Tarih
öğretiminin günümüzde ön plana çıkan amaçlarını gerçekleştirmenin en uygun
yollarından biri de sınıflarda tartışmalı ve hassas konuların ele alınmasıdır.
Ancak söz konusu amaçların gerçekleştirilebilmesi için öğretmen adaylarının bu
konuların öğretimine yönelik yeterli bir eğitim alabilmeleri çok önemlidir.
Çünkü tartışmalı ve hassas konuların öğretimi, öğretim programlarında yer alan
diğer konulara göre daha fazla kanıt kullanımını ve farklı bakış açılarını
sunmayı gerektirmektedir. Ayrıca bazı hassas konularda kullanabilecek ilave
stratejiler öğretmenlere etkili bir öğretim olanağı sağlayabilmektedir.
Anlaşılacağı üzere, tarih öğretmen adaylarının lisans eğitimlerinde bu
konularla ilgili alacakları yeterli bir eğitim, onların meslek yaşamlarında bu
konuları amaca uygun bir şekilde işleyebilmelerini sağlayabilecektir. Bu
nedenden dolayı araştırmada tarih öğretmen adaylarının tartışmalı ve hassas
olan konuların öğretimine yönelik eğitim alma durumları hakkındaki görüşleri
belirlenmek istenmiştir. Nitel bir anlayışla gerçekleştirilen araştırmanın
verileri açık uçlu anket formu ile toplanmış ve içerik analizi ile analiz
edilmiştir. Araştırma, 2013-2014 Eğitim-Öğretim yılında Atatürk Üniversitesi,
Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi, Tarih Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda okuyan
19’u erkek, 13’ü kadın olmak üzere toplamda 32 son sınıf öğrencisi ile
yürütülmüştür. Elde edilen bulgular öğretmen adaylarının bu konuların
öğretimine yönelik eğitimlerini büyük oranda Tarih Öğretim Yöntemleri dersinde
aldıklarını, alan derslerinde ise tartışmalı ve hassas konulara yönelik yeterli
bilgi alamadıklarını ortaya koymaktadır. Öğretmen adayları en fazla tartışmalı
ve hassas gördükleri konu olarak Ermeni/Tehcir sorununu belirtmişlerdir. Bu
sorun öğretmen adaylarınca lisans derslerinde en fazla ele alınan tartışmalı ve
hassas konu olarak da ifade edilmiştir. Bu nedenden dolayı araştırma kapsamında
tarih öğretmen adaylarına Ermeni/Tehcir sorunu ile ilgili bir örnek olay
sunularak meslek hayatlarında böyle bir durumla karşılaştıklarında nasıl
hareket edeceklerine yönelik görüşleri alınmıştır. Bu örnek olay sayesinde
öğretmen adaylarının tartışmalı ve hassas konuların öğretimine yönelik
aldıkları eğitimin niteliği hakkında da bilgi edinilmek istenmiştir. Uygulama
sonucunda öğretmen adayları, Ermeni/Tehcir sorunu gibi ülkemizde oldukça hassas
olan bir konuda radikal olarak kabul edilebilecek ve bu konular için çok önemli
olan bazı hususlara dikkat edeceklerini belirtmişlerdir. Ancak bu konuların
öğretimi için çok önemli olan kanıt temelli öğrenme ve çok yönlülük gibi
yaklaşımların kullanımına yönelik herhangi bir vurgu yapmamışlardır.
Tarih Öğretimi Tartışmalı ve Hassas Konu Kanıt Kullanımı Öğretmen Adayı
One of the most appropriate ways of realising
current prominent aims of history teaching today is discussing controversial
and sensitive issues. However, in order to achieve these goals, it is very
important for teacher candidates to be able to get sufficient training for
teaching these issues. Because teaching these controversial and sensitive
issues calls for more evidence usage compared to other subjects in the
curriculum and it also calls for presenting different perspectives. Moreover,
additional strategies to be used can enable teachers an efficient teaching
possibility. As it is understood, a sufficient training for history teachers
during their university education will enable them to handle these issues
relevantly in their professional lives. Because of this reason, this study aims
to identify teacher candidates’ ideas on getting education for teaching
controversial and sensitive issues. Data
of the qualitative study have been obtained through open-ended survey and have
been analysed with content analysis. The study has been carried out with 19
male and 13 female, 32 last year students of Ataturk University, Kazım
Karabekir Faculty of Education, History Teaching Department in 2013-2014
academic year. Data obtained show that teacher candidates who expressed that
they got education on teaching these issues mostly in History Teaching Methods
Course, said that they could not get enough education on teaching controversial
and sensitive issues in their major area courses. Teacher candidates have
expressed the Armenian/Deportation Problem as the most controversial and
sensitive issue. As for the teacher candidates, this problem has also been
expressed as the most controversial and sensitive issue handled in
undergraduate courses. Because of this, within the scope of this study, history
teacher candidates were presented with a case study on the Armenian/Deportation
Problem and their views on how they would act when they encounter such a
situation in their professional lives. It has also been aimed to inform about
the quality of education on teaching controversial and sensitive issues under
the findings of the case studies. As a result of study, teacher candidates have
indicate that they would pay attention to some issues which can be considered
radical in a very sensitive subject in our country such as Armenian/Deportation
Problem. However, they did not state any emphasis on the use of approaches such
as evidence-based learning and multiperspectivity which are crucial to the teaching of
these issues.
: History Teaching Controversial and Sensitive Issue Evidence Usage Teacher Candidate
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma ve İnceleme Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 12 Haziran 2018 |
Kabul Tarihi | 4 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2 |
DUYURULAR:
1- APA7 Yazım Kuralları:
Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.
2- Erken Görünüm:
TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır.
3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası:
Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.
4- Etik Kurul Onayı:
25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir. Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır.