Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

5. Sınıf Türkçe Öğretim Programının Dezavantajlı Öğrenciler Üzerindeki Etkililiğinin Değerlendirilmesi

Yıl 2024, , 193 - 205, 30.10.2024
https://doi.org/10.32960/uead.1521300

Öz

Göçmen çocukların yeni okul ortamlarına uyum sağlamalarında dil becerilerinin geliştirilmesi oldukça önemlidir. Türkçe dersleri, dil eğitimi konusunda destek sağlayan en önemli derslerdendir. Alan yazında, göçmen çocuklara dil becerilerini kazandırmaya yönelik birçok çalışmaya rastlanırken, Türkçe programlarının göçmen çocuklara uygulanabilirliğinin değerlendirildiği herhangi bir çalışmaya rastlanamamıştır. Bu nedenle bu çalışmada, "İlköğretim 5. sınıf Türkçe dersi öğretim programının dezavantajlı öğrenciler açısından eğitsel değeri nedir?" sorusuna cevap aranmıştır. Araştırma, Eisner (1985)’in Eğitsel Eleştiri modeli kullanılarak gerçekleştirilen bir program değerlendirme çalışmasıdır ve durum çalışması ile desenlenmiştir. Elde edilen veriler betimleme, yorumlama, değerlendirme ve temalaştırma başlıklarıyla sunulmuştur. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında, öğrencilerin Türkçeyi konuşma ve anlama konusundaki zorluklarının, kazanımların kavranmasını ve öğrencilere kazandırılmasını güçleştirdiği görülmüştür. Öğretmenler, bu kazanımların göçmen öğrencilerin seviyesinin üzerinde olduğunu belirtmiştir. Dil yetersizliği nedeniyle öğretmenlerin bu kazanımlara daha fazla zaman ayırması gerekmiş; ancak kazanımlar için ayrılan sürenin yetersiz kaldığı ifade edilmiştir. Göçmen öğrencilerin konuları daha iyi kavrayabilmesi için daha fazla etkinlik yapılmasına ihtiyaç duyulduğu, bu nedenle öğretmenlerin ek etkinlik örneklerine gereksinim duyduğu vurgulanmıştır. Sonuç olarak, kazanımlara ayrılan sürenin artırılması, öğretmenlere hizmet içi eğitim ve materyal desteği sağlanması gibi önlemlerin, programın göçmen öğrenciler açısından eğitsel değerini artırabileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akarpınar, M. (2022). Göç ve eğitim özelinde Türkiye’de geçici koruma statüsü altında çocuk olmak. [Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Aslan, M., & Altunova, N. (2019). Birinci sınıf Türkçe (İlk Okuma Yazma) öğretim programının değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (32), 31-75. https://doi.org/10.14520/adyusbd.490598 Aydeni̇z, S., & Sarıkaya, B. (2021). Göçmen çocukların eğitiminde yaşanan sorunlar ve çözüm önerilerine ilişkin öğretmen görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 50(1), 385-404. https://doi.org/10.37669/milliegitim.959700
  • Aykut, S. (2020). Suriyeli göçmen çocukların dil becerilerinin ve okul ile olan ilişkilerinin eğitim sistemine adaptasyonları üzerindeki etkisi ve okul sosyal hizmetinin önemi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 13(72). doi: 10.17719/jisr.10949
  • Babuç, Z., & Çolak, C. (2022). Suriyeli öğrencilerin Türk eğitim sistemine entegrasyonuna ilişkin ortaokul öğretmenlerinin deneyimleri: Osmaniye ili örneği. International Journal of Human Mobility, 2(2), 166-199.
  • Baldık, Y. (2018). Ana dili Türkçe olmayan göçmen toplulukların eğitim sistemine katılımında Türkçe öğretiminin önemi. [Yüksek Lisans Tezi]. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
  • Boylu, E., & Işık, P. (2019). Suriyeli mülteci çocuklara yabancı dil olarak Türkçe öğretenlerin yaşadıkları durumlara ilişkin görüşleri. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(2), 895-936.
  • Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. Merrill Prentice Hall.
  • Çarkıt, C. (2018). Ortaokul Türkçe derslerinde dinleme becerisinin değerlendirilme sürecine yönelik öğretmen görüşleri. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(27), 2782–2793. https://doi.org/10.26450/jshsr.691
  • Doğan, A., & Avcıoğlu, A. (2022). Kapsayıcı eğitimin yadsınamaz gerçeği: Göçmen çocukların eğitim sorunlarının incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 987 - 1015). doi: 10.33711/yyuefd.1083492.
  • Dündar, H., & Karaca, E. T. (2011). İlköğretim okullarında serbest etkinlikler dersinin değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 105-122.
  • Eisner, E.W. (1985). The educational imagination: On the design and evaluation of school programs. Macmillan Publishing.
  • Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi temel eğitim politikaları. Turkuvaz Matbaacılık.
  • Ereş, F. (2015). Türkiye’de göçmen eğitimi sorunsali ve göçmen eğitiminde farkliliğin yönetimi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 17-30.
  • Gök, A. G. B., & Erdoğan, A. G. T. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının yeni Türkçe öğretim programındaki ölçme ve değerlendirme yöntemlerini kullanma düzeyleri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 233-246. GSB, (2012). Dezavantajlı gençler ve sosyal dışlanma, gençlik şurası ön değerlendirme raporu. Gençlik Spor Bakanlığı Raporu. (s.65).
  • Gülmez, S. C., & Öztürk, A. (2018). Göç yaşantısı çerçevesinde çocukta psiko-sosyal uyum süreci üzerine bir inceleme. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 449-481. https://doi.org/10.21560/spcd.vi.466705
  • İşigüzel, B., & Baldık, Y. (2019). Göçmen toplulukların eğitim sistemine katılımı sürecinde uygulanan eğitim ve dil politikalarının incelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 487-503.
  • Karaman, H. B., & Bulut, S. (2018). Göçmen çocuk ve ergenlerin eğitim engelleri, psikolojik sorunları ve çözüm önerileri üzerine bir araştırma. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 393-412. https://doi.org/10.21560/spcd.vi.446297
  • MEB, (2019). Milli eğitim bakanlığı Türkçe dersi öğretim programı. http://mufredat.meb.gov.tr
  • Öztürk, Z. (2021). Tasarım beceri atölyelerinin göçmen çocukların dil gelişimindeki etkisi ve önemi: Almanya örnekleri. Millî Eğitim Dergisi, 50(1), 1187-1212.
  • Patton, Q. M. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Sage Publications.
  • Poyraz, D. (2022). Göçmen öğrencilerin eğitim sürecinde yaşanan sorunlara ilişkin veli görüşleri. [Tezsiz Yüksek Lisans Projesi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Rossi, A. (2008). The impact of migration on children in developing countries, Youth Migration Conference, 24-26 April, Bellagio.
  • Sur, E., & Çalışkan, G. (2021). Suriyeli göçmenlerin yabancı dil olarak Türkçe öğreniminde karşılaştıkları sorunlar. Milli Eğitim Dergisi, 50(1), 27-49. https://doi.org/10.37669/milliegitim.958914
  • Unicef (2018). Türkiye yıllık raporu. http://unicef.org.tr/sayfa. aspx?id=33&mnid=65&d=1&dil=tr
  • Uzun, M, E., & Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
  • Yaman, H. (2009). İlköğretim Türkçe dersi programının kalabalık sınıflarda uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(1), (s. 329–359).
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğit, T. (2015). Uygulamalar ve sorunlar bağlamında Türkiye'de sığınmacı çocukların eğitimi (Kırşehir ve Nevşehir örneği). [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ahi Evran Üniversitesi.

Evaluation of the Effectiveness of the 5th Grade Turkish Language Curriculum on Disadvantaged Students

Yıl 2024, , 193 - 205, 30.10.2024
https://doi.org/10.32960/uead.1521300

Öz

The development of language skills is crucial for the adaptation of immigrant children to new school environments. Turkish language courses are among the most essential in supporting language education. Although there is a significant body of literature aimed at equipping immigrant children with language skills, no studies have been found evaluating the applicability of Turkish language programs to immigrant children. Consequently, this study seeks to answer the question, "What is the educational value of the 5th-grade Turkish language curriculum for disadvantaged students?" This research employs Eisner (1985)’s Educational Criticism model in a program evaluation study designed as a case study. The collected data are presented under the themes of description, interpretation, evaluation, and thematization. The results indicate that the difficulties students face in speaking and understanding Turkish impede their ability to comprehend and achieve the learning outcomes. Teachers have reported that these outcomes are above the proficiency level of immigrant students. Furthermore, it is highlighted that due to linguistic deficiencies, teachers must allocate more time to these outcomes, leading to an insufficiency of the prescribed instructional time. It is also noted that immigrant students require more activities to grasp the subjects, and therefore, teachers need additional examples of such activities. In conclusion, measures such as increasing the time allocated for learning outcomes, providing in-service training, and offering material support to teachers could potentially enhance the educational value of the program for immigrant students.

Kaynakça

  • Akarpınar, M. (2022). Göç ve eğitim özelinde Türkiye’de geçici koruma statüsü altında çocuk olmak. [Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Aslan, M., & Altunova, N. (2019). Birinci sınıf Türkçe (İlk Okuma Yazma) öğretim programının değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (32), 31-75. https://doi.org/10.14520/adyusbd.490598 Aydeni̇z, S., & Sarıkaya, B. (2021). Göçmen çocukların eğitiminde yaşanan sorunlar ve çözüm önerilerine ilişkin öğretmen görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 50(1), 385-404. https://doi.org/10.37669/milliegitim.959700
  • Aykut, S. (2020). Suriyeli göçmen çocukların dil becerilerinin ve okul ile olan ilişkilerinin eğitim sistemine adaptasyonları üzerindeki etkisi ve okul sosyal hizmetinin önemi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 13(72). doi: 10.17719/jisr.10949
  • Babuç, Z., & Çolak, C. (2022). Suriyeli öğrencilerin Türk eğitim sistemine entegrasyonuna ilişkin ortaokul öğretmenlerinin deneyimleri: Osmaniye ili örneği. International Journal of Human Mobility, 2(2), 166-199.
  • Baldık, Y. (2018). Ana dili Türkçe olmayan göçmen toplulukların eğitim sistemine katılımında Türkçe öğretiminin önemi. [Yüksek Lisans Tezi]. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
  • Boylu, E., & Işık, P. (2019). Suriyeli mülteci çocuklara yabancı dil olarak Türkçe öğretenlerin yaşadıkları durumlara ilişkin görüşleri. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(2), 895-936.
  • Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. Merrill Prentice Hall.
  • Çarkıt, C. (2018). Ortaokul Türkçe derslerinde dinleme becerisinin değerlendirilme sürecine yönelik öğretmen görüşleri. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(27), 2782–2793. https://doi.org/10.26450/jshsr.691
  • Doğan, A., & Avcıoğlu, A. (2022). Kapsayıcı eğitimin yadsınamaz gerçeği: Göçmen çocukların eğitim sorunlarının incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 987 - 1015). doi: 10.33711/yyuefd.1083492.
  • Dündar, H., & Karaca, E. T. (2011). İlköğretim okullarında serbest etkinlikler dersinin değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 105-122.
  • Eisner, E.W. (1985). The educational imagination: On the design and evaluation of school programs. Macmillan Publishing.
  • Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi temel eğitim politikaları. Turkuvaz Matbaacılık.
  • Ereş, F. (2015). Türkiye’de göçmen eğitimi sorunsali ve göçmen eğitiminde farkliliğin yönetimi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 17-30.
  • Gök, A. G. B., & Erdoğan, A. G. T. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının yeni Türkçe öğretim programındaki ölçme ve değerlendirme yöntemlerini kullanma düzeyleri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 233-246. GSB, (2012). Dezavantajlı gençler ve sosyal dışlanma, gençlik şurası ön değerlendirme raporu. Gençlik Spor Bakanlığı Raporu. (s.65).
  • Gülmez, S. C., & Öztürk, A. (2018). Göç yaşantısı çerçevesinde çocukta psiko-sosyal uyum süreci üzerine bir inceleme. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 449-481. https://doi.org/10.21560/spcd.vi.466705
  • İşigüzel, B., & Baldık, Y. (2019). Göçmen toplulukların eğitim sistemine katılımı sürecinde uygulanan eğitim ve dil politikalarının incelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 487-503.
  • Karaman, H. B., & Bulut, S. (2018). Göçmen çocuk ve ergenlerin eğitim engelleri, psikolojik sorunları ve çözüm önerileri üzerine bir araştırma. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 393-412. https://doi.org/10.21560/spcd.vi.446297
  • MEB, (2019). Milli eğitim bakanlığı Türkçe dersi öğretim programı. http://mufredat.meb.gov.tr
  • Öztürk, Z. (2021). Tasarım beceri atölyelerinin göçmen çocukların dil gelişimindeki etkisi ve önemi: Almanya örnekleri. Millî Eğitim Dergisi, 50(1), 1187-1212.
  • Patton, Q. M. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Sage Publications.
  • Poyraz, D. (2022). Göçmen öğrencilerin eğitim sürecinde yaşanan sorunlara ilişkin veli görüşleri. [Tezsiz Yüksek Lisans Projesi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Rossi, A. (2008). The impact of migration on children in developing countries, Youth Migration Conference, 24-26 April, Bellagio.
  • Sur, E., & Çalışkan, G. (2021). Suriyeli göçmenlerin yabancı dil olarak Türkçe öğreniminde karşılaştıkları sorunlar. Milli Eğitim Dergisi, 50(1), 27-49. https://doi.org/10.37669/milliegitim.958914
  • Unicef (2018). Türkiye yıllık raporu. http://unicef.org.tr/sayfa. aspx?id=33&mnid=65&d=1&dil=tr
  • Uzun, M, E., & Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
  • Yaman, H. (2009). İlköğretim Türkçe dersi programının kalabalık sınıflarda uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(1), (s. 329–359).
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğit, T. (2015). Uygulamalar ve sorunlar bağlamında Türkiye'de sığınmacı çocukların eğitimi (Kırşehir ve Nevşehir örneği). [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ahi Evran Üniversitesi.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitimde Program Değerlendirme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Yirçi 0000-0002-5130-5416

Güngör Yumuşak 0000-0001-5623-463X

Erken Görünüm Tarihi 30 Ekim 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 24 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 29 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Yirçi, M., & Yumuşak, G. (2024). 5. Sınıf Türkçe Öğretim Programının Dezavantajlı Öğrenciler Üzerindeki Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 8(2), 193-205. https://doi.org/10.32960/uead.1521300