The purpose of this study was to determine the distance dependent changeability of heavy metal accumulation in the soil along highways, which is caused by vehicle traffic. Soil samples were taken along North and South side of the highway at 6 seperate sites with 2 km distance, from points 0, 15, 30 and 60 meter distance from the highway at each site in Şanlıurfa- Viranşehir. Four samples were taken from 0-15 cm depth at each point, making a total of 96 measurements. Obtained results were evaluated statistically and lead, nickel, cadmium, cupper, chrome and zinc values were found inside permissible limits depending on distance. It was also observed that the heavy metal concentration decreases with increasing distance away from the highway. These results suggest that the pollution in the samples was caused by vehicle traffic.
Karayolları kenarındaki topraklarda trafikten kaynaklarının ağır metal birikiminin mesafeye bağlı olarak değişebilirliğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma alanı olan Şanlıurfa-Viranşehir karayolunun kuzey ve güney tarafından 6 farklı noktadan ikişer km’lik arayla 0 (sıfır), 15, 30 ve 60 metre mesafelerle yüzeyden 0-15 cm toprak derinliğinden 4 tekrarlı toplam 96 toprak örneği alınmış ve gerekli analizler yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar istatistiki olarak değerlendirilmiş ve kurşun, nikel, kadmiyum, bakır, krom ve çinko değerleri mesafeye bağlı olarak izin verilebilir miktarlarda bulunmuştur. Ayrıca sonuçlara bağlı olarak karayolundan uzaklaştıkça topraklardaki ağır metal konsantrasyonlarının azaldığı belirlenmiştir. Sonuç olarak örneklenen topraklardaki kirliliğin trafik kökenli olduğunu düşündürmektedir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 26 Sayı: 2 |
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tarım Bilimleri Dergisi CC BY 4.0 lisanslıdır.