Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INVESTIGATION OF THE ATTITUDES OF STUDENTS RECEIVING INSTRUMENTAL EDUCATION IN FINE ARTS HIGH SCHOOLS FROM THE PERSPECTIVE OF VARIOUS VARIABLES

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 352 - 372
https://doi.org/10.51576/ymd.1621470

Öz

The purpose of this study is to examine the attitudes of students attending fine arts high schools towards music instrument training courses in terms of various variables. Music occupies an important place in human life with its multidimensional aspects. In this context, music has sometimes served as a rehabilitative tool for individuals, and at other times, it has witnessed every moment of daily life. For this reason, music plays a central role in education, as it is crucial in shaping human life. In the research, a literature review was initially conducted to support the study. As a method, a descriptive survey model was used, and the effects of dependent variables on independent variables were analyzed through various statistical data. The research was applied directly to the sample group, and SPSS 21.0 software was used as a data analysis tool. For detecting significant differences among variables, a p-value of <0.05 was considered. Moreover, the arithmetic mean (x̄) was also taken into account in the interpretation of the data. Particularly, significant differences were observed in terms of gender and grade level through t-tests and variance analysis. The analysis of the data suggests that students have a generally positive attitude towards the music instrument training course, but certain areas for improvement were identified. In conclusion, it may be considered beneficial for school counseling services to periodically inform students about the importance of the course. Additionally, organizing career days in schools could help students understand how playing a musical instrument could positively impact their future job opportunities and career development.

Kaynakça

  • Bembenutty, H., Zimmerman, B. J. (2003). The Relation of Motivational Beliefs And Self-Regulatory Processes To Homework Completion And Academic Achievement. American Educational Research Association Toplantısında Sunulan Bildiri.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ertürk, S. (2013). Eğitimde" program" geliştirme. Ankara: Meteksan.
  • Genç, E., Batmaz, H. Ç., Cuşkuner, Z., Pala, R., Çınar, V., & Biçer , S. Y. (2013). Güzel Sanatlar ve Spor Lisesi, Spor Bölümü Öğrencilerinin Sayısal Derslere Karşı Tutumları (Elazığ Örneği). The Journal Of Academic Social Science Studies, 6(3), 1163-1177. http://dx.doi.org/10.29228/JASSS.77751
  • Gutek, G. (2001). Eğitime felsefi ve ideolojik yaklaşımlar. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • İmik, Ü., & Haşhaş, S. (2020). Müzik Nedir Hayatımızın Neresindedir. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 197. Doi: 10.22252/ijca.1473601
  • İnceoğlu, M. (2010). Tutum algı iletişim. İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınları.
  • Karakuş, M., & Çelenk, K. (2020). GSL Müzik bölümleri Müfredatındaki Türk ve Batı Müziği Derslerine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 26(Müzik Özel Sayısı), 327-337. DOI: 10.5152/ArtVis.2023.22071
  • Kılınçer, Ö., & Karkın, A. M. (2011). Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri Müzik Bölümlerine Piyano Dersine Yönelik Tutumlar Üzerine Bir Araştırma. Fine Arts, 357. http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2021.16.2.D0273
  • Küçükosmanoğlu, H. O., Babacan , E., Babacan, M. D., & Yüksel, G. (2016). Müzik Eğitiminde Bireysel Çalgı Çalışma Alışkanlıkları Ölçek Geliştirme Çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(İpekyolu), 2350-2367. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024..-1334705
  • Nakaş, H. (2007). Öğretmen ve Yöneticilerin İnternet Kullanımına Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensitüsü. İstanbul.
  • Nurlu, M., & Gülden, B. (2017). Kültür Aktarımı Çerçevesinde Ortaokul Öğrencilerinin Türk ve Yabancı Müziklere Bakışının İncelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 9-24.
  • Özmenteş, S., & Özmenteş, G. (2009). Çalgı Çalışmaya İlişkin Tutum, Bireysel Özellikler Ve Performans Düzeyi İlişkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi 17(1), 353-360. https://doi.org/10.24106/kefdergi.1628219
  • Tufan, E., & Güdek, B. (2008). Piyano Dersi Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 75-90. https://doi.org/10.17152/gefad.1283020
  • Turan Engin, D. (2019). Çalgı Tutum Ölçeği’nin (Ç.T.Ö) Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 30-42. https://doi.org/10.53444/deubefd.1397231
  • Saygı, C. (2010). Attitude scale development study in relation to music teaching course, Procedia Social and Behavioral Sciences, 2(2), 5451–5457. DOI 10.1016/j.sbspro.2010.03.889
  • Uçan, A. (1996). İnsan ve Müzik, İnsan ve Sanat Eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Yeşilgül Alay, A., & Batmaz, H. Ç. (2023). Milli Kimliğin Devamında Müziğin Etkisi (Türk Müziği Örnekleri). Uluslararası İletişim ve Sanat Dergisi, 37. http://dx.doi.org/10.29228/iletisimvesanat.74334

GÜZEL SANATLAR LİSELERİNDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN ÇALGI EĞİTİMİ DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 352 - 372
https://doi.org/10.51576/ymd.1621470

Öz

Bu araştırmada güzel sanatlar liselerinde öğrenim gören öğrencilerin çalgı eğitimi dersine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Müzik insan hayatında çok boyutlu yönleriyle önemli yer tutmaktadır. Bu anlamda müzik bazen insanlar için bir rehabilite aracı olmuş bazen de günlük hayatımızda yaşadığımız her ana şahit olmuştur. İşte bu nedenle insan hayatının şekillenmesinde önemli rol oynayan müzik eğitim anlamında da hayatın merkezinde yer edinmiştir. Araştırmada öncelikle literatür taraması yapılmış ve çalışma bu anlamda desteklenmiştir. Yöntem olarak ise, betimsel tarama modeli ile bağımlı değişkenlerin bağımsız değişkenler üzerindeki etkisi çeşitli istatistiksel verilerle analiz edilmiştir. Araştırma doğrudan örneklem üzerinde uygulanmış olup, veri ölçme aracı olarak da SPSS 21.0 analiz programı kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki anlamlı farklılığın tespiti için p<,05 değeri esas alınmıştır. Ayrıca verilerin yorumlanmasında aritmetik ortalama (x̄)’da dikkate alınmıştır. Özellikle cinsiyet ve sınıf değişkeni açısından t testi ve varyans analizine göre anlamlı farklılıkların olduğu görülmüştür. Verilerin analiz edilmesi sonucu öğrencilerin çalgı eğitimi dersine karşı daha çok olumlu bir tutum içinde olduğu ancak geliştirilebilir yönlerinde tespit edildiği söylenebilir. Sonuç olarak rehberlik servislerince öğrencilere zaman zaman ders bazında dersin önemi ile ilgili olarak bilgilendirmeler yapmaları, öğrenciler çalmış olduğu müzik aletinin gelecekte hem iş istihdamı hem de kariyer yapma noktasında kendilerine olumlu yönde dönüt sağlayacağını bilmeleri hususunda okulda kariyer günleri yapılması düşünülebilir.

Kaynakça

  • Bembenutty, H., Zimmerman, B. J. (2003). The Relation of Motivational Beliefs And Self-Regulatory Processes To Homework Completion And Academic Achievement. American Educational Research Association Toplantısında Sunulan Bildiri.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ertürk, S. (2013). Eğitimde" program" geliştirme. Ankara: Meteksan.
  • Genç, E., Batmaz, H. Ç., Cuşkuner, Z., Pala, R., Çınar, V., & Biçer , S. Y. (2013). Güzel Sanatlar ve Spor Lisesi, Spor Bölümü Öğrencilerinin Sayısal Derslere Karşı Tutumları (Elazığ Örneği). The Journal Of Academic Social Science Studies, 6(3), 1163-1177. http://dx.doi.org/10.29228/JASSS.77751
  • Gutek, G. (2001). Eğitime felsefi ve ideolojik yaklaşımlar. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • İmik, Ü., & Haşhaş, S. (2020). Müzik Nedir Hayatımızın Neresindedir. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 197. Doi: 10.22252/ijca.1473601
  • İnceoğlu, M. (2010). Tutum algı iletişim. İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınları.
  • Karakuş, M., & Çelenk, K. (2020). GSL Müzik bölümleri Müfredatındaki Türk ve Batı Müziği Derslerine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 26(Müzik Özel Sayısı), 327-337. DOI: 10.5152/ArtVis.2023.22071
  • Kılınçer, Ö., & Karkın, A. M. (2011). Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri Müzik Bölümlerine Piyano Dersine Yönelik Tutumlar Üzerine Bir Araştırma. Fine Arts, 357. http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2021.16.2.D0273
  • Küçükosmanoğlu, H. O., Babacan , E., Babacan, M. D., & Yüksel, G. (2016). Müzik Eğitiminde Bireysel Çalgı Çalışma Alışkanlıkları Ölçek Geliştirme Çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(İpekyolu), 2350-2367. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024..-1334705
  • Nakaş, H. (2007). Öğretmen ve Yöneticilerin İnternet Kullanımına Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensitüsü. İstanbul.
  • Nurlu, M., & Gülden, B. (2017). Kültür Aktarımı Çerçevesinde Ortaokul Öğrencilerinin Türk ve Yabancı Müziklere Bakışının İncelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 9-24.
  • Özmenteş, S., & Özmenteş, G. (2009). Çalgı Çalışmaya İlişkin Tutum, Bireysel Özellikler Ve Performans Düzeyi İlişkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi 17(1), 353-360. https://doi.org/10.24106/kefdergi.1628219
  • Tufan, E., & Güdek, B. (2008). Piyano Dersi Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 75-90. https://doi.org/10.17152/gefad.1283020
  • Turan Engin, D. (2019). Çalgı Tutum Ölçeği’nin (Ç.T.Ö) Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 30-42. https://doi.org/10.53444/deubefd.1397231
  • Saygı, C. (2010). Attitude scale development study in relation to music teaching course, Procedia Social and Behavioral Sciences, 2(2), 5451–5457. DOI 10.1016/j.sbspro.2010.03.889
  • Uçan, A. (1996). İnsan ve Müzik, İnsan ve Sanat Eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Yeşilgül Alay, A., & Batmaz, H. Ç. (2023). Milli Kimliğin Devamında Müziğin Etkisi (Türk Müziği Örnekleri). Uluslararası İletişim ve Sanat Dergisi, 37. http://dx.doi.org/10.29228/iletisimvesanat.74334
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nadir Kara 0000-0003-0142-756X

Aslı Yeşilgül Alay 0009-0004-4099-8482

Erken Görünüm Tarihi 25 Şubat 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 16 Ocak 2025
Kabul Tarihi 23 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kara, N., & Yeşilgül Alay, A. (2025). GÜZEL SANATLAR LİSELERİNDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN ÇALGI EĞİTİMİ DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Yegah Müzikoloji Dergisi, 8(1), 352-372. https://doi.org/10.51576/ymd.1621470