This work researches the quality of school life related to different variables and was done in Birecik, Şanlıurfa on 2012-2013 school year with 6th 7th and 8th (n=469) graders. Data from this research is collected through a personal information form developed by the researcher and the Quality of School Life Scale (Sari, 2007). ANOVA and t-test are used for analysing the data. Meaningful differentiation is observed in terms of gender for scores obtained from “relationships between the students” and “in terms of the teacher” subscales from the Quality of School Life Scale, scores they have obtained “in terms of the teacher” subscale depending on parents living together or separately, depending on their perceived socio-economical level “status”, “school administration”, “feelings toward the school”, “in terms of the teacher” subscales and the scores obtained from the whole of the research, “status”, “school administration”, “feelings toward the school” subscales related to student’s self-perceptions about school success.
Quality of School Life academical success school administration
Okul yaşam kalitesinin bazı değişkenler açısından incelendiği bu çalışma, Şanlıurfa iline bağlı Birecik ilçesinde, 2012-2013 Öğretim yılında öğrenim görmekte olan 6. 7. ve 8. sınıf öğrencileri (n=469) üzerinde yapılmıştır. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu ve Sarı (2007) tarafından geliştirilen Okul Yaşam Kalitesi Ölçeği (OYKÖ) ile toplanmıştır. Verilerin analizinde t-testi ile ANOVA kullanılmıştır. Araştırma sonucunda cinsiyet açısından; Okul Yaşam Kalitesi Ölçeği’nin “öğrenciler arasındaki iletişim” ve “öğretmen boyutu” alt ölçeklerinden elde edilen puanlar arasında; anne-babalarının birlikte veya ayrı yaşıyor olmalarına göre “öğretmen boyutu” alt ölçeğinden elde ettikleri puanlar arasında; algıladıkları sosyo-ekonomik düzeylerine göre “statü”, “okul yönetimi”, “okula yönelik duygular” ve “öğretmen boyutu” alt ölçeklerinden elde edilen puanlar ile ölçeğin toplamından alınan puanlar arasında; öğrencilerin kendilerini okul başarısı açısından algılama düzeylerine göre “statü”, “okul yönetimi” ve “okula yönelik duygular” alt ölçeklerinden elde edilen puanlar arasında, anlamlı derecede farklılaşmalar olduğu görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2014 |
Kabul Tarihi | 20 Ekim 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 4 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0