Ürün tasarımı problem
durumundan başlanarak ürün sonucuna kadar süren aşamada iç içe geçmiş
birbirinden farklı aşamalar içeren karmaşık bir döngüsel süreçtir. Tasarım
eğitimi sürecinde de tasarımcı tarafından oluşturulan form fonksiyon
ilişkisiyle beraber çeşitli eleştirilere tabi tutulmakta ve değişime
uğramaktadır. Tasarım eğitimi süresince öğrencilere kazandırılan çok boyutlu
düşünme becerisi ürün üzerinde özgün değişimlere sebep olmaktadır. Dinamik
gelişmelere bağlı olarak kendini yenileyen ürün formları, tasarımcının değişik
kaynaklardan beslenme zorunluluğunu da beraberinde getirmektedir. Uzmanlık
alanları, kullanıcı ihtiyaçları, üretim teknikleri, malzeme seçimleri, form
çabası gibi etmenler ürün kimliğini belirlemede etkili olurken, tasarımcı bu sınırlar
çerçevesinde ürüne kimlik katacak sihirli dokunuşlara imza atma çabasıyla
yenilikçi fikirler ve çözümlemeler sunmaktadır. Tasarım ve analiz
programlarının gelişmesiyle birlikte tasarımcının yeteneklerine de katkı
sağlayan bu programlar ürün tasarımı döngüsünde farklı kesişimlerin içinde yer
almaktadır. Bu durum tasarım eğitiminde önemli bir etkiye sahiptir. Bu
çalışmada ürün tasarımı eğitiminde oluşturulan döngünün farklı aşamalarında
kullanılan programların form üzerinde oluşturduğu etki incelenmeye çalışılmıştır.
Çalışmada masa ayağı tasarımında dayanım incelemesi, saç kurutma makinası uç
aparatında ise akış simülasyonu yapılmıştır. İki ayrı multidisipliner analiz
çalışmasında ürünün fonksiyonunu gerçekleştirecek özelliklerin fiziksel
etkileşimlerle nasıl değişime uğradığı gösterilmiştir. Bulgular doğrultusunda
analiz programlarının tasarım sürecine sağlayacağı katkılar ve ürün kimliğine
etkileri örneklerle açıklanmaya çalışılmıştır.
Ürün tasarımı Ürün analizi Tasarımcı kimliği Tasarım Eğitimi
Product
design is a sophisticated cyclical process involving different stages,
beginning from the problem state to the product end, nested in the process.
Also, in the process of design education, the form created by the designer is
subjected to various criticisms and is undergoing a change with function
relation. The multidimensional thinking skills have been gained to the students
during design education cause unique changes on the product. Depending on the dynamic developments, the
self-renewing product forms deem it necessary for the designer to be prompted
from different sources. Although the factors such as areas of expertise, user
needs, production techniques, material choice, and form concern are effective
in determining the product identity, the designer presents innovative ideas and
solutions to create a “magic touch.” This magic touch would contribute identity
to the product within this framework. These programs, which contribute to the
designers' abilities along with the development of design and analysis
programs, are positioned at different intersections in the product design
cycle. This situation also has a significant impact on
design education. In this study, the effects of these programs, used at
different stages of the product design education, on the form were
investigated. Moreover, strength examination of the design of the table foot
and flow simulation on the hair dryer end apparatus were determined. In two
separate multidisciplinary analysis studies, the change in characteristics of
the product function with physical interactions was shown. Along with the
findings of this research, the contributions of analysis programs on the design
process, and the effects to product identity are explained through examples.
Product Design Product analysis Identity of designer Design Education
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Ekim 2017 |
Kabul Tarihi | 12 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 4 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0