Bu
çalışmada formasyon eğitimi gören stajyer öğretmenlerin mesleki ve teknik
anadolu liselerinde staj yaptıkları süreç içerisinde okul müdürü, öğretmenler
ve öğrencilere yönelik genel algılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma
nitel araştırma yönteminde olgubilim deseniyle gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik
ve ölçüt örneklemeye göre belirlenmiştir. Araştırmaya 2015-2016 eğitim-öğretim
yılı bahar döneminde Eskişehir Osmangazi Üniversitesi’nde pedagojik formasyon
eğitimi gören 14 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmanın verileri nitel
araştırma tekniklerinden odak grup görüşme tekniği kullanılarak yarı
yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Elde edilen veriler betimsel
analiz tekniğiyle analiz edilmiş ve temalandırılmıştır. Çalışmadan elde edilen
bulgulara göre stajyer öğretmenler; okul müdürlerinin katı bir disiplin
anlayışına sahip olduklarını, öğrenci ve öğretmenlerle resmiyete dayalı fakat
yakın olduklarıyla enformel ilişki kurduklarını, görünürlükten uzak bir tutum
sergilediklerini ifade etmişlerdir. Bunun yanında stajyer öğretmenler, okulda
görev yapan öğretmenlerin mesleklerine ve öğrencilere karşı ilgisiz,
öğrencileri hem başarıya hem de hayata yönelik olumlu tutum geliştirmelerini
sağlayacak güdüleme becerisinden yoksun olduklarını, öğrencileri başarabilecek
bireyler olarak görmediklerini ifade etmişlerdir. Ayrıca danışman öğretmenlerin
stajyer öğretmenlere rehberlik yapmada isteksiz davrandıkları, stajyer
öğretmenlerin motivasyonlarını kırıcı tutumlar sergiledikleri yönünde görüşler
ifade edilmiştir. Son olarak stajyer öğretmenler, öğrencilerde bir takım sosyal
olmayan negatif davranışlar olduğu ve öğrencilerinin öğrenilmiş çaresizlik
içinde olduklarını belirtmişlerdir.
Öğretmen adayı mesleki ve teknik anadolu lisesi okul algısı pedagojik formasyon
This
study aims to evaluate the perceptions of the trainee teachers on school,
school teachers and students of the vocational school during their teacher training
term. This study is a qualitative research designed as a phenomenological study.
The study participants were selected using maximum variation and criterion sampling,
both of which are purposive sampling strategies. Fourteen teacher trainees who are
the students of pedagogical formation program at Osmangazi University in
Eskisehir were selected as the participants of the study during the spring term
of 2015–2016. Data was collected using semi-structured interviews by focus group
technique and analyzed descriptively from which themes were developed. The results
showed that teacher trainees found their school principal employing harsh discipline,
establishing strict formal communication with school teachers but informal communication
with the teachers who had close relationship and showing teacher trainees no interests.
Besides, teacher trainees explained that counselor teachers were indifferent with
their occupation, students and trainee teachers, lacked the skill to motivate their
students not only to lesson but also to life. Lastly, based on the lack of high
expectations on students’ success by the school partners, students had some unbalanced
behaviors, learned helplessness stimulated by the faith that vocational school students
were unable to succeed.
Teachertrainee vocational school school perceptions pedagogical formation
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 1 |