Uzun yıllardır inşaat sektöründe yapı malzemesi olarak kullanılan beton basınç dayanımı yüksek, çekme dayanımı düşük ve gevrek bir malzeme olduğu için özellikle çekme bölgelerinde sünek bir malzeme olan çelik donatı ile desteklenmektedir. Bu sebeple beton ile donatı arasındaki kenetlenmeyi sağlayan ara yüzey kayma gerilmesi olan aderans, betonarmenin varoluş nedenidir. Aderans ancak uygun donatı yerleşimi ve beton örtüsü ile elde edilebilmektedir. Bu sebeple uygulamada oluşabilecek hatalar aderansı doğrudan etkilemektedir. Bu çalışmada, uygulama esnasında donatı yerleşimi ve beton örtüsü kalınlığında yapılacak hataların ne gibi sonuçları olabileceğini araştırmak amacıyla 1/2 ölçekli, kesiti 15x30 cm olan ve uzunluğu 205 cm olan 4 farklı grupta 8 adet betonarme kiriş üretilerek, kiriş açıklığındaki çekme bölgesi donatısının yerleşiminin ve beton örtüsünden kaynaklı aderansın kiriş performansına etkisinin deneysel olarak belirlenmesi amaçlanmıştır. Yapılan üç noktalı eğilme deneyi sonucunda, beton örtüsünün ve donatı yerleşiminin standartlara uygun yapılması durumunda artan aderansa bağlı olarak; maksimum taşıma kapasitesi düşerken, betonarme kirişlerde öncül çatlakların daha yüksek yüklemeler altında meydana geldiği, geniş çatlaklar yerine daha fazla sayıda kılcal çatlakların oluştuğu ve kirişlerin daha rijit davrandığı görülmüştür. Aderansın sağlanamadığı durumlarda nervürlü donatıların düz donatı davranışına benzer şekilde davranıp, sıyrılarak geniş çatlaklar oluşturduğu görülmüştür.
Bu makalenin yazarları çalışmalarında kullandıkları materyal ve yöntemlerin etik kurul izni ve/veya yasal- özel bir izin gerektirmediğini beyan ederler.
Kırıkkale Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi
2023/140
Bu çalışma Kırıkkale Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi tarafından desteklenmiştir. Proje numarası 2023/140.
Concrete, which has been used as a building material in the construction industry for many years, is a brittle material with high compressive strength and low tensile strength, and is supported by steel reinforcement, which is a ductile material, especially in tensile zones. For this reason, adherence, which is the interface shear stress that provides the interlock between concrete and reinforcement, is the reason for the existence of reinforced concrete. Adherence can only be achieved with appropriate reinforcement placement and concrete cover. For this reason, errors that may occur in the application directly affect adherence. In this study, in order to investigate the consequences of errors in reinforcement placement and concrete cover thickness during application, 8 reinforced concrete beams in 4 different groups of 1/2 scale, with a cross section of 15x30 cm and a length of 205 cm were produced and it was aimed to experimentally determine the effect of the placement of the tensile zone reinforcement in the beam span and the adherence caused by the concrete cover on the beam performance. As a result of the three-point bending test, it was observed that if the concrete cover and reinforcement placement are made in accordance with the standards, the maximum bearing capacity decreases due to the increased adherence, while the leading cracks in reinforced concrete beams occur under higher loads, more number of capillary cracks are formed instead of large cracks and the beams behave more rigid. In cases where adherence is not achieved, ribbed reinforcement behaves similar to the behaviour of plain reinforcement and forms wide cracks by stripping.
2023/140
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Reinforced Concrete Buildings |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 2023/140 |
Early Pub Date | March 3, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | May 27, 2024 |
Acceptance Date | July 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 17 Issue: 1 |
All Rights Reserved. Kırıkkale University, Faculty of Engineering and Natural Science.