Bireylerin sürekli olarak gözetlenmesi
yoluyla pazarlamacılar lehine yaratılan güç ve iktidar alanı, literatürdeki
gözetleme kavramına da yeni bir bakış açısıyla yaklaşılmasını gerektirmektedir.
Sürekli, yayılmacı ve sınırsız gözetleme, literatürde Bauman ve Lyon (2013)
tarafından geliştirilen “akışkan gözetim” kavramıyla karşılığını bulmuştur.
İnternet kullanıcıları, internetin ve dolayısıyla gözetlemenin kendilerine
sunduğu imkânların yanı sıra gözetlemenin tehdit edici doğasına yönelik
farkındalık ve yaklaşım geliştirip davranışlarını düzenleyerek, gözetlemeye
ilişkin tehditlere meydan okuyabilmektedir. İnternet kullanıcılarının söz
konusu gözetlemeye yönelik farkındalıkları ve çevrimiçi gözetlenmeye karşı
duygusal, bilişsel ve davranışsal düzeydeki tutumların ne şekilde oluştuğunun
anlaşılmasına yönelik tasarlanan bu çalışmada, internet kullanıcılarının
gözetlenmeye yönelik orta seviyede farkındalığa sahip olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Kullanıcıların gözetlemeye ilişkin orta seviyede farkındalığa
sahip olmalarına, duydukları rahatsızlığa ve bilişsel ve duygusal olarak
olumsuz tutumlarına rağmen davranışsal tutum bileşenlerinin daha kısıtlı ortaya
koydukları görülmüştür. Arkadaş gözetlemesi ve firma gözetlemesi kavramlarının
ayrı ele alındığı ve kullanıcılar tarafından da farklı değerlendirildiği
çalışmada, eğitim, yaş gibi demografik değişkenlerin de farkındalık ve tutumlara
yönelik anlamlı farklılıklara işaret ettiği bulunmuştur.
Bölüm | MAKALELER |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 16. Ulusal İşletmecilik Kongresi |
______________________________________________________
Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213 61080 TRABZON
e-mail : uiiidergisi@gmail.com