With the influx of migrants to our country due to the Syrian Civil War, Turkish language education as a foreign language has begun to take on significant importance among young learners. The "Support for the Integration of Syrian Children into the Turkish Education System Project" (PIKTES), launched in 2016 by the Ministry of National Education in collaboration with the European Union, and the "Program for Teaching Turkish as a Foreign Language," prepared by the Turkish Maarif Foundation, are prominent works in the field of teaching Turkish as a foreign language to young learners. On the other hand, the "Common European Framework of Reference for Languages" (CEFR), first published by the Council of Europe in 2001 and updated in 2018, is widely used in the efforts to teach Turkish as a foreign language. The CEFR comprehensively addresses the foreign language learning processes of learners aged 15 and older. The subject of our study is the "Sample Descriptors for Language Competencies Developed for Young Learners," prepared by the Council of Europe. The preparation process of this selection, age arrangement, and table and diagram structure have been examined within the scope of document analysis. In the selection, the descriptors from the CEFR 2017 have been classified into two different age groups (7-10 and 11-15 years), and justifications for this classification have been provided. The descriptors have been categorized according to their relevance level for the age groups of young learners. The descriptors are concretely exemplified, taking into account the social environments and cognitive characteristics of the age groups. It is believed that the recognition and understanding of the selection are important for institutions and organizations that carry out foreign language teaching activities aimed at children, stakeholders engaged in academic-level studies, and educators. Furthermore, increasing the awareness of the selection will highlight the necessity for future programs and/or curricula prepared for students under the age of 15 to benefit from this selection rather than the CEFR.
Common European Framework of Reference for Languages Young Learners Teaching Turkish as a Foreign Language Language Descriptors for Young Learners
Emek ve değerli görüşleriniz için çok teşekkür ederiz.
Suriye İç Savaşı’yla birlikte ülkemize gerçekleşen göçler sonucu Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminin hedef kitlesinde çocuk öğreniciler önemli bir yer tutmaya başlamıştır. Millî Eğitim Bakanlığı’nın 2016 yılında Avrupa Birliği ile işbirliği sonucunda başlattığı ‘Suriyeli Çocukların Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonunun Desteklenmesi Projesi’ (PIKTES) ve Türkiye Maarif Vakfı tarafından hazırlanan ‘Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Programı’, çocuk öğrenicilere yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanında öne çıkan çalışmalardandır. Diğer yandan Avrupa Konseyi’nin ilk olarak 2001’de yayımladığı ve 2018’de güncellediği ‘Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni’ (D-AOBM) yabancı dil olarak Türkçe öğretimi çalışmalarında yaygınca kullanılmaktadır. D-AOBM, 15 yaş üstü öğrenicilerin yabancı dil öğrenme süreçlerini kapsamlı şekilde ele almaktadır. Çalışmamızın araştırma nesnesi, Avrupa Konseyi’nin çocuk öğreniciler için hazırladığı ‘Çocuk Öğreniciler İçin Geliştirilen Dil Yetkinliğine Dair Örnek Tanımlayıcılar Seçkisi’dir. Bu seçkinin hazırlanma süreci, yaş düzenlemesi, tablo ve şema yapısı çalışmamız kapsamında doküman analizi yöntemi ile incelenmiştir. Seçkide D-AOBM 2017’deki tanımlayıcılar, iki farklı yaş grubuna (7-10 ve 11-15 yaş) sınıflandırılmış ve bunun gerekçeleri sunulmuştur. Tanımlayıcılar, çocuk öğrenicilerin yaş gruplarına göre alakalılık düzeyine göre tasnif edilmiştir. Yaş grupları için sosyal çevreleri ve bilişsel özellikleri göz önünde bulundurularak tanımlayıcılar somut şekilde örneklendirilmiştir. Seçkinin tanınması ve anlaşılmasının çocuklara yönelik yabancı dil öğretimi faaliyeti sürdüren kurum ve kuruluşların çalışmaları, akademik düzeyde çalışmalar yapan paydaşlar ve eğitimciler için önem taşıdığı düşünülmektedir. Ayrıca seçkinin bilinirliğinin artması 15 yaş altı öğrenciler için hazırlanacak program ve/veya müfredatlarda D-AOBM’den değil, seçkiden faydalanılması gerektiğini ortaya koyacaktır.
Diller için Avrupa ortak başvuru metni çocuk öğreniciler yabancı dil olarak Türkçe öğretimi çocuk öğreniciler için dil tanımlayıcıları
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | World Languages, Literature and Culture (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 8, 2024 |
Publication Date | |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 1 |
TURKOPHONE | 2014 | ISSN: 2148-6808
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.