Review
BibTex RIS Cite

A Study on Sample Descriptors of Language Competencies Developed for Young Learners by the Council of Europe

Year 2024, Volume: 11 Issue: 1, 34 - 45

Abstract

With the influx of migrants to our country due to the Syrian Civil War, Turkish language education as a foreign language has begun to take on significant importance among young learners. The "Support for the Integration of Syrian Children into the Turkish Education System Project" (PIKTES), launched in 2016 by the Ministry of National Education in collaboration with the European Union, and the "Program for Teaching Turkish as a Foreign Language," prepared by the Turkish Maarif Foundation, are prominent works in the field of teaching Turkish as a foreign language to young learners. On the other hand, the "Common European Framework of Reference for Languages" (CEFR), first published by the Council of Europe in 2001 and updated in 2018, is widely used in the efforts to teach Turkish as a foreign language. The CEFR comprehensively addresses the foreign language learning processes of learners aged 15 and older. The subject of our study is the "Sample Descriptors for Language Competencies Developed for Young Learners," prepared by the Council of Europe. The preparation process of this selection, age arrangement, and table and diagram structure have been examined within the scope of document analysis. In the selection, the descriptors from the CEFR 2017 have been classified into two different age groups (7-10 and 11-15 years), and justifications for this classification have been provided. The descriptors have been categorized according to their relevance level for the age groups of young learners. The descriptors are concretely exemplified, taking into account the social environments and cognitive characteristics of the age groups. It is believed that the recognition and understanding of the selection are important for institutions and organizations that carry out foreign language teaching activities aimed at children, stakeholders engaged in academic-level studies, and educators. Furthermore, increasing the awareness of the selection will highlight the necessity for future programs and/or curricula prepared for students under the age of 15 to benefit from this selection rather than the CEFR.

Thanks

Emek ve değerli görüşleriniz için çok teşekkür ederiz.

References

  • Ak, S. (2019). 7-11 Yaş arasındaki çocuklara yönelik yabancı dil olarak Türkçe dersi öğretim programı tasarımı önerisi (Yıldız Teknik Üniversitesi) [Yayımlanmamış doktora tezi]. YÖK tez veritabanından erişilmiştir (Tez no: 581236).
  • Aslan, G. (2020). Çocuklar için yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan ders kitaplarının şekil ve içerik açısından değerlendirilmesi (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. YÖK tez veritabanından erişilmiştir (Tez no: 623906).
  • Balcı, M. ve Melanlıoğlu, D. (2020). “Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi programı” üzerine. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 173-198. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1217478 adresinden erişilmiştir.
  • Başkaya, K. (2019). Çocuklara yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde çocuk yazını metinlerinin kullanımına yönelik uygulamalı bir yaklaşım (İstanbul Üniversitesi) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. YÖK tez veritabanından erişilmiştir (Tez no: 596979).
  • Çelik M. E. ve Çangal, Ö. (2021). Çocuklara Türkçe Öğretimi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Dündar, S. A. (2019). Çocuklara Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi. E. Boylu ve L. İltar (Ed.), Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi: Politika, program, yöntem ve öğretim (s. 267-287). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gir, M. (2019). Türkçenin erken yaşta yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan ders kitaplarının dil becerileri bağlamında incelenmesi (Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. YÖK tez veritabanından erişilmiştir (Tez no: 612357).
  • Goodier, T. (Ed.). (2018). Collated representative samples of descriptors of language competences developed for young learners – Resource for educators, Volume 1: Ages 7-10 [Çocuk öğreniciler için geliştirilen dil yetkinliğine dair örnek tanımlayıcılar seçkisi-Eğitimciler için bir kaynak. Cilt 1: 7-10 yaş], Education Policy Division, Council of Europe.
  • Goodier T. (Ed.). (2018). Collated representative samples of descriptors of language competences developed for young learners – Resource for educators, Volume 2: Ages 11-15 [Çocuk öğreniciler için geliştirilen dil yetkinliğine dair örnek tanımlayıcılar seçkisi- Eğitimciler için bir kaynak. Cilt 2: 11-15 yaş], Education Policy Division, Council of Europe.
  • Hafız, H. D. (2015). 8-12 yaş aralığındaki çocuklara yabancı dil olarak Türkçe öğretimi (Marmara Üniversitesi) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. YÖK tez veritabanından erişilmiştir (Tez no: 414529).
  • Kurt, E. (2019). Çocuklara yabancı dil olarak Türkçe öğretimi (Hacettepe Üniversitesi) [Yayımlanmamış doktora tezi]. YÖK tez veritabanından erişilmiştir (Tez no: 603596).
  • Kurt, E. (2021). Çocuklara yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde hikâye kullanımı. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (23), 144-152. https://doi.org/10.29000/rumelide.949162
  • Kurt, E. (2022). Çocuklara yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kültürlerarası farkındalık ve kültürlerarası iletişim yetisi. Aydın Tömer Dil Dergisi, 7(1), 1-22. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2181747 adresinden erişilmiştir.
  • MEB (2022). T.C. Millî Eğitim Bakanlığı, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, Göç ve Acil Durumlarda Eğitim Daire Başkanlığı. https://hbogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_01/26165737_goc2022sunu.pdf adresinden erişilmiştir.
  • MEB (2020). Diller için Avrupa ortak başvuru metni: Öğrenme, öğretme ve değerlendirme, Tamamlayıcı cilt. Avrupa Konseyi.
  • Moralı, G. (2020). Çocuklara yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde tüm fiziksel tepki yöntemi ve A1 düzeyi etkinlik tasarımı. SDU International Journal of Educational Studies, 7(1), 16- 25. https://doi.org/10.33710/sduijes.605356
  • Türkiye Maarif Vakfı (2002). Türkiye Maarif Vakfı 2021 faaliyet raporu. https://turkiyemaarif.org/uploads/editions/files/16435827a044b6.pdf adresinden erişilmiştir.
  • TYDÖP (2020). Türkçenin yabancı dil olarak öğretim programı. İstanbul: TMV Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. baskı). Seçkin Yayıncılık.

Avrupa Konseyi Tarafından Çocuk Öğreniciler İçin Geliştirilen Dil Yetkinliklerine Dair Örnek Tanımlayıcılar Seçkileri Üzerine Bir İnceleme

Year 2024, Volume: 11 Issue: 1, 34 - 45

Abstract

Suriye İç Savaşı’yla birlikte ülkemize gerçekleşen göçler sonucu Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminin hedef kitlesinde çocuk öğreniciler önemli bir yer tutmaya başlamıştır. Millî Eğitim Bakanlığı’nın 2016 yılında Avrupa Birliği ile işbirliği sonucunda başlattığı ‘Suriyeli Çocukların Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonunun Desteklenmesi Projesi’ (PIKTES) ve Türkiye Maarif Vakfı tarafından hazırlanan ‘Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Programı’, çocuk öğrenicilere yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanında öne çıkan çalışmalardandır. Diğer yandan Avrupa Konseyi’nin ilk olarak 2001’de yayımladığı ve 2018’de güncellediği ‘Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni’ (D-AOBM) yabancı dil olarak Türkçe öğretimi çalışmalarında yaygınca kullanılmaktadır. D-AOBM, 15 yaş üstü öğrenicilerin yabancı dil öğrenme süreçlerini kapsamlı şekilde ele almaktadır. Çalışmamızın araştırma nesnesi, Avrupa Konseyi’nin çocuk öğreniciler için hazırladığı ‘Çocuk Öğreniciler İçin Geliştirilen Dil Yetkinliğine Dair Örnek Tanımlayıcılar Seçkisi’dir. Bu seçkinin hazırlanma süreci, yaş düzenlemesi, tablo ve şema yapısı çalışmamız kapsamında doküman analizi yöntemi ile incelenmiştir. Seçkide D-AOBM 2017’deki tanımlayıcılar, iki farklı yaş grubuna (7-10 ve 11-15 yaş) sınıflandırılmış ve bunun gerekçeleri sunulmuştur. Tanımlayıcılar, çocuk öğrenicilerin yaş gruplarına göre alakalılık düzeyine göre tasnif edilmiştir. Yaş grupları için sosyal çevreleri ve bilişsel özellikleri göz önünde bulundurularak tanımlayıcılar somut şekilde örneklendirilmiştir. Seçkinin tanınması ve anlaşılmasının çocuklara yönelik yabancı dil öğretimi faaliyeti sürdüren kurum ve kuruluşların çalışmaları, akademik düzeyde çalışmalar yapan paydaşlar ve eğitimciler için önem taşıdığı düşünülmektedir. Ayrıca seçkinin bilinirliğinin artması 15 yaş altı öğrenciler için hazırlanacak program ve/veya müfredatlarda D-AOBM’den değil, seçkiden faydalanılması gerektiğini ortaya koyacaktır.

References

  • Ak, S. (2019). 7-11 Yaş arasındaki çocuklara yönelik yabancı dil olarak Türkçe dersi öğretim programı tasarımı önerisi (Yıldız Teknik Üniversitesi) [Yayımlanmamış doktora tezi]. YÖK tez veritabanından erişilmiştir (Tez no: 581236).
  • Aslan, G. (2020). Çocuklar için yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan ders kitaplarının şekil ve içerik açısından değerlendirilmesi (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. YÖK tez veritabanından erişilmiştir (Tez no: 623906).
  • Balcı, M. ve Melanlıoğlu, D. (2020). “Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi programı” üzerine. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 173-198. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1217478 adresinden erişilmiştir.
  • Başkaya, K. (2019). Çocuklara yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde çocuk yazını metinlerinin kullanımına yönelik uygulamalı bir yaklaşım (İstanbul Üniversitesi) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. YÖK tez veritabanından erişilmiştir (Tez no: 596979).
  • Çelik M. E. ve Çangal, Ö. (2021). Çocuklara Türkçe Öğretimi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Dündar, S. A. (2019). Çocuklara Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi. E. Boylu ve L. İltar (Ed.), Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi: Politika, program, yöntem ve öğretim (s. 267-287). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gir, M. (2019). Türkçenin erken yaşta yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan ders kitaplarının dil becerileri bağlamında incelenmesi (Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. YÖK tez veritabanından erişilmiştir (Tez no: 612357).
  • Goodier, T. (Ed.). (2018). Collated representative samples of descriptors of language competences developed for young learners – Resource for educators, Volume 1: Ages 7-10 [Çocuk öğreniciler için geliştirilen dil yetkinliğine dair örnek tanımlayıcılar seçkisi-Eğitimciler için bir kaynak. Cilt 1: 7-10 yaş], Education Policy Division, Council of Europe.
  • Goodier T. (Ed.). (2018). Collated representative samples of descriptors of language competences developed for young learners – Resource for educators, Volume 2: Ages 11-15 [Çocuk öğreniciler için geliştirilen dil yetkinliğine dair örnek tanımlayıcılar seçkisi- Eğitimciler için bir kaynak. Cilt 2: 11-15 yaş], Education Policy Division, Council of Europe.
  • Hafız, H. D. (2015). 8-12 yaş aralığındaki çocuklara yabancı dil olarak Türkçe öğretimi (Marmara Üniversitesi) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. YÖK tez veritabanından erişilmiştir (Tez no: 414529).
  • Kurt, E. (2019). Çocuklara yabancı dil olarak Türkçe öğretimi (Hacettepe Üniversitesi) [Yayımlanmamış doktora tezi]. YÖK tez veritabanından erişilmiştir (Tez no: 603596).
  • Kurt, E. (2021). Çocuklara yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde hikâye kullanımı. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (23), 144-152. https://doi.org/10.29000/rumelide.949162
  • Kurt, E. (2022). Çocuklara yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kültürlerarası farkındalık ve kültürlerarası iletişim yetisi. Aydın Tömer Dil Dergisi, 7(1), 1-22. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2181747 adresinden erişilmiştir.
  • MEB (2022). T.C. Millî Eğitim Bakanlığı, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, Göç ve Acil Durumlarda Eğitim Daire Başkanlığı. https://hbogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_01/26165737_goc2022sunu.pdf adresinden erişilmiştir.
  • MEB (2020). Diller için Avrupa ortak başvuru metni: Öğrenme, öğretme ve değerlendirme, Tamamlayıcı cilt. Avrupa Konseyi.
  • Moralı, G. (2020). Çocuklara yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde tüm fiziksel tepki yöntemi ve A1 düzeyi etkinlik tasarımı. SDU International Journal of Educational Studies, 7(1), 16- 25. https://doi.org/10.33710/sduijes.605356
  • Türkiye Maarif Vakfı (2002). Türkiye Maarif Vakfı 2021 faaliyet raporu. https://turkiyemaarif.org/uploads/editions/files/16435827a044b6.pdf adresinden erişilmiştir.
  • TYDÖP (2020). Türkçenin yabancı dil olarak öğretim programı. İstanbul: TMV Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. baskı). Seçkin Yayıncılık.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects World Languages, Literature and Culture (Other)
Journal Section Articles
Authors

Gökce Mısırlı 0000-0002-6221-3998

İrem Damla Şimşek 0000-0003-3925-0843

Early Pub Date October 8, 2024
Publication Date
Published in Issue Year 2024 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Mısırlı, G., & Şimşek, İ. D. (2024). A Study on Sample Descriptors of Language Competencies Developed for Young Learners by the Council of Europe. Turkophone, 11(1), 34-45.

TURKOPHONE | 2014 |  ISSN: 2148-6808

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.