Güncel Yönetmelik Perspektifinde Öğretmen Yer Değiştirme Esaslarının Değerlendirilmesi: “Hizmet Puanı” Kriteri Örneği
Yıl 2022,
Cilt: 6 Sayı: 1, 68 - 83, 28.04.2022
Davut Atmaca
,
Hüseyin Toygur
,
Hayri Çamurcu
Öz
Öğretmen yer değiştirme esas ve ölçütleri son yıllarda her zamankinden daha fazla konuşulur hale gelmiştir. Çünkü öğretmenlerin istediği okul ve bölgede çalışması mesleki doyum ile kurumsal amaçların gerçekleşmesi bakımından büyük bir öneme sahiptir. Bu çalışma öğretmen yer değiştirmelerine temel teşkil eden 17.04.2015 tarihli “Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği”ndeki “hizmet puanı” kriterinin dayandığı ilkeleri incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Ayrıca 19 Haziran 2020 tarihli yönetmelik değişiklikleri incelenmiştir. Bunlara ek olarak Danıştay 2. Dairesi’nin hizmet puanları ile ilgili 19.11.2020 tarihli yargı kararı incelenerek doküman analizi kapsamında değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenlerin görev yaptıkları şehirler üç hizmet bölgesine ayrılmaktadır. Ankara, İzmir, Balıkesir, Çanakkale ve Tekirdağ gibi bazı iller birinci hizmet bölgesinde bulunmaktadır. İstanbul ili, ikinci hizmet bölgesinde bulunan iller arasında oldukça dikkat çekmektedir. TÜBİTAK ve TÜBA projeleri ile Bilim Olimpiyatlarında öğrencilerine derece yaptıran koordinatör öğretmenler değişen oranlarda hizmet puanı almaktadır. Buna göre üçüncü hizmet bölgesinde görev yapmaya devam eden öğretmenlere verilecek artırımlı hizmet puanlarının miktarı oransal olarak daha da arttırılabilir. Lisansüstü eğitim karşılığında alınan hizmet puanlarının oranı yapılacak yeni bir düzenleme ile makul bir seviyeye getirilebilir.
Kaynakça
- Açıkalın, A. (1981). Öğretmenlerin atama ve yer değiştirme yönetmelikleri. Eğitim ve Bilim, 5(29), 29-36.
- Başaran, İ. E. (1996). Türkiye eğitim sistemi. Ankara: Yargı Matbaası.
- Bowen, Glenn (2009). Document analysis as a qualitative research method, Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Danıştay (2020). T.C. D a n ı ş t a y İkinci Daire Esas No: 2020/1469 1/8. https://www.memurlar.net/common/news/documents/954462/danistay_hizmet_puani_karar_metni.pdf Erişim:06.12.2021
- Dehaghi, M. R. (2012). Happiness as an effective factor in organizational commitment of managers. African Journal of Business Management, 6(33), 9460-9468. doi: 10.5897/ajbm11.2890
- Dutt, A., Radcliff, B., Sheldon, KM & Lyubomirsky, S. (2013). In “Happiness, economics, and politics. Ed. AK Dutt and B. Radcliff "Change your actions, not your circumstances: an experimental test of the sustainable happiness model." Cheltenham: Edward Elgar Publishing. https://econpapers.repec.org/bookchap/elgeebook/13280.htm Erişim: 10.12.2020
- Henry, J. (2015). Positive psychology in practice: Promoting human flourishing in work, health, education, and everyday life. https://www.wiley.com/en-gb/Positive+Psychology+in+Practice Erişim: 15.12.2020
- MEB. (2015). Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği. TC. Resmi Gazete, 29329, 17 Nisan 2015. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/04/20150417-4.htm Erişim: 27.01.2021
- MEB. (2020). Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği. TC. Resmi Gazete, 31160, 19 Haziran 2020. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2020/06/20200619-8.htm Erişim: 22.09.2020
- Lyubomirsky, S. (2012). The Oxford Handbook of Stress, Health and Coping. Ed. S. Folkman and PE Nathan. Oxford: Oxford University Press. https://books.google.com.tr/books Erişim: 20.12.2021
- Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Memişoğlu, S. P., Çelik Yılmaz, D., İsmetoğlu, M. & Erbaş, H. (2015). Öğretmenlerin zorunlu yer değiştirmesi uygulamasına yönelik lise öğretmenlerinin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 10(11), 1121-1144. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8479
- Mete, Y. A. (2009). Fırsat eşitliği temelinde öğretmen atama politikaları.-Nesnel çözümleme/öznel tanıklıklar. Doktora Tezi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kocaeli. https://dspace.kocaeli.edu.tr:8080/xmlui/handle/11493/437 Erişim: 20.12.2021
- Öğretmen Strateji Belgesi: 2017 - 2023 (2017). https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/26174415_Strateji_Belgesi_RG-Ylan- _26.07.2017 Erişim: 05.12.2021
- Şahin, İ., Beycioğlu, K., Sincar, M., & Çıkrıkçı, F. (2016). Öğretmen rotasyon (Zorunlu yer değiştirme) ölçeği’nin geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 22(2), 267-287.
- Şahin, Ö. Ü. A., Alaaddin, A., Doğan, M., & Kaymakamlığı, G. (2020). Öğretmenlerin yer değiştirme istekleri: nedenler ve tercihler, 12. Uluslararası Eğitim Camiası Sempozyumu Tam Metinleri, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat, s. 522-532.
- Tekingündüz, K. (2017). Ortaokullarda çalışan öğretmenlerin yer değiştirme nedenleri ve yer değiştirmede yöneticilerin rolüne ilişkin öğretmen görüşleri (istanbul ili fatih ilçesi örneği). İstanbul Kültür Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. https://acikerisim.iku.edu.tr/handle/11413/4623 Erişim: 20.12.2021
- Uygun, s. (2012). Basında öğretmen sorunları. Milli Eğitim Dergisi, 42(194), 72-91.
- Yıldırım, A. & Şimşek, A. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yüksel, E. S. S., & Denktaş, F. Öğretmen strateji belgesi hedeflerinin öğretmen ve yönetici görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Asya Studies, 5(15), 171-180. https://doi.org/10.31455/asya.904210