Bu araştırma, okul öncesi öğretmen adaylarının çevre problemleri ve geri dönüşüm hakkındaki görüşlerinin araştırıldığı nitel bir çalışmadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim (fenomenoloji) kullanılmıştır. Araştırmaya Kastamonu Üniversitesi’nde öğrenim gören gönüllü 60 okul öncesi öğretmen adayı katılmıştır. Okul öncesi öğretmen adaylarının çevre problemleri hakkındaki görüşleri 6 açık uçlu sorudan oluşan bir anket ile toplanmıştır. Okul öncesi öğretmen adaylarının geri dönüşüm hakkındaki görüşleri ise 8 açık uçlu sorudan oluşan bir anket ile toplanmıştır. Veriler fenomenografik analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. İlk olarak öğretmen adaylarının çevre problemleri ve geri dönüşüm anketlerinde verdikleri cevapların tamamı okunmuş, aynı sorulara verilen benzer cevaplar gruplandırılarak yeniden okunmuştur. Okumalardan sonra öncü kategoriler belirlenmiştir. Bu kategoriler katılımcıların cevapları okunurken temel alınmış ve test edilmiştir. Bu analizin ardından kategorilere son şekli verilmiştir. Öğretmen adaylarının cevapları iki araştırmacı tarafından birlikte kategorize edilmiş, sonraki aşamada kategoriler bir araya getirilerek temalar oluşturulmuştur. Elde edilen bulgular, betimsel tablolar kullanılarak düzenlenmiş ve yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının çevre problemleri ile ilgili algılarının çöp ile, çevre problemlerini giderebilmek için yapılabilecekler konusundaki algılarının ise çoğunlukla yere çöp atmama ile sınırlı olduğu ortaya koyulmuştur. Ayrıca araştırma sonucunda öğretmen adaylarının geri dönüşümün amacı ve önemi konusundaki görüşlerinin yeterli, geri dönüştürülebilir maddeler ve geri dönüşüm için yapılabilecekler konusundaki bilgilerinin ise sınırlı olduğu tespit edilmiştir.
: Çevre problemleri Geri dönüşüm Çevre eğitimi Okul Öncesi Eğitimi
This
research is a qualitative study in which pre-school teacher candidates' views about
environmental problems and recycling are investigated. In the research,
phenomenological method is used. A total of 60 pre-school teacher candidates
from Kastamonu University participated in the study. A questionnaire consisting
of 6 open-ended questions was used for collecting pre-school teacher
candidates' views about environmental problems. A questionnaire consisting of 8
open-ended questions were used for collecting the pre-school teacher
candidates' views about recycling. Data were analyzed using phenomenological
analysis method. First of all, the answers of teacher candidates in
environmental problems and recycling questionnaires were read and the similar
answers given to the same questions were read and re-read. After reading the
leading categories were determined. These categories are based on the answers
of the participants and are tested. After this analysis, the categories were
finalized. The answers of the teacher candidates were categorized together by
two researchers. The findings were arranged and interpreted by using
descriptive tables. As a result of the research, it was revealed that the views
of the teacher candidates on environmental problems were limited with the
garbage, and the perceptions about what can be done to eliminate the
environmental problems were mostly limited to not throwing garbage on the
ground. In addition, it was determined that the prospective teachers' opinions
about the purpose and importance of recycling were sufficient, and the
information about what could be done for recycling and recyclable materials was
limited.
Environmental problems Recycling Environmental education Pre-school education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 16 Sayı: 1 |