Sosyal ve beşeri bilimler alanlarında yapılan doktora tezleri, araştırmacılara ve politika yapıcılara akademideki sorunlara çözüm sunmalı ve toplumun sosyal ve ekonomik refahını artırmaya katkıda bulunmalıdır. Tezlerden elde edilen bilimsel yayın sayısı ve bunlara yapılan atıflar, tezlerin akademiye, topluma ve doktora eğitiminin kalitesine ne kadar katkıda bulunduğunu belirlemenin bir yoludur. Bu amaçla tezlerin alanlarına katkılarını anlamak için hem sistematik inceleme hem de bibliyometrik analiz yapılmıştır. Sistematik inceleme sonucunda Türkiye'deki 12 devlet üniversitesinde 2014-2017 yılları arasında tamamlanan 142 adet tez Türkiye Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Ulusal Tez Merkezi veri tabanında yer almaktadır. Ayrıca bu tezlerden çıkarılan bilimsel yayınlar ve bu yayınlara yapılan atıflar CoHE Academic, Google Scholar, ResearchGate, ScienceDirect, SCOPUS ve Web of Science veri tabanlarında taranmıştır. Bibliyometrik analiz bulguları, 142 tezden 105 bilimsel yayının çıkarıldığını ve bunların atıf sayısının 241 olduğunu göstermektedir. Ancak, bu yayınlar ağırlıklı olarak ulusal düşük etki faktörü indeksli dergilerde yayınlanmış ve alıntılanmıştır. Bu durumun nedenini anlamak için her bir tezin araştırma tasarımı, veri toplama ve veri analizi ile ilgili yöntemleri ayrıntılı olarak incelenmiştir. Bulgular, bu tezlerde çoğunlukla kullanılan nitel araştırma deseni ve ikincil verilerin bu soruna neden olabileceğini ortaya koymaktadır. Ardından, ana tez çıktılarının kalitesine ilişkin tespit edilen sorunları azaltmak için bazı temel önerilerde bulunulmuştur.
Bibliyometrik Analiz Atıf Sayısı Doktora Tezleri Sosyal ve Beşeri bilimler Sistematik Analiz
Dissertations conducted in the fields of social sciences and humanities should provide researchers and decision makers with solutions to the problems in academia and contribute to enhancing society's social and economic welfare. The number of scientific publications extracted from dissertations and citations on them is one way to determine how much dissertations contribute to academia, society, and the quality of doctoral education. Systematic review and bibliometric analysis were implemented to understand the contributions of the dissertations to their fields. Through the systematic review, 142 dissertations, completed at 12 Turkish public universities between 2014 and 2017, in the National Thesis Center database of the Turkish Council of Higher Education were derived. The scientific publications extracted from these dissertations and citations to these publications were searched in the databases CoHE Academic, Google Scholar, ResearchGate, ScienceDirect, SCOPUS and Web of Science. Findings of bibliometric analysis indicate that 105 scientific publications were extracted from 142 dissertations, and their citation count was 241. However, these publications were predominantly published and cited in the national low impact factor indexed journals. To understand the reason for this situation, the methods of each dissertation concerning research design, data collection, and data analysis were examined thoroughly. The findings reveal that qualitative research design and secondary data, mostly used in these dissertations, might be the reasons for this issue. Some suggestions were made to reduce the problems identified concerning the quality of the main dissertation outputs.
Bibliometric Analysis Citation Count Doctoral Dissertations Social Sciences and Humanities Systematic Analysis
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 3 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .