/tuhed.185618

Öz

Outdoor history teaching is about teaching relevant historical topics to students in appropriate places outside school. It helps us to make history classes more entertaining and educative rather than a monotonous experience. History topics covered in social studies lesson of the middle school level are usually found abstract by students which results in poor learning. In this context, one of the ways to provide students with an effective history learning experience could be thorugh outdoors history teaching. This research attempts to find out the opinions of social studies teachers about outdoors history teaching. An “Opinion Form” is used to collect data. The data was obtained from 26 Social Studies Teachers who work in different cities (i.e. Bolu, Antalya, Düzce, Aydın, Trabzon, Bitlis and İstanbul). The data was analysed and interpreted according to the variables such as gender, city, school type and outdoor activities. According to the findings, female teachers do more outdoor teaching than male teachers. However, in general the awarenesses of teachers about the historical places of their cities and their knowledge about the outdoors history teaching are limited.

Kaynakça

  • Akbaba, Bülent; Kılcan, Bahadır. (2012). “Sözlü Tarih Çalışmalarına Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlilik Çalışmaları”, Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, cilt.2, sayı.1. s.2
  • Akçalı, Aslı Avcı; Aslan, Erdal. (2012). “Tarih Öğretiminin İyileştirilmesi Yolunda Alternetif Bir Yöntem: Sözlü Tarih”, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt: 20, No:2, s.670-671-672.
  • Altın, Bekir Necati; Oruç (Demirtaş), Sıddıka. (2009). “Sosyal Bilgiler Dersinde Sınıf Dışı Eğitim Etkinlikleri”, Sosyal Bilgiler Öğretimi, (Ed. Mustafa Safran), Ankara: Pegem, s.509, 516.
  • Barth, James. (1991). Elemantary and Junior High/Middle School Social Studies Curriculum, Activities and Materials, University Press of America, Third Edition. p.7.
  • Bilgili, A. Sinan. (2006). “Geçmişten Günümüze Sosyal Bilimler ve Sosyal Bilgiler”. Sosyal Bilgilerin Temelleri, (Ed. İsmail H. Demircioğlu), Ankara: Hegem Yayınları, s.31-32.
  • Büyüköztürk, Şener; Çakmak, Ebru Kılıç; Akgün, Özcan Erkan; Karadeniz, Şirin; Demirel Funda. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem. s.234.
  • Çapa, Mesut. (2006). “Tarih”. Sosyal Bilgilerin Temelleri, (Ed. İsmail H. Demircioğlu), Ankara: Hegem Yayınları, s.243.
  • Çengelci, Tuba. (2013). “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sınıf Dışı Öğrenmeye İlişkin Görüşleri”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, DOI: 10.12738/estp.2013.3.1410, s.2.
  • Demircioğlu, İsmail Hakkı. (2010). Tarih Öğretiminde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar, Ankara: Anı Yayıncılık, s.104.
  • Dilek, Dursun. (2007). Tarih Derslerinde Öğrenme ve Düşünce Gelişimi, Ankara: Nobel Yayınları, s.5.
  • Erden, Münire. (2000). Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara: Alkım Yayınevi, s.8.
  • Gökkaya, A. Kürşat: Yeşilbursa, Cemil Cahit. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Tarihi Yerlerin Kullanımının Akademik Başarıya Etkisi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı. 2009-Bahar, s.500
  • Karakuş, Ufuk; Aksoy, Bülent; Gündüz, İbrahim. (2012). “Dokuzuncu Sınıf Coğrafya Derslerinde Ders Dışı Etkinliklerin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”, Gazi Eğitim Dergisi, cilt.32, say.2, s.492.
  • Kılıçoğlu, Gökçe. (2009). “Sosyal Bilgiler Tanımı, Dünyada ve Ülkemizde Gelişimi ve Önemi”, Sosyal Bilgiler Öğretimi, (Ed. Mustafa Safran), Ankara: Pegem, s.12.
  • Köse, Erdoğan. (2004). “İlköğretim Öğrencilerinin Ders Dışı Etkinlikleri Tercih Etme Nedenleri”, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya, s.3. http://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/75.pdf
  • Köstüklü, Nuri. (2006). Sosyal Bilimler ve Tarih Öğretimi, Konya: Sebat Ofset Matbaacılık, s.11, 48-49.
  • Kütükoğlu, Mübahat S. (1998). Tarih Araştırmalarında Usül, İstanbul: Kubbealtı Neşriyat, s.1-2.
  • Levstik, L. S ve Tyson, C. A. (2008). Handbook of Research in Social Studies Education. Tyson and Levstik (Ed.), First Edition. New York: Routkedge. p.XIX.
  • Mindes, G. (2006). Teaching Young Children Social Studies. First Edition, Westport: Praeger Publishers, p.3.
  • Özçelik, İsmail. (2011). Tarih Araştırmalarında Yöntem ve Teknikler, Ankara: Nobel Yayınları, s.16.
  • Özdemir, Murat. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yötembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.11, sayı. 1. s.336.
  • Öztürk, Cemil; Otluoğlu, Rahmi. (2011). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Edebi Ürünler ve Yazılı Materyaller, Ankara: Pegem, s.6.
  • Preston, Ralph C.; Herman, Wayne L. (1974). Teaching Social Studies İn The Elemantary School. USA: Holt, Rinehart and Winston Inc. Fourth Edition. p. 2.
  • Safran, Mustafa: Ata, Bahri. (2006). “Okul Dışı Tarih Öğretimi” (Bahri Ata ile birlikte), Tarih Eğitimi Makale ve Bildiriler, Ankara: Gazi Kitabevi, s.53-54.
  • Safran, Mustafa. (2008). “Sosyal Bilgiler Öğretimine Bakış”. Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi, (Ed. Bayram Tay; Adem Öcal). Ankara: s.5.
  • Sarı, İbrahim. (2006). “Akademik Tarih ve Tarih Öğretiminde Sözlü Tarihin Yeri ve Önemi”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, yıl.10, sayı.3, s.112.
  • Savage, T. V ve Armstrong, D. G. (2000). Effective Teaching in Elementary Social Studies, Fourth Edition, New Jersey: Prentice Hall, p.5.
  • Sönmez, Veysel. (2005). Hayat ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Öğretmen Kılavuzu, Ankara: Anı Yayıncılık, s.455.
  • Yeşilbursa, Cemil Cahit. (2008). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Tarihi Yerlerin Kullanımı, TÜBAR-XXIII. 2008-Bahar, s. 220.
  • Yıldırım, Ali; Şimşek Hasan. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık, s.39.

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN ‘OKUL DIŞI TARİH ÖĞRETİMİ’NE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 1, 89 - 121, 26.02.2015
https://doi.org/10.17497/tuhed.185618

Öz

Okul dışı tarih öğretimi, ilgili tarih konularının öğrencilere okul sınırları dışındaki uygun ortamlarda öğretilmesidir. Tarih konularının öğretimini monotonluktan kurtararak daha eğlenceli ve daha öğretici hale gelmesine yardımcı olmaktadır. Ortaokul düzeyinde işlenen konuların birçoğu soyut kalmakta ve bu sebepten dolayı öğrenciler tarafından anlaşılamamaktadır. Sosyal bilgiler içerisinde önemli disiplinlerinden olan ‘Tarih’ de bu kapsam içerisinde düşünülebilir. Bilhassa sosyal bilgiler içerisindeki tarih konuları öğrencilerin yaş seviyeleri de dikkate alındığında, onların okul dışı faaliyetlerden daha fazla faydalanacağı aşikârdır. Bu bağlamda araştırma sosyal bilgiler öğretmenlerinin okul dışı tarih öğretimine ilişkin görüşlerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında Bolu, Antalya, Düzce, Aydın, Trabzon, Bitlis ve İstanbul illerindeki ortaokullarda görev yapan 26 sosyal bilgiler öğretmenine ulaşılmış ve elde edilen bulgular yarı yapılandırılmış sorulardan oluşan bir “Görüş Formu” yardımıyla elde edilmiştir. Öğretmenlerin konuyla ilgili görüşleri cinsiyet, görev yaptığı yer ve okul dışı etkinlik yapma durumları gibi değişkenlerle ele alınmıştır. Araştırma sonucunda kadın öğretmenlerin erkek öğretmenlere göre daha fazla okul dışı faaliyet düzenlediği, öğretmenlerin görev yaptıkları illerdeki tarih öğretiminin gerçekleştirilebileceği mekânlar hakkındaki farkındalıklarının sınırlı olduğu ve okul dışı tarih öğretiminin içeriği hakkında öğretmenlerin yeterli bilgiye sahip olmadıkları ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Akbaba, Bülent; Kılcan, Bahadır. (2012). “Sözlü Tarih Çalışmalarına Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlilik Çalışmaları”, Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, cilt.2, sayı.1. s.2
  • Akçalı, Aslı Avcı; Aslan, Erdal. (2012). “Tarih Öğretiminin İyileştirilmesi Yolunda Alternetif Bir Yöntem: Sözlü Tarih”, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt: 20, No:2, s.670-671-672.
  • Altın, Bekir Necati; Oruç (Demirtaş), Sıddıka. (2009). “Sosyal Bilgiler Dersinde Sınıf Dışı Eğitim Etkinlikleri”, Sosyal Bilgiler Öğretimi, (Ed. Mustafa Safran), Ankara: Pegem, s.509, 516.
  • Barth, James. (1991). Elemantary and Junior High/Middle School Social Studies Curriculum, Activities and Materials, University Press of America, Third Edition. p.7.
  • Bilgili, A. Sinan. (2006). “Geçmişten Günümüze Sosyal Bilimler ve Sosyal Bilgiler”. Sosyal Bilgilerin Temelleri, (Ed. İsmail H. Demircioğlu), Ankara: Hegem Yayınları, s.31-32.
  • Büyüköztürk, Şener; Çakmak, Ebru Kılıç; Akgün, Özcan Erkan; Karadeniz, Şirin; Demirel Funda. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem. s.234.
  • Çapa, Mesut. (2006). “Tarih”. Sosyal Bilgilerin Temelleri, (Ed. İsmail H. Demircioğlu), Ankara: Hegem Yayınları, s.243.
  • Çengelci, Tuba. (2013). “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sınıf Dışı Öğrenmeye İlişkin Görüşleri”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, DOI: 10.12738/estp.2013.3.1410, s.2.
  • Demircioğlu, İsmail Hakkı. (2010). Tarih Öğretiminde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar, Ankara: Anı Yayıncılık, s.104.
  • Dilek, Dursun. (2007). Tarih Derslerinde Öğrenme ve Düşünce Gelişimi, Ankara: Nobel Yayınları, s.5.
  • Erden, Münire. (2000). Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara: Alkım Yayınevi, s.8.
  • Gökkaya, A. Kürşat: Yeşilbursa, Cemil Cahit. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Tarihi Yerlerin Kullanımının Akademik Başarıya Etkisi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı. 2009-Bahar, s.500
  • Karakuş, Ufuk; Aksoy, Bülent; Gündüz, İbrahim. (2012). “Dokuzuncu Sınıf Coğrafya Derslerinde Ders Dışı Etkinliklerin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”, Gazi Eğitim Dergisi, cilt.32, say.2, s.492.
  • Kılıçoğlu, Gökçe. (2009). “Sosyal Bilgiler Tanımı, Dünyada ve Ülkemizde Gelişimi ve Önemi”, Sosyal Bilgiler Öğretimi, (Ed. Mustafa Safran), Ankara: Pegem, s.12.
  • Köse, Erdoğan. (2004). “İlköğretim Öğrencilerinin Ders Dışı Etkinlikleri Tercih Etme Nedenleri”, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya, s.3. http://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/75.pdf
  • Köstüklü, Nuri. (2006). Sosyal Bilimler ve Tarih Öğretimi, Konya: Sebat Ofset Matbaacılık, s.11, 48-49.
  • Kütükoğlu, Mübahat S. (1998). Tarih Araştırmalarında Usül, İstanbul: Kubbealtı Neşriyat, s.1-2.
  • Levstik, L. S ve Tyson, C. A. (2008). Handbook of Research in Social Studies Education. Tyson and Levstik (Ed.), First Edition. New York: Routkedge. p.XIX.
  • Mindes, G. (2006). Teaching Young Children Social Studies. First Edition, Westport: Praeger Publishers, p.3.
  • Özçelik, İsmail. (2011). Tarih Araştırmalarında Yöntem ve Teknikler, Ankara: Nobel Yayınları, s.16.
  • Özdemir, Murat. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yötembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.11, sayı. 1. s.336.
  • Öztürk, Cemil; Otluoğlu, Rahmi. (2011). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Edebi Ürünler ve Yazılı Materyaller, Ankara: Pegem, s.6.
  • Preston, Ralph C.; Herman, Wayne L. (1974). Teaching Social Studies İn The Elemantary School. USA: Holt, Rinehart and Winston Inc. Fourth Edition. p. 2.
  • Safran, Mustafa: Ata, Bahri. (2006). “Okul Dışı Tarih Öğretimi” (Bahri Ata ile birlikte), Tarih Eğitimi Makale ve Bildiriler, Ankara: Gazi Kitabevi, s.53-54.
  • Safran, Mustafa. (2008). “Sosyal Bilgiler Öğretimine Bakış”. Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi, (Ed. Bayram Tay; Adem Öcal). Ankara: s.5.
  • Sarı, İbrahim. (2006). “Akademik Tarih ve Tarih Öğretiminde Sözlü Tarihin Yeri ve Önemi”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, yıl.10, sayı.3, s.112.
  • Savage, T. V ve Armstrong, D. G. (2000). Effective Teaching in Elementary Social Studies, Fourth Edition, New Jersey: Prentice Hall, p.5.
  • Sönmez, Veysel. (2005). Hayat ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Öğretmen Kılavuzu, Ankara: Anı Yayıncılık, s.455.
  • Yeşilbursa, Cemil Cahit. (2008). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Tarihi Yerlerin Kullanımı, TÜBAR-XXIII. 2008-Bahar, s. 220.
  • Yıldırım, Ali; Şimşek Hasan. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık, s.39.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma ve İnceleme Makaleleri
Yazarlar

Galip Öner

Yayımlanma Tarihi 26 Şubat 2015
Gönderilme Tarihi 26 Şubat 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öner, G. (2015). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN ‘OKUL DIŞI TARİH ÖĞRETİMİ’NE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Turkish History Education Journal, 4(1), 89-121. https://doi.org/10.17497/tuhed.185618

Cited By













DUYURULAR: 

1- APA7 Yazım Kuralları:

Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.

2- Erken Görünüm:

TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır. 

3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası: 

Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.

4- Etik Kurul Onayı: 

25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir.  Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır. 


10829

Turkish History Education Journal's site and metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license are available at COPYRIGHT