The visual landscape
aesthetic quality is seen as a resource that is worth preserving in today's
condition. Landscape which is composed of relationship between human and
environment is expressed by people’s perception. However this is not just about
visual perception, or how we see the land, but also what we hear, smell and
feel from our surroundings, and memories or associations that they evoke, are
all form the landscape perception. There is not a certain evaluation standard
of the visual quality analysis studies which is mostly focusing on the
relationship between environmental preferences and the perception of landscape.
Therefore, in previous studies it is observed that different methods were used
for analysis and evaluation in order to determine the visual quality. Due to
predomination of visual experiences in the process of development of perception
in the human brain, various assessment methods have been developed to measure
the quality through photos of the desired area. While some studies focus on the
relationship between demographic characteristics and environmental preferences
of users; some studies examine only the relationship between landscape
character areas and aesthetic theories that affect visual quality. In studies
that uses both of the methods together; the potential quality of the landscape
is evaluated by considering the parameters which affect the perception and
aesthetic theories as well as by integrating the perspectives of the users. In
this review, the parameters that affect the visual quality of the landscape,
the elements shaping environmental preferences and methods that are used for visual
quality assessment will be compared and recommendations for future planning and
design studies will be included.
Perceptual parameters Physical parameters Visual quality of the landscape
Peyzajın görsel estetik kalitesi, günümüz
koşullarında korunmaya değer bir kaynak olarak görülmektedir. İnsan ve çevre ilişkisinden
oluşan peyzaj insanların algısı ile ifade edilir. Ancak bu sadece görsel
algıdan ya da çevremizi nasıl gördüğümüzden ibaret değildir; ayrıca duyduğumuz,
kokusunu aldığımız, çevrenin bize hissettirdikleri, bize çağrıştırdığı duygular
ve anılar da peyzaj algısını oluştururlar. Çoğunlukla peyzaj algısı ile çevre
tercihleri arasındaki ilişkiye odaklanan görsel kalite analizi çalışmalarında,
belli bir değerlendirme standardı bulunmamaktadır. Bu nedenle, görsel kaliteyi
belirlemeye yönelik daha önce yapılmış çalışmalarda birbirinden farklı analiz
ve değerlendirme yöntemlerinin kullanılmış olduğu belirlenmiştir. İnsan
zihninde algının gelişim sürecinde, görsel deneyimlerin baskın olması
nedeniyle, kalitesi ölçümlenmek istenen alanların fotoğrafları üzerinden
çeşitli değerlendirme yöntemleri geliştirilmiştir. Yapılan çalışmaların bir
bölümü, kullanıcıların demografik özellikleri ve çevre tercihleri arasındaki
ilişki üzerine yoğunlaşırken; bazı çalışmalarda ise yalnızca peyzaj karakter
alanları ve görsel kaliteyi etkileyen estetik kuramlar arasındaki ilişki incelenmiştir.
Her iki yöntemin birlikte kullanıldığı çalışmalarda ise peyzajın potansiyel
kalitesi; algıyı etkileyen parametreler ve estetik kuramları ele almanın yanı sıra,
kullanıcıların bakış açısı da bütünleştirilerek ele alınmıştır. Bu derlemede,
peyzajın görsel kalitesini etkileyen parametreler, çevre tercihlerinin
şekillenmesinde etkili olan unsurlar ve görsel kalite değerlendirmesinde kullanılan
yöntemler karşılaştırılmış ve ileriye yönelik planlama ve tasarım çalışmaları için
önerilere yer verilmiştir.
Peyzajın görsel kalitesi Algısal parametreler Fiziksel parametreler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 21 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 29 Sayı: 1 |
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tarım Bilimleri Dergisi CC BY 4.0 lisanslıdır.