Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A STUDY on DETERMINATION of CHRONOLOGY SKILLS of SECONDARY SCHOOL STUDENTS

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 150 - 173, 22.05.2019
https://doi.org/10.17497/tuhed.510394

Öz

The individuals
face concepts related to time and chronology from the first childhood on. In
particular, the words spoken by elders about the time and the calendar play an
important role in the learning of the concepts of time and chronology in
children. The concept of time is given by the Life Science
and Social
Studies
in primary school, Social Studies and
the Republic of Turkey
Revolution History and Kemalism in secondary school. The basic
concepts related to time and chronology are important for the information of
past-time consciousness in students and learning of primary history topics.
Missing or not learning these concepts prevents the information of a healthy
history consciousness in students. The research was conducted to measure the
level of understanding of some basic concepts related to time and chronology in
7th and 8th grade studenst to be able to perceive history
topics in social studies cources. In this study, a survey model that used in
quantitative research method was used. The universe of the study consists of 7th
and 8th grade students attending secondary schools in Sivas during
the 2017-2018 academic year. The sample consists of 7th and 8th
grade students from 8 secondary schools selected from the city center of Sivas.
The scale developed by the researchers consists of 5 sub-titles 28 questions. As
a result, because the concept of historical time is abstract, factors such as
lack of equipment, tutorial, curriculum, method technique and course book for
teaching the concept may be effective in the inadequacy of chronology knowledge
and skills of children.

Kaynakça

  • Akdeniz, A. R., Bektaş, U. ve Yiğit, N. (2000). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin temel fizik kavramlarını anlama düzeyi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, s: 5-14.
  • Dawson, I. (2007). Time for chronology: ıdeas for developing chronological understanding. Teaching History, 117, s. 14-22.
  • Demircioğlu, İ. (2005) Sekizinci sınıf öğrencilerinin tarih öğretiminde kullanılan zaman ve kronolojiyle ilgili bazı kavramları anlama düzeyleri, Eurasian Journal of Educational Research, 19, s. 155-163.
  • Demircioğlu, İ. H. ve Akengin, H. (2012). Sosyal bilgiler öğretimi demokratik vatandaşlık eğitimi. C. Öztürk (Edt.), Zaman ve mekâna ilişkin becerilerin öğretimi, Ankara: Pegem.
  • Dilek, D. (2001). Tarih derslerinde öğrenme ve düşünce gelişimi. Ankara: Pegem.
  • Evirgen, Ö. F., Özkan, J., Öztürk, S. ve Özdural, Z. (2017). İlkokul sosyal bilgiler 5 ders kitabı, Ankara: MEB.
  • Karakaya, F. M., Midilli, A. ve Güven, M. N. (2017). İlköğretim sosyal bilgiler 6 ders kitabı, Ankara: Sevgi.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (10. Basım). Ankara: Nobel.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2017a). Hayat bilgisi dersi öğretim programı (ilkokul 1, 2 ve 3. sınıflar). Ankara: MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2017b). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar). Ankara: MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2017c). T.C. inkılap tarihi ve atatürkçülük dersi öğretim programı (Ortaokul 8. Sınıf). Ankara: MEB.
  • Pala, F. ve Şimşek, A. (2016). Sosyal bilgiler derslerinde tarihlerin (dates) öğretimi. Turkish History Education Journal, 5(1), s. 136-156.
  • Safran, M. ve Şimşek, A. (2006). İlköğretim Öğrencilerinde Tarihsel Zaman Kavramının Gelişimi. İlköğretim Online, 5(2), s. 87-109.
  • Safran, M. ve Şimşek, A. (2009). Çocuklarda Zaman Algısının Gelişimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), s. 542-548.
  • Sağlam, H. İ., Tınmaz, E.ve Hayal, M. A. (2015). Sınıf öğretmenlerinin “zaman ve kronolojiyi algılama” becerisini öğretme deneyimlerine fenomonolojik bir bakış. Turkish History Education Journal, 4 (1), s. 49-66.
  • Şimşek, A. (2006). İlköğretim öğrencilerinde tarihsel zaman kavraminin gelişimi ve öğretimi. (Yayımlanmamış doktora tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı [TTKB] (2005). Sosyal bilgiler dersi 6. ve 7. sınıflar öğretim programı kılavuzu. http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx. adresinden 13.12.2012 tarihinde erişilmiştir.
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı [TTKB] (2004). Sosyal bilgiler dersi (4. ve 5. sınıflar) öğretim programı ve kılavuzu, Ankara. http://ttkb.meb.gov.tr/ program2.aspx?islem=1&kno=39 adresinden 13.12.2012 tarihinde erişilmiştir.
  • Türk Dil Kurumu [TDK] (2018). Beceri kavramı. http://www.tdk.gov.tr/ adresinden 16.12.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Turner, T. N. (2004). Essentials of elementary social studies. Boston: Pearson Education.

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN KRONOLOJİ BECERİLERİNİN SAPTANMASINA YÖNELİK BİR ÇALIŞMA

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 150 - 173, 22.05.2019
https://doi.org/10.17497/tuhed.510394

Öz

İlk
çocukluk döneminden itibaren bireyler zaman ve kronolojiye ilişkin kavramlarla
karşılaşırlar. Özellikle saat ve takvime ilişkin büyükler tarafından söylenen
sözler çocuklarda zaman ve kronoloji kavramlarının öğrenilmeye başlanmasında
büyük rol oynar. Zaman kavramının kazanılmasıyla ilgili bu süreç, ilkokulda
Hayat Bilgisi dersi ile başlayıp ilköğretim 4.-7.sınıflarda Sosyal Bilgiler ve
8.sınıfta ise T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinde devam etmektedir.
Zaman ve kronoloji ile ilgili temel kavramlar, öğrencilerde geçmiş zaman
bilincinin oluşması ve ilköğretim tarih konularının öğrenilmesinde önemlidir. Bu
kavramların eksik öğrenilmesi veya öğrenilmemesi öğrencilerde sağlıklı bir
tarih bilincinin oluşumunu engellemektedir.
Araştırma, ortaokul 7. ve 8.sınıf öğrencilerinin
sosyal bilgiler derslerindeki tarih konularını algılayabilmesi için gerekli
olan zaman ve kronoloji ile ilgili bazı temel kavramları anlama düzeylerini
ölçmek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Bu araştırmada nicel araştırma yönteminin kullanıldığı bir durum tespit
çalışması modeli benimsenmiştir. Çalışmanın evrenini 2017-2018 eğitim-öğretim
döneminde Sivas ili dâhilindeki otaokullarda öğrenim gören 7.ve 8.sınıf
öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmacılar tarafından geliştirilen ölçek 5 alt
başlık ve 28 sorudan oluşmaktadır. Sonuç olarak, tarihsel zaman kavramı soyut
olduğu için kavramın öğretilmesi için gerekli donanımın, öğreticinin, öğretim
programının, yöntem – tekniğin ve ders kitabının yetersizliği gibi etkenler
çocukların kronoloji bilgisi ve becerisinin yetersiz olmasında etkili olmuş
olabilir.

Kaynakça

  • Akdeniz, A. R., Bektaş, U. ve Yiğit, N. (2000). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin temel fizik kavramlarını anlama düzeyi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, s: 5-14.
  • Dawson, I. (2007). Time for chronology: ıdeas for developing chronological understanding. Teaching History, 117, s. 14-22.
  • Demircioğlu, İ. (2005) Sekizinci sınıf öğrencilerinin tarih öğretiminde kullanılan zaman ve kronolojiyle ilgili bazı kavramları anlama düzeyleri, Eurasian Journal of Educational Research, 19, s. 155-163.
  • Demircioğlu, İ. H. ve Akengin, H. (2012). Sosyal bilgiler öğretimi demokratik vatandaşlık eğitimi. C. Öztürk (Edt.), Zaman ve mekâna ilişkin becerilerin öğretimi, Ankara: Pegem.
  • Dilek, D. (2001). Tarih derslerinde öğrenme ve düşünce gelişimi. Ankara: Pegem.
  • Evirgen, Ö. F., Özkan, J., Öztürk, S. ve Özdural, Z. (2017). İlkokul sosyal bilgiler 5 ders kitabı, Ankara: MEB.
  • Karakaya, F. M., Midilli, A. ve Güven, M. N. (2017). İlköğretim sosyal bilgiler 6 ders kitabı, Ankara: Sevgi.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (10. Basım). Ankara: Nobel.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2017a). Hayat bilgisi dersi öğretim programı (ilkokul 1, 2 ve 3. sınıflar). Ankara: MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2017b). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar). Ankara: MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2017c). T.C. inkılap tarihi ve atatürkçülük dersi öğretim programı (Ortaokul 8. Sınıf). Ankara: MEB.
  • Pala, F. ve Şimşek, A. (2016). Sosyal bilgiler derslerinde tarihlerin (dates) öğretimi. Turkish History Education Journal, 5(1), s. 136-156.
  • Safran, M. ve Şimşek, A. (2006). İlköğretim Öğrencilerinde Tarihsel Zaman Kavramının Gelişimi. İlköğretim Online, 5(2), s. 87-109.
  • Safran, M. ve Şimşek, A. (2009). Çocuklarda Zaman Algısının Gelişimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), s. 542-548.
  • Sağlam, H. İ., Tınmaz, E.ve Hayal, M. A. (2015). Sınıf öğretmenlerinin “zaman ve kronolojiyi algılama” becerisini öğretme deneyimlerine fenomonolojik bir bakış. Turkish History Education Journal, 4 (1), s. 49-66.
  • Şimşek, A. (2006). İlköğretim öğrencilerinde tarihsel zaman kavraminin gelişimi ve öğretimi. (Yayımlanmamış doktora tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı [TTKB] (2005). Sosyal bilgiler dersi 6. ve 7. sınıflar öğretim programı kılavuzu. http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx. adresinden 13.12.2012 tarihinde erişilmiştir.
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı [TTKB] (2004). Sosyal bilgiler dersi (4. ve 5. sınıflar) öğretim programı ve kılavuzu, Ankara. http://ttkb.meb.gov.tr/ program2.aspx?islem=1&kno=39 adresinden 13.12.2012 tarihinde erişilmiştir.
  • Türk Dil Kurumu [TDK] (2018). Beceri kavramı. http://www.tdk.gov.tr/ adresinden 16.12.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Turner, T. N. (2004). Essentials of elementary social studies. Boston: Pearson Education.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma ve İnceleme Makaleleri
Yazarlar

Tekin Çelikkaya 0000-0001-5684-6492

Mutlu Kürümlüoğlu 0000-0003-4189-2239

Yayımlanma Tarihi 22 Mayıs 2019
Gönderilme Tarihi 8 Ocak 2019
Kabul Tarihi 22 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çelikkaya, T., & Kürümlüoğlu, M. (2019). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN KRONOLOJİ BECERİLERİNİN SAPTANMASINA YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. Turkish History Education Journal, 8(1), 150-173. https://doi.org/10.17497/tuhed.510394



DUYURULAR: 

1- APA7 Yazım Kuralları:

Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.

2- Erken Görünüm:

TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır. 

3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası: 

Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.

4- Etik Kurul Onayı: 

25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir.  Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır. 


10829

Turkish History Education Journal's site and metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license are available at COPYRIGHT