Bu çalışmada okul örgütünde depresyon ve tükenmişlik arasındaki ilişkiyi tespit etmek
amaçlanmıştır. Araştırmanın yöntemi, öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik ve örgütsel
depresyonları arasındaki ilişkiye ait mevcut durumu ortaya koymayı amaçladığından ilişkisel
tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın örneklemini evrenden basit tesadüfî örnekleme
yöntemi ile belirlenen ve ilk ve orta okullarda görev yapan 276 öğretmen oluşturmaktadır.
Araştırmada öğretmenlerinin mesleki tükenmişliklerini belirlemek amacıyla Maslach ve
Jackson (1981) tarafından geliştirilen Maslach Tükenmişlik Ölçeği, örgütsel depresyon
düzeylerinin belirlenmesi amacıyla Sezer (2011) tarafından geliştirilen “Örgütsel Depresyon
Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada telde edilen verilerin analizi sonucu ilköğretim okulu
öğretmenlerinin tükenmişlik düzeyleri ile örgütsel depresyon düzeyleri arasında pozitif
doğrusal ilişki olduğu tespit edilmiştir. Bir başka ifadeyle örgütsel depresyon arttıkça
tükenmişlik düzeyinin de arttığı gözlenmiştir.
The aim of this study is to reveal the relationship between organizational depression and burnout level of teachers. This study is designed with survey method of quantitative data research methodology. Our study group consists of 276 teachers from Kahramanmaraş province of Turkey. Maslach Burnout Inventory Questionnaire (Maslach and Jackson, 1981) and Organizational Depression Scale (Sezer, 2011), are used as data collecting tools. As a result of analysis on the data collected within this study, organizational depression and teachers’ perceptions of burnout has been defined and it has been found that there is positive linear relation between these two parameters. From these findings and results, it has been observed that when organizational depression rises, burnout level of teachers also rises. So that some recommendations have been made. There is difference between teachers who teach at primary schools and those at high schools, while there is none in terms of burnout. There is medium level relationship between teachers’ perceptions of organizational depression and their burnout levels.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2015 |
Acceptance Date | July 20, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 4 Issue: 3 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0