Modelling competencies are the competencies to understand the real problem and to set up a model based on reality, to set up a mathematical model from the real model, to solve mathematical questions within this mathematical model, to interpret mathematical results in a real situation, and to validate the solution (Blum & Kaiser, 1997, cited in Maaß, 2006). The purpose of this study is to examine modelling competencies of primary mathematics student teachers in the solution process of a modelling problem. The approaches primary mathematics student teachers were videotaped and analyzed using thematic coding. In accordance with the data obtained from the study, it was identified that the participants showed approaches in the context of all competencies except the competencies to interpret mathematical results in a real situation. The participants showed inadequate approaches on interpreting the obtained mathematical results.
Key Words: Mathematical modelling, modelling problem, modelling competencies, primary mathematics student teachers
Mathematical modelling modelling problem modelling competencies primary mathematics student teachers
Modelleme yeterlilikleri gerçek problemi anlama ve gerçekliğe dayalı bir model kurma, gerçek modelden matematiksel model kurma, matematiksel soruları oluşturulan matematiksel model içerisinde çözme, gerçek bir durumda matematiksel sonuçları yorumlama ve çözümü doğrulama yeterlilikleri olarak ifade edilmektedir (Blum ve Kaiser, 1997’den akt. Maaß, 2006). Çalışmanın amacı bir modelleme probleminin çözüm sürecinde, ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının modelleme yeterliliklerini incelemektir. İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının modelleme problemi çözüm sürecindeki yaklaşımları video kameraya kaydedilerek tematik kodlama yoluyla analiz edilmiştir. Çalışmadan elde edilen veriler doğrultusunda katılımcıların tüm yeterlilikler bağlamında çalıştıkları fakat gerçek bir durumda matematiksel sonuçları yorumlama yeterliliklerine ilişkin yetersiz yaklaşım sergiledikleri belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Matematiksel modelleme, modelleme problemi, modelleme yeterlilikleri, ilköğretim matematik öğretmeni adayı
Matematiksel modelleme modelleme problemi modelleme yeterlilikleri ilköğretim matematik öğretmeni adayı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Şubat 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 4 Sayı: 3 |