To point out the importance and the linguistic qualities of
Turkish, which is one of the most prevalent languages in the world, it is
essential to know the stages about its historical development. Therefore, it is
vital to examine the historical development of Turkish, and the way it used to
be taught in different generations. Therefore in this study aims to identify
the scientific works about the historical development of the teaching of Turkish
language and to create a bibliography. In this study adopts a qualitative
approach and uses document analysis as a data analysis method. The scientific
works which had been classified as the data sources were categorized and
investigated separately. This study focuses on the academic works which discuss
the historical development of the teaching of Turkish language. Following the
research process, electronic journals, proceedings books, electronic databases
and archives of universities such as ULAKBIM, Google Scholar, National Thesis
Center, Çukurova Turcology System were scanned. As a result of the research,
136 different scientific studies have been found, 112 of which is about the
history of the teaching of Turkish language, and the remaining 24 is about the
teaching of Turkish as a foreign language. 55 of these studies are articles, 28
of them are books or chapters of books, 39 of them are theses, and 14 of them
are proceedings. In addition, it was found that the first study which examines
the historical development of the teaching of Turkish language was published in
1970; this issue wasn’t addressed adequately until 1990. Furthermore, it was
observed that there has been an increase in the number of studies carried out
with regard to the historical development of teaching Turkish as a foreign
language after 2010.
Dünyanın
en çok konuşulan dillerinden olan Türkçenin önemini ve dil bilimsel anlamdaki
niteliklerini ortaya koymak için tarihsel gelişimine dair sürecin bilinmesi
zorunludur. Bu nedenle, Türkçenin tarihsel gelişimi ve nesilden nesile
öğretildiği incelenmelidir. Bu gerekçelerle araştırmada, Türkçe öğretiminin
tarihsel gelişimine dair bilimsel çalışmaların tespit edilmesi ve bir kaynakça
denemesinin oluşturulması amaçlanmıştır. Bu amaç
doğrultusunda araştırmada, nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiş, veri analizinde
doküman analizine başvurulmuştur. Veri kaynağı olarak belirlenen bilimsel
çalışmalar tek tek incelenmiş ve kategorilere ayrılmıştır. Araştırmanın
örneklemini, Türkçe öğretiminin tarihsel gelişimini konu edinen bilimsel
çalışmalar oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda, ULAKBİM, Google Akademik,
Ulusal Tez Merkezi, Çukurova Türkoloji Sistemi gibi veritabanı ve arşivler,
elektronik dergiler, bildiri kitapları, üniversitelerin elektronik veri
tabanları taranmış ve ana dili olarak Türkçe öğretiminin tarihine yönelik 122,
yabancılara Türkçe öğretiminin tarihine yönelik ise 24 toplamda ise 136 farklı
bilimsel araştırma belirlenmiştir. Bu çalışmalardan 55’inin makale, 28’inin
kitap/kitap bölümü, 39’unun tez ve 14’ünün bildiri türünde olduğu tespit
edilmiştir. Bunlarla birlikte, Türkçe öğretiminin tarihsel gelişimi ile ilgili
ilk çalışmanın 1970 yılında yayınlanan bir makale olduğu, 1990 yılına kadar bu
konunun çok incelenmediği, 2010 yılından sonra konuyla ilgili araştırmaların
daha önceki dönemlere göre artış gösterdiği ve yabancılara Türkçe öğretiminin
tarihsel gelişiminin son dönemlerde daha fazla çalışıldığı görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 24 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 3 |