Research Article
BibTex RIS Cite

Factors affecting the level of shyness and self-esteem in primary school students

Year 2014, Volume: 3 Issue: 2, 60 - 69, 30.04.2014
https://doi.org/10.19128/turje.181082

Abstract

The present study aims to determine the predictors of the levels of shyness and self-esteem observed in 252 8th grade students in several secondary schools in Siverek, Urfa, Turkey. This study is a of a correlational type, which was carried out with the help of Shyness Scale, Coopersmith Self-esteem İnventory and a Personal Information Form devised particularly for this study. Shyness levels of the students were determined was determined by means of the t-test, multiple variance analysis, and multiple regression analysis. The study data revealed that the education status of the father of the students participating in this study seems to be significant predictor of the shyness observed in these students. However, the variables including the education level of the mother, the income level of the family and the gender are not significant predictors of shyness and self-esteem. Furthermore, self-esteem explains 1% of the variance in shyness points. Upon examination of B (-.407) and t (-1.616) values in respect of which variables predicts the shyness, it is seen that self-esteem does not significantly predict shyness (F(1, 252) = 2.611 p= .108).

References

  • Aksoy, A. (1992). Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Özsaygı ve Denetim Odağını Etkileyen Bazı Değişkenlerin İncelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Altıok, S. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Utangaçlık ve Başa Çıkma Stratejileri İlişkilerinin İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Asher, J. (1987). Utangaçlık Doğuştan mıdır. Bilim ve Teknik Dergisi,236,18-19.
  • Balat, G.U., Akman, B. (2004). Farklı Sosyo-Ekonomik Düzeydeki Lise Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 175-183.
  • Burkovik, Y. (2011). Sosyal Fobi. (1.Basım). İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Veri Analizi El Kitabı. (17.Basım). Ankara: PegamA Akademi Yayınları.
  • Cabak, H. (2002). Lise Öğrencilerinin Utangaçlık Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Carducci, B.J. (2009). What Shy Indivudials Do to Cope with Their Shyness: A content Analysis and Evaluation of Self-Selected Coping Strategies. Isr J Psychiatry Ralat Sci,46(1),45-52.
  • Çankaya, B. (2007). Lise I. ve II. Sınıf Öğrencilerinin Algılanan Benlik Saygısının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi).Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Çetin, C.N. (2008). İlköğretim Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Empatik Beceri Düzeylerinin Anne Baba Tutumları ve Özsaygı İle İlişkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Demirbaş, E. (2009). Lise Öğrencilerinin Utangaçlık ve Benlik Saygılarının Fonksiyonel Olmayan Tutumlar Açısından İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Konya.
  • D’Souza, L., B Urs, G., Jayaraju, R. (2008). Relationship Between Shyness and Guidance Needs Among Adolescents. Journal of the İndian Academy of Aplied Psyhology,34(2),317-322.
  • Durmuş, E. (2007). Utangaç Olan ve Olmayan Öğrencilerin Algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(1),243-268.
  • Eren G.A. (2000). Üniversite Öğrencilerinin Yalnızlık ve Beden İmgelerinden Doyum Düzeylerinin Sosyal Kaygı Düzeyleri İle İlişkisinin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 33(1),99-108.
  • Gökçe, S. (2002). Lise Öğrencilerinin Utangaçlık Düzeylerinin Yordanması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güngör, A. (2001). Utangaçlık Ölçeğinin Geliştirilmesi Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. Türk Psikoloji Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(15),17-22.
  • Hamarta, E ve Demirbaş, E. (2009). Lise Öğrencilerinin Utangaçlık ve Benlik Saygılarının Fonksiyonel Olmayan Tutumlar Açısından İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,21,239- 247.
  • Hancock, A. (2008). Assesing the Relationship Between Bullying, Shyness, and Self-Esteem. Journal of Cognita,17,29-32.
  • Hasdemir, A. (2005). Sosyal Beceri Eğitiminin Lise Öğrencilerinin Utangaçlık Düzeylerine Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Jaredic, B., Stanojevic, D., Radovic, O., Minic, J., Pavicevic, M. (2013). Shyness and Self-Esteem In Elementary School. Journal Of Educational and Studies In the World, 3(2), 80-86.
  • Kocovski, N.L. (1998). Self-regulation and Social Anxiety. Graduate Programme in Psychology York University: Ontario.
  • Korkmaz, M. (1996). Yetişkin Örneklem İçin Bir Benlik Saygısı Ölçeğinin Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi.
  • Pavri, S. (2008). Engelli Çocuklarda Yalnızlık Öğretmenler Nasıl Yardım Edebilirler. (çev. H. Bakkaloğlu). Özel Eğitim Dergisi, 9(2),41-50. (orijinal makalenin yayın tarihi, 2001).
  • Pişkin, M. (1997). Türk ve İngiliz Lise Öğrencilerinin Benlik Saygısı Yönünden Karşılaştırılması. 3. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi Kitabı. Adana: Çukurova Üniversitesi Yayınları.
  • Prakash, K., Coplan, R.J. (2003). Shy Skaters? Shyness, Coping, and Adjustment Outcomes in Female Adolescent Figure Skaters. The Online Journal of Sport Psychology, 5(1), 19-37.
  • Şahin, E.E. (2013). Cinsiyete Göre Üniversite Öğrencilerinde Utangaçlık: Benlik Saygısı, İlişki Başlatma, Kendinin Açma, Etki Bırakma, Duygusal Destek ve Çatışma Yönetimi Değişkenlerinin Rolü. (Yüksek Lisans Tezi). Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Yılmaz, A.S. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Karar Verme Stillerinin ve Karar Vermede Özsaygı Düzeylerinin Utangaçlık ve Benlik Saygısı Açısından incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Yiğit, R.ve Yılmaz, H. (2011). İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeyleri ile Benlik Saygısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi,31,335- 347.
  • Yüksel, G. (2002). Üniversite Öğrencilerinin Utangaçlık Düzeylerini Etkileyen Faktörler. G.Ü. Gazi eğitim fakültesi Dergisi, 22(3), 37-57.
  • Yüksel, G. (2005). Türki Cumhuriyetleri Öğrencilerinin Utangaçlık Düzeylerini Etkileyen Faktörler. Bilig Dergisi, 35, 151-172.
  • Zimbardo, P. G., Pilkonis, P. A., Norwood, R. M. (1976). Toplumsal Bir Hastalık: Utangaçlık. Bilim ve Teknik Dergisi, 107, 31-33.

İlköğretim öğrencilerinin utangaçlık ve benlik saygısı düzeylerini etkileyen faktörler

Year 2014, Volume: 3 Issue: 2, 60 - 69, 30.04.2014
https://doi.org/10.19128/turje.181082

Abstract

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 8. sınıf düzeyinde eğitim gören öğrencilerin utangaçlıkları ve benlik saygısı düzeylerinin önemli yordayıcılarını belirlemektir. Araştırmanın örneklemi, Siverek’in çeşitli okullarında okuyan 252 öğrenciyi kapsamaktadır. Korelasyonel türden bir çalışma olan bu araştırma, Utangaçlık Ölçeği, Coopersmith Benlik Saygısı Envanteri ve geliştirilen Kişisel Bilgi Formu ile elde edilmiştir. Öğrencilerin utangaçlıklarını : bağımsız t-testi, çok yönlü varyans analizi ve çoklu regresyon analizi kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma bulguları, ilköğretim öğrencileri için baba öğrenim durumu utangaçlığın önemli bir yordayıcısı olduğunu göstermiştir. Fakat, ilköğretim öğrencileri için anne öğrenim durumu, aile gelir düzeyi ve cinsiyet değişkenleri durumu utangaçlığın ve benlik saygısının önemli bir yordayıcısı değildir. Ayrıca benlik saygısı utangaçlık puanlarındaki varyansın (değişkenliğin) %1’ini açıklamaktadır. Utangaçlığı hangi değişkenlerin yordadığına ilişkin B (-.407) ve t (-1.616) değerleri incelendiğinde benlik saygısının utangaçlığı anlamlı düzeyde yordamadığı görülmüştür (F(1, 252) = 2.611 p= .108).

References

  • Aksoy, A. (1992). Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Özsaygı ve Denetim Odağını Etkileyen Bazı Değişkenlerin İncelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Altıok, S. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Utangaçlık ve Başa Çıkma Stratejileri İlişkilerinin İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Asher, J. (1987). Utangaçlık Doğuştan mıdır. Bilim ve Teknik Dergisi,236,18-19.
  • Balat, G.U., Akman, B. (2004). Farklı Sosyo-Ekonomik Düzeydeki Lise Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 175-183.
  • Burkovik, Y. (2011). Sosyal Fobi. (1.Basım). İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Veri Analizi El Kitabı. (17.Basım). Ankara: PegamA Akademi Yayınları.
  • Cabak, H. (2002). Lise Öğrencilerinin Utangaçlık Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Carducci, B.J. (2009). What Shy Indivudials Do to Cope with Their Shyness: A content Analysis and Evaluation of Self-Selected Coping Strategies. Isr J Psychiatry Ralat Sci,46(1),45-52.
  • Çankaya, B. (2007). Lise I. ve II. Sınıf Öğrencilerinin Algılanan Benlik Saygısının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi).Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Çetin, C.N. (2008). İlköğretim Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Empatik Beceri Düzeylerinin Anne Baba Tutumları ve Özsaygı İle İlişkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Demirbaş, E. (2009). Lise Öğrencilerinin Utangaçlık ve Benlik Saygılarının Fonksiyonel Olmayan Tutumlar Açısından İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Konya.
  • D’Souza, L., B Urs, G., Jayaraju, R. (2008). Relationship Between Shyness and Guidance Needs Among Adolescents. Journal of the İndian Academy of Aplied Psyhology,34(2),317-322.
  • Durmuş, E. (2007). Utangaç Olan ve Olmayan Öğrencilerin Algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(1),243-268.
  • Eren G.A. (2000). Üniversite Öğrencilerinin Yalnızlık ve Beden İmgelerinden Doyum Düzeylerinin Sosyal Kaygı Düzeyleri İle İlişkisinin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 33(1),99-108.
  • Gökçe, S. (2002). Lise Öğrencilerinin Utangaçlık Düzeylerinin Yordanması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güngör, A. (2001). Utangaçlık Ölçeğinin Geliştirilmesi Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. Türk Psikoloji Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(15),17-22.
  • Hamarta, E ve Demirbaş, E. (2009). Lise Öğrencilerinin Utangaçlık ve Benlik Saygılarının Fonksiyonel Olmayan Tutumlar Açısından İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,21,239- 247.
  • Hancock, A. (2008). Assesing the Relationship Between Bullying, Shyness, and Self-Esteem. Journal of Cognita,17,29-32.
  • Hasdemir, A. (2005). Sosyal Beceri Eğitiminin Lise Öğrencilerinin Utangaçlık Düzeylerine Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Jaredic, B., Stanojevic, D., Radovic, O., Minic, J., Pavicevic, M. (2013). Shyness and Self-Esteem In Elementary School. Journal Of Educational and Studies In the World, 3(2), 80-86.
  • Kocovski, N.L. (1998). Self-regulation and Social Anxiety. Graduate Programme in Psychology York University: Ontario.
  • Korkmaz, M. (1996). Yetişkin Örneklem İçin Bir Benlik Saygısı Ölçeğinin Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi.
  • Pavri, S. (2008). Engelli Çocuklarda Yalnızlık Öğretmenler Nasıl Yardım Edebilirler. (çev. H. Bakkaloğlu). Özel Eğitim Dergisi, 9(2),41-50. (orijinal makalenin yayın tarihi, 2001).
  • Pişkin, M. (1997). Türk ve İngiliz Lise Öğrencilerinin Benlik Saygısı Yönünden Karşılaştırılması. 3. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi Kitabı. Adana: Çukurova Üniversitesi Yayınları.
  • Prakash, K., Coplan, R.J. (2003). Shy Skaters? Shyness, Coping, and Adjustment Outcomes in Female Adolescent Figure Skaters. The Online Journal of Sport Psychology, 5(1), 19-37.
  • Şahin, E.E. (2013). Cinsiyete Göre Üniversite Öğrencilerinde Utangaçlık: Benlik Saygısı, İlişki Başlatma, Kendinin Açma, Etki Bırakma, Duygusal Destek ve Çatışma Yönetimi Değişkenlerinin Rolü. (Yüksek Lisans Tezi). Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Yılmaz, A.S. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Karar Verme Stillerinin ve Karar Vermede Özsaygı Düzeylerinin Utangaçlık ve Benlik Saygısı Açısından incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Yiğit, R.ve Yılmaz, H. (2011). İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeyleri ile Benlik Saygısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi,31,335- 347.
  • Yüksel, G. (2002). Üniversite Öğrencilerinin Utangaçlık Düzeylerini Etkileyen Faktörler. G.Ü. Gazi eğitim fakültesi Dergisi, 22(3), 37-57.
  • Yüksel, G. (2005). Türki Cumhuriyetleri Öğrencilerinin Utangaçlık Düzeylerini Etkileyen Faktörler. Bilig Dergisi, 35, 151-172.
  • Zimbardo, P. G., Pilkonis, P. A., Norwood, R. M. (1976). Toplumsal Bir Hastalık: Utangaçlık. Bilim ve Teknik Dergisi, 107, 31-33.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Articles
Authors

Ramin Aliyev

Mehmet Emin Kalgi

Publication Date April 30, 2014
Acceptance Date April 22, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Aliyev, R., & Kalgi, M. E. (2014). İlköğretim öğrencilerinin utangaçlık ve benlik saygısı düzeylerini etkileyen faktörler. Turkish Journal of Education, 3(2), 60-69. https://doi.org/10.19128/turje.181082

Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0