Research Article
BibTex RIS Cite

Determination of satisfaction levels of faculty of sport sciences education service

Year 2014, Volume: 3 Issue: 2, 38 - 45, 30.04.2014
https://doi.org/10.19128/turje.181080

Abstract

The aim of this study, was to determine the satisfaction levels related to different variables of their educational institutes of the students in Faculty Of Sport Science. In the study, student satisfaction scale (short form)´is used. The validity and reliability of this scale has been done in 2011 by Baykal and friends. The sample group of the study was totally 259 university students from different parts of Pamukkale University sports science and technology department. SPSS package program was used for the statistical analysis of the study data. Cronbach Alpha was determined fort his study as .94 and between .92-.93 for sub-dimensions.Kolmogorov-Smirnov test was applied normal distribution has been determined. For this reason, in addition to descriptive statistical methods such as, frequency (f), percentage (%), T test and one way ANOVA test was used to determine any differncies of age, class, and well-being. No significant differences were determined according to their level of well-being and class, but it has been determined 0.5 statistical significant different of age. As a result, the age variable is an important variable in determining the satisfaction level of students in educational services and educational services by the variable of age may be a significant difference was determined at the level of satisfaction.

References

  • Aydıner, B. B. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Amaçlarının Alt Boyutları’nın, Genel Öz Yeterlik, Yaşam Doyumu ve Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Baykal Ü, Sökmen S, Korkmaz Ş, Akgün E. (2011). Determining student satisfaction in a nursing college. Nurse Education Today . Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 200;25(4):255-262.
  • Chiandotto, B., Bini, M., Bertaccini, B., (2007). Quality Assessment of the University Educational Process: an A pplication of the ECSI Model. Effectiveness of University Education in Italy: Employability, Competences. Human Capital (Ed. Fabbris, L.). Physica-Verlag A Springer Company. Erişim tarihi: 12 Mart 2013, http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-7908-1751-5_4
  • Demir, Ş. Ş., (2013). Beklenti, Algılanan Kalite-Değer ve Memnuniyet İlişkisi: Turizm Lisans Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. International Journal of Human Sciences, 10(1), 307-324.
  • Grace, B. Yu., Ji-Hyun, Kim., (2008). Testing The Mediating Effect of The Quality of College Life İn The Student Satisfaction and Student Loyalty Relationship..Applied Research in Quality of Life 3(1), 1–21, doi: 10.1007/s11482-008-9044-8
  • Gülcan, Y., Kuştepeli, Y., Aldemir, C., (2002). Yüksek Öğretim’de Öğrenci Doyumu: Kuramsal Bir Çerçeve ve Görgül Bir Araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1), 99-114.
  • Kaynar, A., Şahin, A., Bayrak, D., Karakoç, G., Ülke, F., Öztürk, H., (2006). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin Doyum Düzeyleri. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10(3), 12-19.
  • Moller, V., (1996). Life Satisfaction and Expectations For The Future İn Sample Of University Students: Are Search Note. South African Journal Of Sociology, 27(1), 109-125.
  • Özgüngör, S., (2010). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin, Fakülte Yaşantısına İlişkin Doyum Düzeylerini Belirleyen Öğrenci ve Okul Özellikleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3), 623-644.
  • Rask, K., Astedt-Kurki, P., Laippala, P., (2002). Adolescent Subjective Well-Being and Realized Values. J Adv Nurs, 38(3), 254-263.
  • Richardson, D., Jennifer, C., Karen Swan, D., (2003). Examining Social Presence in Online Courses in Relation to Students Perceived Learning and Satisfaction.Research Center for Educational Technology, Purdue University, JALAN, 7(1)
  • Saydan, R., (2008). Üniversite Öğrencilerinin Öğretim Elemanlarından Kalite Beklentileri, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, İİBF Örneği.Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(1), 63-79
  • Scott, P., (2002). Küreselleşme Ve Üniversite: 21. Yüzyılın Önündeki Meydan Okumalar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2(1), 193–208.
  • Şahin, İ., Zoraloğlu, Y.R., Fırat, Ş.N., (2011). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Amaçları, Eğitsel Hedefleri,Üniversite Öğreniminden Beklentileri ve Memnuniyet Durumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 17(3), 429-452
  • Ulusoy, H., Arslan, Ç., Öztürk, N., Bekar, M., (2010). Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitimleriyle İlgili Memnuniyet Düzeylerinin Saptanması. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(2), 15-24.
  • Yangın, H.B., Kırca, N., (2013). Antalya Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin Memnuniyet Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Gümüşhane Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 78
  • Yelkikalan, N., Sümer, B., Temel, S., (2006). Fakültelerin Değerlendirilmesinde Öğrenci Algılamaları. Selçuk Üniversitesi, Karaman İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(9), 144-160.
  • Yıldız, M. S., (2007). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarında Eğitim Hizmetleri Kalitesini Etkileyen Faktörler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 451-462

Spor bilimleri fakültelerinde öğrenim gören öğrencilerin eğitim hizmetlerine ilişkin doyum düzeylerinin belirlenmesi

Year 2014, Volume: 3 Issue: 2, 38 - 45, 30.04.2014
https://doi.org/10.19128/turje.181080

Abstract

Bu çalışmanın amacı Spor Bilimleri ve Teknolojisi Yüksekokulu öğrencilerinin farklı değişkenlere göre öğrenim gördükleri eğitimi kurumlarına ilişkin doyum düzeylerinin belirlenmesidir. Araştırmada Baykal ve arkadaşları tarafından 2011 yılında geçerliği ve güvenirliği yapılan “Öğrenci Doyum Ölçeği (Kısa Form)” kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu Pamukkale Üniversitesi Spor Bilimleri ve Teknolojisi Yüksekokulunun farklı bölümlerinde öğrenim gören toplam 259 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin istatistiksel analizinde SPSS paket programı kullanılmıştır. Verilere Kolmogorov-Smirnov testi uygulanmış ve verilerin normal dağılım gösterdiği tespit edilmiştir. Bu nedenle araştırmada frekans (f), yüzde (%) gibi tanımlayıcı istatistiksel yöntemlere ek olarak katılımcıların cinsiyetlerine, yaşlarına, sınıflarına ve refah düzeylerine göre anlamlı fark olup olmadığını test etmek için t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) yapılmıştır. Analizler sonucu katılımcıların cinsiyet, sınıf ve refah düzeylerine göre anlamlı bir fark çıkmazken yaş değişkenine göre .05 düzeyinde anlamlı bir farklılık ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak öğrencilerin eğitim hizmetlerinden doyum düzeylerini belirlemede yaş değişkeninin önemli bir değişken olduğu ve yaş değişkenine göre eğitim hizmetleri doyum düzeyinde anlamlı bir farklılık olabileceği belirlenmiştir.

References

  • Aydıner, B. B. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Amaçlarının Alt Boyutları’nın, Genel Öz Yeterlik, Yaşam Doyumu ve Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Baykal Ü, Sökmen S, Korkmaz Ş, Akgün E. (2011). Determining student satisfaction in a nursing college. Nurse Education Today . Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 200;25(4):255-262.
  • Chiandotto, B., Bini, M., Bertaccini, B., (2007). Quality Assessment of the University Educational Process: an A pplication of the ECSI Model. Effectiveness of University Education in Italy: Employability, Competences. Human Capital (Ed. Fabbris, L.). Physica-Verlag A Springer Company. Erişim tarihi: 12 Mart 2013, http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-7908-1751-5_4
  • Demir, Ş. Ş., (2013). Beklenti, Algılanan Kalite-Değer ve Memnuniyet İlişkisi: Turizm Lisans Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. International Journal of Human Sciences, 10(1), 307-324.
  • Grace, B. Yu., Ji-Hyun, Kim., (2008). Testing The Mediating Effect of The Quality of College Life İn The Student Satisfaction and Student Loyalty Relationship..Applied Research in Quality of Life 3(1), 1–21, doi: 10.1007/s11482-008-9044-8
  • Gülcan, Y., Kuştepeli, Y., Aldemir, C., (2002). Yüksek Öğretim’de Öğrenci Doyumu: Kuramsal Bir Çerçeve ve Görgül Bir Araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1), 99-114.
  • Kaynar, A., Şahin, A., Bayrak, D., Karakoç, G., Ülke, F., Öztürk, H., (2006). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin Doyum Düzeyleri. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10(3), 12-19.
  • Moller, V., (1996). Life Satisfaction and Expectations For The Future İn Sample Of University Students: Are Search Note. South African Journal Of Sociology, 27(1), 109-125.
  • Özgüngör, S., (2010). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin, Fakülte Yaşantısına İlişkin Doyum Düzeylerini Belirleyen Öğrenci ve Okul Özellikleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3), 623-644.
  • Rask, K., Astedt-Kurki, P., Laippala, P., (2002). Adolescent Subjective Well-Being and Realized Values. J Adv Nurs, 38(3), 254-263.
  • Richardson, D., Jennifer, C., Karen Swan, D., (2003). Examining Social Presence in Online Courses in Relation to Students Perceived Learning and Satisfaction.Research Center for Educational Technology, Purdue University, JALAN, 7(1)
  • Saydan, R., (2008). Üniversite Öğrencilerinin Öğretim Elemanlarından Kalite Beklentileri, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, İİBF Örneği.Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(1), 63-79
  • Scott, P., (2002). Küreselleşme Ve Üniversite: 21. Yüzyılın Önündeki Meydan Okumalar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2(1), 193–208.
  • Şahin, İ., Zoraloğlu, Y.R., Fırat, Ş.N., (2011). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Amaçları, Eğitsel Hedefleri,Üniversite Öğreniminden Beklentileri ve Memnuniyet Durumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 17(3), 429-452
  • Ulusoy, H., Arslan, Ç., Öztürk, N., Bekar, M., (2010). Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitimleriyle İlgili Memnuniyet Düzeylerinin Saptanması. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(2), 15-24.
  • Yangın, H.B., Kırca, N., (2013). Antalya Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin Memnuniyet Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Gümüşhane Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 78
  • Yelkikalan, N., Sümer, B., Temel, S., (2006). Fakültelerin Değerlendirilmesinde Öğrenci Algılamaları. Selçuk Üniversitesi, Karaman İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(9), 144-160.
  • Yıldız, M. S., (2007). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarında Eğitim Hizmetleri Kalitesini Etkileyen Faktörler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 451-462
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Articles
Authors

Emine Sahin

Mehmet Göral This is me

Mehmet Demirel

Duygu Harmandar Demirel

Fethi Arslan

Publication Date April 30, 2014
Acceptance Date April 22, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Sahin, E., Göral, M., Demirel, M., Demirel, D. H., et al. (2014). Spor bilimleri fakültelerinde öğrenim gören öğrencilerin eğitim hizmetlerine ilişkin doyum düzeylerinin belirlenmesi. Turkish Journal of Education, 3(2), 38-45. https://doi.org/10.19128/turje.181080

Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0