Conjoint
Analysis is a efficient analysis and is used esspecially in marketing. It was
used to predict the utility and price level at product or service development
or for innovative purposes. It has the disadvantage of strict profile usage and
orthogonal profile determination for the efficient coefficient estimation. The
increasing attribute level amount involves further problems in the research.
The aim of this study is to show that the coefficient of correlation and the
product factor significance obtained by the Conjoint Analysis can be obtained
by the Generalized Estimation Equations. In this analysis the data from a study
conducted by M.Baran(2007) is used. In his study, Baran revealed the importance
factor of consumer in tea preferences. The Generalized Estimation Equations
have been developed as an expanded version of linear models to obtain efficient
and unbiased estimates with longitudional, panel or clustered data. In this
study the model coefficients and utility values have been estimated
comparatively by both of the methods.
Conjoint Analysis General Mixed Models Generalized Estimation Equations Consumer Choice
Bitişme
(Conjoint) analizi işletme bilimlerinde özellikle pazarlama dalında kullanılan tutarlılığı
yüksek bir yöntemdir. Bu analiz ürün çeşitlendirme ve yeni ürün geliştirmede
fayda fiyat dengesini tahmin etmek için sıklıkla kullanılmaktadır. Yöntemin
dezavantajı önceden belirlenmiş profillere yani ortogonal tasarıma
dayanmasıdır. Kategori sayısının artması sorun yaratmaktadır. Bu çalışmanın
amacı, Bitişme Analizi ile elde edilen bitişme katsayıları ve ürün faktör
önemlerinin Genelleştirilmiş Tahmin Denklemleri ile elde edilebileceğini ortaya
koymaktır. Bu nedenle M. Baran (2007) tarafından yürütülen bir araştırmaya ait
Bitişme Analizi verileri kullanılmıştır. Baran, bu çalışmasında tüketicilerin
belirli bir markadaki çay türlerini tercih etmedeki faktörlerin önem
değerlerini ortaya koymuştur. Genelleştirilmiş Tahmin Denklemleri, doğrusal
modellerin genişletilmiş bir versiyonu olarak boylamsal, kümelenmiş ve panel
verilerde daha etkin ve yansız tahminler elde etmek için geliştirilmiştir. Bu
çalışmada tahmin katsayıları ve fayda değerleri her iki yöntemle tahmin edilmiş
ve Bitişme Analizi ile bulunan fayda değerlerinin Genelleştirilmiş Tahmin
Denklemleri ile de elde edilebileceği ortaya konmuştur.
Bitişme Analizi Genel Doğrusal Karma Modeller Genelleştirilmiş Tahmin Denklemleri
Bölüm | MAKALELER |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 18. EYİ Özel Sayısı |
______________________________________________________
Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213 61080 TRABZON
e-mail : uiiidergisi@gmail.com