The purpose of this study was to
determine if preservice middle school mathematics teachers’ (PSTs) satisfaction
levels towards peer instruction (PI) method showed a meaningful difference
according to their learning approaches and individual innovativeness
characteristics. The data collected from third-year PSTs, who were enrolled at
the mathematics education program of a state university in Turkey. The study
was conducted in a statistics and probability course with 46 PSTs, who answered
all of the questions in the data collection tools. The findings showed that
while 33 of the 46 PSTs had a deep learning approach, 13 had a surface learning
approach. According to the descriptive analysis, the PSTs’ average individual
innovation scores was 64.43 and the standard deviation was 7.85. The PSTs’
distributions according to the innovation categories were determined as
follows: Two of them were innovators, eight of them were early adopters, 32 of
them were early majorities, three of them were late majorities, and one of them
was laggards. Furthermore, the analysis showed that the PSTs’ satisfaction
levels towards the PI method did not significantly differ according to their
learning approaches and characteristics of innovation.
Individual innovativeness learning approach peer instruction preservice teachers
Bu araştırmada öğretmen adaylarının akran öğretimi
yöntemine yönelik memnuniyet düzeylerinin öğrenme yaklaşımlarına ve bireysel
yenilikçilik özelliklerine göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği
incelenmiştir. Araştırma, Türkiye’deki bir devlet üniversitesinin eğitim
fakültesinde ilköğretim matematik öğretmenliği programında öğrenimlerine devam
eden ve istatistik ve olasılık dersini alan 46 üçüncü sınıf öğretmen adayından toplanan
verilerle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın öğrenme yaklaşımına yönelik
bulguları 46 öğretmen adayından 33’ünün derin yaklaşıma, 13’ünün ise yüzeysel
yaklaşıma sahip olduğunu göstermiştir. Öğretmen adaylarının bireysel
yenilikçilik ölçeğinden aldıkları puanlara ait betimsel istatistiklere
bakıldığında ise; alınan puanların ortalamasının 64.43 ve standart sapmasının
7.85 olduğu görülmüştür. Puanların yenilikçilik kategorilerine göre dağılımları
incelendiğinde ise; 2’sinin yenilikçi, 8’inin öncü, 32’sinin sorgulayıcı,
3’ünün kuşkucu ve 1’inin gelenekçi oldukları belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen
adaylarının akran öğretimi yöntemine yönelik memnuniyet düzeylerinin öğrenme
yaklaşımlarına ve bireysel yenilikçilik özelliklerine göre anlamlı bir
farklılık göstermediği belirlenmiştir.
Akran öğretimi bireysel yenilikçilik öğrenme yaklaşımı öğretmen adayları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 15 Sayı: 1 |