Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Halk Oyuncuların Halk Oyununa Yönelme Sebeplerinin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 1, 113 - 123, 27.03.2023

Öz

Çanakkale ilinde gerçekleştirilen bu araştırmanın evren ve örneklemini, Çanakkale ilinde yer alan halk oyunları kulüplerinde faal olarak halk oyunları oynayan toplam 146 halk oyuncudan oluşmaktadır. Araştırma kapsamında yeterli örneklem grubuna ulaşılmasında basit tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Şiraz (2008)’in “Türk halk oyunlarıyla ilgilenen bireylerin halk oyunlarına yöneliş sebepleri” adlı tez çalışmasından alınmıştır. 27 adet sorudan oluşan anket, Gill, Gross ve Huddleston (1983) tarafından geliştirilen katılım motivasyonu ölçeğinden yararlanılarak oluşturulmuştur. İlgili verilerin analizinde SPSS 26.0 paket programından analiz edilerek Ki-kare testi yararlanılmıştır.
Halk oyuncuların halk oyunlarına yönelme sebeplerinin incelendiğinde bu araştırmada sonuç olarak; kadın halk oyuncuları, halk oyunlarına daha çok ekip çalışmasını sevdiklerini için yöneldikleri, erkek halk oyuncuların daha çok rekabet etmeyi sevdikleri için halk oyunlarına yöneldikleri, yaşın arttıkça halk oyunlarına yönelme nedenlerinin farklılaşabileceği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aydın, A. (2015). 7-11 Yaş Grubu Çocuklarda Halk Oyunları Eğitiminin Depresyon Düzeylerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Aydın, E. C. (2017). Halk Oyunları Temsilinde Kültürel Mekân İşlevi. ZfWT Dergisi, 9(2), 287-29.
  • Baykurt, Ş. (Ed.). (1996). Türkiye'de ı̇lk halk oyunları semineri. Yapı kredi kültür sanat yayıncılık.
  • Dağı, F. (2020). Türkistan Kam/Şamanlarından Anadolu Halay Başlarına. Journal of Humanities and Tourism Research, 10(4), 1027-1045.
  • Ekmekcioğlu, İ. (2001). Türk Halk Oyunları. İstanbul: Esin Yayınevi.
  • Emir, Ö. (2022). Covid-19 Döneminde Halk Oyuncuların Gelecek Kaygısı ile Stresle Başa Çıkma Düzeylerinin Zihinsel Dayanıklılıkları Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Giresun Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Giresun.
  • Gerek, Z. (1997). Türk Halk Oyunlarının Tarihsel Gelişimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gezer, E. (2002). Halk Oyunları Eğiticileri ve Oyuncularının Halk Oyunlarına Yönelme Nedenlerinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Hacıcaferoğlu, S., Bozkuş, T. ve Kızılkaya, N. (2014). Türk halkoyunlarına katılan bireylerin halk oyunlarına başlama sebeplerinin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Beşerî ve Akademik Bilimler Dergisi, 3(7), 36-44.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kılıç, S. (2016). Ki-kare testi. Journal of Mood Disorders (JMOOD), 6(3), 180-182.
  • Kirdiş, E. (2010). Halk Oyunları Çalışmalarının Denge Performansına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Koçkar, M. (1998). Çağlar Boyunca İletişim Sanatı Olarak Dans ve Halk Dansları. Ankara: Bağırgan Yayınevi.
  • Koraltan, A. (2020). Halk Oyunlarının Karakteristik Yapısının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Bartın.
  • Ocak, Y. ve Tortop, Y. (2012). Kadınlarda Halk Oyunları Çalışmalarının Bazı Fiziksel Uygunluk Parametreleri Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 4(1), 47-54.
  • Ötken, N. (2002). Türk Halk Oyunlarında Kullanılan Temel Hareketlerin Tespiti ve Anatomik Analizi. Sanatta Yeterlilik Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özdoğru, M. ve Aydın, B. (2012). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Karara Katılma Durumları ve İstekleri ile Motivasyon Düzeyleri Arasındaki İlişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 357-367.
  • Perçin, K. (1994). Sosyolojik Açıdan Türk Halk Oyunlarının Tarihsel Gelişimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Saygılı, M. S. (2019). 8 Haftalık Halk Oyunları Çalışmalarının Üniversite Öğrencilerinin Öznel İyi Oluş Düzeyleri Üzerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Tekirdağ.
  • Şiraz, M. (2008). Türk Halk Oyunlarıyla İlgilenen Bireylerin Halk Oyunlarına Yöneliş Sebepleri (Konya İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Tapmaz, Ç. (2012). Halk Oyunları Çalışmalarının İlköğretim Beşinci Sınıf (10-11 Yaş Gurubu) Öğrencilerinin Sosyal Uyum Düzeylerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Balıkesir.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2005). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ünveren, A. (1997). Düzenli Halk Oyunları Çalışmalarının Üniversiteli Erkek Öğrencilerin Seçilen Fiziksel ve Fizyolojik Parametrelerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Elâzığ.
Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 1, 113 - 123, 27.03.2023

Öz

Kaynakça

  • Aydın, A. (2015). 7-11 Yaş Grubu Çocuklarda Halk Oyunları Eğitiminin Depresyon Düzeylerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Aydın, E. C. (2017). Halk Oyunları Temsilinde Kültürel Mekân İşlevi. ZfWT Dergisi, 9(2), 287-29.
  • Baykurt, Ş. (Ed.). (1996). Türkiye'de ı̇lk halk oyunları semineri. Yapı kredi kültür sanat yayıncılık.
  • Dağı, F. (2020). Türkistan Kam/Şamanlarından Anadolu Halay Başlarına. Journal of Humanities and Tourism Research, 10(4), 1027-1045.
  • Ekmekcioğlu, İ. (2001). Türk Halk Oyunları. İstanbul: Esin Yayınevi.
  • Emir, Ö. (2022). Covid-19 Döneminde Halk Oyuncuların Gelecek Kaygısı ile Stresle Başa Çıkma Düzeylerinin Zihinsel Dayanıklılıkları Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Giresun Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Giresun.
  • Gerek, Z. (1997). Türk Halk Oyunlarının Tarihsel Gelişimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gezer, E. (2002). Halk Oyunları Eğiticileri ve Oyuncularının Halk Oyunlarına Yönelme Nedenlerinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Hacıcaferoğlu, S., Bozkuş, T. ve Kızılkaya, N. (2014). Türk halkoyunlarına katılan bireylerin halk oyunlarına başlama sebeplerinin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Beşerî ve Akademik Bilimler Dergisi, 3(7), 36-44.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kılıç, S. (2016). Ki-kare testi. Journal of Mood Disorders (JMOOD), 6(3), 180-182.
  • Kirdiş, E. (2010). Halk Oyunları Çalışmalarının Denge Performansına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Koçkar, M. (1998). Çağlar Boyunca İletişim Sanatı Olarak Dans ve Halk Dansları. Ankara: Bağırgan Yayınevi.
  • Koraltan, A. (2020). Halk Oyunlarının Karakteristik Yapısının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Bartın.
  • Ocak, Y. ve Tortop, Y. (2012). Kadınlarda Halk Oyunları Çalışmalarının Bazı Fiziksel Uygunluk Parametreleri Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 4(1), 47-54.
  • Ötken, N. (2002). Türk Halk Oyunlarında Kullanılan Temel Hareketlerin Tespiti ve Anatomik Analizi. Sanatta Yeterlilik Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özdoğru, M. ve Aydın, B. (2012). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Karara Katılma Durumları ve İstekleri ile Motivasyon Düzeyleri Arasındaki İlişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 357-367.
  • Perçin, K. (1994). Sosyolojik Açıdan Türk Halk Oyunlarının Tarihsel Gelişimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Saygılı, M. S. (2019). 8 Haftalık Halk Oyunları Çalışmalarının Üniversite Öğrencilerinin Öznel İyi Oluş Düzeyleri Üzerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Tekirdağ.
  • Şiraz, M. (2008). Türk Halk Oyunlarıyla İlgilenen Bireylerin Halk Oyunlarına Yöneliş Sebepleri (Konya İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Tapmaz, Ç. (2012). Halk Oyunları Çalışmalarının İlköğretim Beşinci Sınıf (10-11 Yaş Gurubu) Öğrencilerinin Sosyal Uyum Düzeylerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Balıkesir.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2005). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ünveren, A. (1997). Düzenli Halk Oyunları Çalışmalarının Üniversiteli Erkek Öğrencilerin Seçilen Fiziksel ve Fizyolojik Parametrelerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Elâzığ.

Investigation of the Reasons of the Folk Actors Orienting to the Folk Dance

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 1, 113 - 123, 27.03.2023

Öz

The universe and sample of this research, which was carried out in Çanakkale, consists of a total of 146 folk dancers who actively play folk dances in folk dance clubs in Çanakkale. Simple random sampling method was used to reach the sufficient sample group within the scope of the research. As a data collection tool in the research, it was taken from Şiraz (2008)'s thesis study titled "The reasons for individuals interested in Turkish folk dances to turn to folk dances". The questionnaire, which consists of 27 questions, was created by using the participation motivation scale developed by Gill, Gross and Huddleston (1983). In the analysis of the relevant data, the chi-square test was used by analyzing the SPSS 26.0 package program.
As a result of this research, when the reasons for the folk actors to turn to folk dances are examined; It has been determined that female folk dancers tend to folk dances because they like teamwork more, male folk performers tend to folk dances because they like to compete more, and as the age increases, the reasons for turning to folk dances may differ.

Kaynakça

  • Aydın, A. (2015). 7-11 Yaş Grubu Çocuklarda Halk Oyunları Eğitiminin Depresyon Düzeylerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Aydın, E. C. (2017). Halk Oyunları Temsilinde Kültürel Mekân İşlevi. ZfWT Dergisi, 9(2), 287-29.
  • Baykurt, Ş. (Ed.). (1996). Türkiye'de ı̇lk halk oyunları semineri. Yapı kredi kültür sanat yayıncılık.
  • Dağı, F. (2020). Türkistan Kam/Şamanlarından Anadolu Halay Başlarına. Journal of Humanities and Tourism Research, 10(4), 1027-1045.
  • Ekmekcioğlu, İ. (2001). Türk Halk Oyunları. İstanbul: Esin Yayınevi.
  • Emir, Ö. (2022). Covid-19 Döneminde Halk Oyuncuların Gelecek Kaygısı ile Stresle Başa Çıkma Düzeylerinin Zihinsel Dayanıklılıkları Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Giresun Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Giresun.
  • Gerek, Z. (1997). Türk Halk Oyunlarının Tarihsel Gelişimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gezer, E. (2002). Halk Oyunları Eğiticileri ve Oyuncularının Halk Oyunlarına Yönelme Nedenlerinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Hacıcaferoğlu, S., Bozkuş, T. ve Kızılkaya, N. (2014). Türk halkoyunlarına katılan bireylerin halk oyunlarına başlama sebeplerinin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Beşerî ve Akademik Bilimler Dergisi, 3(7), 36-44.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kılıç, S. (2016). Ki-kare testi. Journal of Mood Disorders (JMOOD), 6(3), 180-182.
  • Kirdiş, E. (2010). Halk Oyunları Çalışmalarının Denge Performansına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Koçkar, M. (1998). Çağlar Boyunca İletişim Sanatı Olarak Dans ve Halk Dansları. Ankara: Bağırgan Yayınevi.
  • Koraltan, A. (2020). Halk Oyunlarının Karakteristik Yapısının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Bartın.
  • Ocak, Y. ve Tortop, Y. (2012). Kadınlarda Halk Oyunları Çalışmalarının Bazı Fiziksel Uygunluk Parametreleri Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 4(1), 47-54.
  • Ötken, N. (2002). Türk Halk Oyunlarında Kullanılan Temel Hareketlerin Tespiti ve Anatomik Analizi. Sanatta Yeterlilik Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özdoğru, M. ve Aydın, B. (2012). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Karara Katılma Durumları ve İstekleri ile Motivasyon Düzeyleri Arasındaki İlişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 357-367.
  • Perçin, K. (1994). Sosyolojik Açıdan Türk Halk Oyunlarının Tarihsel Gelişimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Saygılı, M. S. (2019). 8 Haftalık Halk Oyunları Çalışmalarının Üniversite Öğrencilerinin Öznel İyi Oluş Düzeyleri Üzerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Tekirdağ.
  • Şiraz, M. (2008). Türk Halk Oyunlarıyla İlgilenen Bireylerin Halk Oyunlarına Yöneliş Sebepleri (Konya İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Tapmaz, Ç. (2012). Halk Oyunları Çalışmalarının İlköğretim Beşinci Sınıf (10-11 Yaş Gurubu) Öğrencilerinin Sosyal Uyum Düzeylerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Balıkesir.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2005). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ünveren, A. (1997). Düzenli Halk Oyunları Çalışmalarının Üniversiteli Erkek Öğrencilerin Seçilen Fiziksel ve Fizyolojik Parametrelerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Elâzığ.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ender Ali Uluç 0000-0002-5632-259X

Erken Görünüm Tarihi 27 Mart 2023
Yayımlanma Tarihi 27 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uluç, E. A. (2023). Halk Oyuncuların Halk Oyununa Yönelme Sebeplerinin İncelenmesi. Yalova Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 113-123.