This study intended to explore the relationship between middle school
students’ engagement in mathematics classes and mathematics teachers’
motivational support. Explanatory correlational research design was used for
this purpose. Participants were composed of 612 students attending 6th, 7th and
8th grades in Alanya district of Antalya Province. Effective Participation
Scale and Teachers’ Motivational Support Scale were used in data collection.
The relationship between the datasets of middle school students’ engagement in
mathematics classes and their perceptions regarding mathematics teachers’
motivational support was investigated via canonical correlation analysis.
Findings obtained showed that mathematics teachers’ autonomy support provided
to middle school 6th,7th, 8th grade students positively affected their
behavioral engagement and emotional engagement. It was also identified that
mathematics teachers’ autonomy and relatedness support provided to middle
school 6th,7th, 8th grade students negatively affected their emotional
disaffection towards mathematics classes.
Engagement Disaffection Motivational support Mathematics classes
Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin matematik dersine etkin
katılımları ile matematik öğretmenlerinin güdüsel destekleri arasındaki
ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaca uygun olarak araştırmada
keşfedici korelasyonel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu Antalya ili Alanya ilçesi 6., 7. ve 8. sınıfta öğrenim gören 612
öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri “Etkin Katılım Ölçeği” ve “Öğretmen
Güdüsel Destek Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırmada ortaokul öğrencilerinin
Matematik dersine etkin katılımları ile Matematik öğretmenlerinin güdüsel
desteklerine ilişkin algıları arasındaki ilişki kanonik korelasyon analizi ile
incelenmiştir. Elde edilen bulgular ortaokul 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin
Matematik Öğretmenlerinin özerklik desteklerinin öğrencilerin Matematik dersine
davranışsal katılım ve duyuşsal katılımlarını pozitif olarak etkilediği
belirlenmiştir. Ayrıca ortaokul 6.,7. ve 8.sınıf öğrencilerinin Matematik
öğretmenlerinin özerklik ve ilişki desteklerinin öğrencilerin Matematik dersine
ilişkin duyuşsal hoşnutsuzluklarını negatif olarak etkilediği belirlenmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2018 |
Kabul Tarihi | 5 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0